کد خبر: ۲۲۶۷۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۹

با وجود اینکه در حال حاضر بیشتر تمرکز ردمی معطوف به گوشی‌های میان‌رده است، اما همچنان مدل‌های اقتصادی و ارزان‌قیمت را کنار نگذاشته. شیائومی ردمی ۱۲ که حدود ۲ ماه از معرفی آن می‌گذرد، ارزان‌ترین گوشی جدید این شرکت محسوب می‌شود و جایگزین ردمی ۱۰ عرضه شده در سال ۲۰۲۱ است. باید خاطرنشان کنیم سال گذشته شیائومی گوشی ردمی ۱۱ را راهی بازار نکرد. ردمی ۱۲ از نظر مشخصات سخت‌افزاری در کمال تعجب تفاوت زیادی با ردمی ۱۰ ندارد. در ادامه نکات مثبت و منفی این گوشی می‌پردازیم.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi 12 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

مشخصات گوشی شیائومی ردمی ۱۲

نام گوشی ردمی ۱۲
وزن ۱۹۸.۵ گرم
نمایشگر ۶.۷۹ اینچ
IPS LCD با رفرش ریت ۹۰ هرتز و رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۶۰
سیستم عامل اندروید ۱۳
تراشه مدیاتک هلیو G88
حافظه رم ۴ و ۸ گیگابایت
حافظه داخلی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
پشتیبانی از کارت حافظه بله
دوربین های اصلی دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
اولترا واید ۸ مگاپیکسلی
ماکرو ۲ مگاپیکسلی
دوربین سلفی سنسور ۸ مگاپیکسلی
کیفیت فیلمبرداری ۱۰۸۰p با سرعت ۳۰ فریم در ثانیه
باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعت
سرعت شارژ ۱۸ وات

طراحی و کیفیت ساخت

شیائومی ردمی 12

ردمی ۱۲ از نظر طراحی بسیار بهتر از ردمی ۱۰ است. به عنوان مثال به جای استفاده از پنل پشتی پلاستیکی، حالا شاهد استفاده از پنل پشتی شیشه‌ای هستیم. افزایش اندازه‌ی بدنه و نمایشگر، منجر به افزایش قابل توجه وزن این گوشی شده است اما شیائومی موفق شده وزن این گوشی را پایین‌تر از ۲۰۰ گرم نگه دارد.

با وجود اینکه وزن بیشتر این گوشی به‌خصوص در زمانی که در جیب قرار می‌گیرد به‌خوبی احساس می‌شود، اما در عوض زمانی که گوشی در دست شما قرار دارد، حس خوبی را به کاربر انتقال می‌دهد. با توجه به رواج استفاده از بدنه‌های مبتنی بر لبه‌های تخت، این گوشی هم از نمایشگر و لبه‌های تخت بدنه استفاده می‌کند.

پنل پشتی هم طراحی بسیار ساده‌ای دارد و دیگر خبری از ماژول دوربین مجزا نیست. در عوض هرکدام از دوربین‌ها به صورت جزیره‌های جداگانه کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. این نوع طراحی، یادآور گوشی‌های جدید سامسونگ است. در بخش پایینی بدنه می‌توانیم پورت USB-C و حفره‌های مربوط به اسپیکر را مشاهده کنیم. برخلاف ردمی ۱۰، امکان استفاده از دو سیم‌کارت و کارت حافظه وجود ندارد. بنابراین در صورت بهره‌گیری از کارت حافظه، باید به استفاده از یک سیم‌کارت بسنده کنید. خوشبختانه در بدنه‌ی این گوشی، جک هدفون هم تعبیه شده و بنابراین می‌توانید به راحتی از هدفون‌های سیمی بهره ببرید.

شیائومی ردمی 12

همانطور که گفتیم، نمایشگر این گوشی از نوع تخت است و با توجه به قیمت آن، ضخامت حاشیه‌های اطراف نمایشگر نرمال محسوب می‌شود. به طور کلی شیائومی ردمی ۱۲ از نظر کیفیت ساخت هیچ ضعف خاصی ندارد و در ضمن بهره‌گیری از پنل پشتی شیشه‌ای-با توجه به محدوده‌ی قیمتی گوشی-به یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب آن تبدیل شده است.

نمایشگر

شیائومی برای این گوشی از نمایشگر ۶.۷۹ اینچی IPS LCD با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۶۰ و رفرش‌ریت ۹۰ هرتز استفاده کرده است. به طور کلی در مقایسه با نمایشگر ۶.۵ اینچی ردمی ۱۰، افزایش اندازه‌ی نمایشگر کاملا محسوس است. در این نمایشگر خبری از قابلیت‌های مربوط به HDR نیست که طبیعتا در یک گوشی اقتصادی قرار نیست چنین مشخصه‌هایی ارائه شود.

شیائومی ردمی 12

بر اساس تست‌های صورت گرفته، حداکثر روشنایی نمایشگر به ۵۴۰ نیت می‌رسد که به عدد ۵۵۰ نیت اعلام شده از طرف شیائومی نزدیک است. با توجه به اینکه در بدنه خبری از سنسور تشخیص روشنایی محیط نیست، این کار توسط دوربین سلفی صورت می‌گیرد که در کل عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سنسور روشنایی دارد. با توجه به اینکه حداکثر روشنایی نمایشگر چندان بالا نیست، برای استفاده در محیط‌های پرنور تا حدی با مشکل روبرو می‌شوید.

با وجود اینکه در همین محدوده‌ی قیمتی شاهد ارائه‌ی نمایشگرهای بهتری هستیم، اما در کل نمایشگر بدی به حساب نمی‌آید. یکی از نکات منفی عجیب این گوشی، فقدان سنسور مجاورت در بدنه است. این یعنی زمانی که مشغول مکالمه تلفنی هستید، ممکن است نمایشگر گوشی روشن شود و لمس‌های تصادفی برای شما دردسر ایجاد کند. مشخص نیست که چرا شیائومی در این گوشی چنین سنسور مهم و البته بسیار ارزانی تعبیه نکرده است.

عمر باتری

شیائومی ردمی ۱۲ از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد و با توجه به استفاده از چیپست معمولی هلیو G88، با عمر باتری بالایی روبرو هستیم. طبق بررسی سایت GSMArena، باتری این گوشی از نظر پخش ویدیو دوام بالاتری نسبت به ردمی ۱۰ دارد ولی در زمینه‌ی وب‌گردی عملکرد ضعیف‌تری نشان می‌دهد. بنابراین با وجود اینکه هر دو دارای مشخصات سخت‌افزاری یکسان هستند، استفاده‌ی ردمی ۱۲ از نمایشگر بزرگ‌تر منجر به کاهش عمر باتری نسبت به نسل قبلی شده است. اما در نهایت عمر باتری این گوشی رضایت‌بخش است و در این زمینه مشکلی ندارد.

شیائومی ردمی 12

شیائومی ردمی ۱۲ همراه با شارژر ۱۸ وات عرضه می‌شود. این یعنی اگر گوشی را حدود نیم ساعت به شارژر وصل کنید، درصد شارژ باتری از ۰ به ۳۰ درصد می‌رسد. همچنین برای شارژ کامل باتری باید حدود ۲ ساعت منتظر بمانید. بنابراین با وجود اینکه از همان باتری نسل قبلی استفاده می‌کند و از نظر سرعت شارژ تفاوتی با آن ندارد، اما چند دقیقه زودتر شارژ می‌شود.

اسپیکر

یکی از ضعف‌های مهم شیائومی ردمی ۱۲ نسبت به نسل قبلی، استفاده از اسپیکر مونو به جای اسپیکر استریو است. به همین خاطر علاوه بر اینکه از نظر بلندی صدا حرف زیادی برای گفتن ندارد، بلکه از نظر کیفیت هم نمی‌تواند رضایت کاربران زیادی را جلب کند. البته با توجه به قیمت این گوشی، طبیعتا قرار نیست یک گوشی با اسپیکر فوق‌العاده راهی بازار شود.

نرم‌افزار

شیائومی ردمی 12

شیائومی ردمی ۱۲ با رابط کاربری MIUI 14 مبتنی بر اندروید ۱۳ راهی بازار شده است. برخلاف ردمی ۱۰ که هیچ آپدیت مهمی برای آن منتشر نشده، شیائومی وعده داده که ردمی ۱۲ اندروید ۱۴ و ۱۵ را دریافت خواهد کرد. علاوه بر این قرار است تا ژوئن ۲۰۲۷ هم برای این گوشی آپدیت‌های امنیتی منتشر شود.

با توجه به اینکه با یک گوشی اقتصادی سروکار داریم، برخی قابلیت‌های MIUI در آن دیده نمی‌شود ولی در کل بیشتر قابلیت‌های نرم‌افزاری این رابط کاربری در دسترس کاربران ردمی ۱۲ قرار دارد.

عملکرد

از نظر عملکردی، این گوشی جذابیت خاصی ندارد. هلیو G88 قلب تپنده‌ی آن است که یک تراشه بسیار قدیمی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده. این چیپست از فناوری ساخت ۱۲ نانومتری استفاده می‌کند که نسبت به چیپست‌های جدید، این فناوری ساخت ضعف‌های زیادی دارد. با وجود اینکه شیائومی ردمی ۱۲ یک گوشی اقتصادی محسوب می‌شود، اما استفاده از چیپست قرار گرفته در نسل قبلی که دو سال قبل راهی بازار شده، اصلا قابل قبول نیست.

در کنار این چیپست، ۴ تا ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی قرار گرفته است. با توجه به پشتیبانی از کارت حافظه، می‌توانید ظرفیت حافظه گوشی را افزایش دهید ولی باید خاطرنشان کنیم حافظه داخلی این گوشی از فناوری قدیمی eMMC 5.1 استفاده می‌کند و خبری از حافظه UFS نیست.

چیپست این گوشی در تست تک هسته‌ای و چند هسته‌ای گیک‌بنچ ۶ به ترتیب امتیاز ۴۳۶ و ۱۳۸۰ را کسب کرده است. برای مقایسه باید بگوییم که گلکسی A14 برای هر دو تست موفق شده امتیاز ۶۹۴ و ۱۸۳۹ را از آن خود کند. بنابراین همانطور که می‌بینید، این گوشی نسبت به رقبای هم‌رده‌ی خود از نظر عملکردی حرف کمتری برای گفتن دارد.

دوربین

این گوشی هم مانند نسل قبلی از دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی، اولترا واید ۸ مگاپیکسلی و ماکرو ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. البته برخلاف ردمی ۱۰، دیگر خبری از سنسور تشخیص عمق ۲ مگاپیکسلی نیست. در ادامه به عملکرد تمام دوربین‌ها می‌پردازیم.

دوربین اصلی

با وجود اینکه دوربین اصلی از نظر سخت‌افزاری هیچ تفاوتی با دوربین اصلی ردمی ۱۰ ندارد، اما از نظر عکاسی عملکرد بسیار بهتری دارد. تصاویر ثبت شده با این دوربین به اندازه‌ی کافی شفاف و شارپ هستند و از گستره دینامیکی خوبی بهره می‌برند. در کنار این موضوع، باید به جذاب بودن رنگ‌های ثبت شده هم اشاره کنیم. در محیط‌های داخلی عکس‌ها با نویز روبرو می‌شوند ولی روی هم رفته کیفیت عکس‌ها هماهنگی زیادی دارد.

دوربین اولترا واید

با وجود اینکه گوشی‌های اقتصادی از نظر دوربین اولترا واید حرف زیادی برای گفتن ندارند، اما این دوربین می‌تواند عکس‌های با کنتراست مناسب و رنگ‌های جذاب ثبت کند. البته گستره دینامیکی عکس‌ها نسبتا محدود هستند ولی طبیعتا از یک دوربین اولترا واید ۸ مگاپیکسلی نباید انتظار معجزه داشته باشیم.

دوربین ماکرو

دوربین ماکرو این گوشی از سنسور ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که از قابلیت فوکوس ثابت بهره می‌برد. مانند بسیاری از دوربین‌های ماکرو موجود در گوشی‌ها، این دوربین هم نمی‌تواند عکس‌های خوبی بگیرد و عکس‌های ثبت شده با آن فاقد جزئیات زیاد و رنگ‌های زنده هستند. بنابراین عملا این دوربین استفاده‌ی چندانی ندارد.

شیائومی ردمی 12

عکاسی در محیط‌های کم‌نور

دوربین اصلی

متاسفانه عملکرد دوربین اصلی این گوشی در محیط‌های تاریک، ضعیف‌تر از نسل قبلی است. همانطور که در تصاویر زیر می‌توانید ببینید، عکس‌ها گستره دینامیکی چندانی ندارند و از نظر جزئیات هم ضعیف عمل کرده‌اند.

حتی با فعال کردن حالت شب هم کیفیت عکس‌ها به طور قابل توجهی بهبود پیدا نمی‌کند. در قسمت‌های روشن جزئیات کم است و به طور مشخص قسمت‌هایی از عکس‌ها حالت آب‌رنگی پیدا کرده‌اند. علاوه بر این با فعال‌سازی این حالت، بخش‌های تاریک عکس‌ها روشن شده‌اند و نویز موجود در عکس‌ها افزایش پیدا کرده است.

دوربین اولترا واید

به طور کلی در محیط‌های تاریک، اصلا استفاده از دوربین اولترا واید این گوشی را توصیه نمی‌کنیم. در ضمن برای این دوربین خبری از حالت شب هم نیست.

دوربین سلفی

با توجه به قیمت این گوشی، در زمینه‌ی عکس‌های سلفی عملکرد رضایت‌بخشی دارد. البته اگر عکس‌ها رنگ و کنتراست بهتری داشتند، بهتر می‌شد ولی در نهایت همین عکس‌های فعلی هم می‌توانند رضایت کاربران را جلب کنند.

مهم‌ترین رقبا

همانطور که گفتیم، ردمی ۱۲ تا حد زیادی همان ردمی ۱۰ محسوب می‌شود که حالا از بدنه‌ی بزرگ‌تر و طراحی متفاوت بهره می‌برد. اما طی این دو سال، بدون شک رقبا بیکار نبوده‌اند و گوشی‌های اقتصادی جذابی راهی بازار کرده‌اند.

از بین رقبای مهم این گوشی، می‌توانیم به گلکسی A14 اشاره کنیم که در حال حاضر با قیمت پایین‌تری نسبت به ردمی ۱۲ در بازار ایران به فروش می‌رسد. گلکسی A14 علاوه بر اینکه از چیپست بهتر دایمنسیتی ۷۰۰ بهره می‌برد و از اینترنت ۵G پشتیبانی می‌کند، در زمینه‌ی دوربین، اسپیکر و عمر باتری هم حرف بیشتری برای گفتن دارد. به همین خاطر برای بسیاری از کاربران، خرید گلکسی A14 منطقی‌تر است.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Galaxy A14 دو سیم کارت ظرفیت 64 گیگابایت و رم 4 گیگابایت

یکی دیگر از رقبای جذاب این گوشی، ردمی نوت ۱۲ است که با وجود اینکه مانند ردمی ۱۲ فقط از اینترنت ۴G پشتیبانی می‌کند، اما در عوض دارای چیپست بهتر اسنپدراگون ۶۸۵ است و در کنار سرعت شارژ بالاتر، از نمایشگر OLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز بهره می‌برد. این گوشی هم نسبت به ردمی ۱۲ جذابیت بیشتری دارد.

گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi Note 12 4G دو سیم کارت ظرفیت 128 گیگابایت و رم 4 گیگابایت - گلوبال

در نهایت باید به ریلمی C55 اشاره کنیم که از نظر سخت‌افزاری شباهت زیادی به ردمی ۱۲ دارد. تنها مزیت مهم این گوشی نسبت به شیائومی ردمی ۱۲، پشتیبانی از شارژ ۳۳ وات است. بنابراین بین این دو گوشی شاهد تفاوت زیادی نیستیم و انتخاب بین آن‌ها تا حد زیادی سلیقه‌ای است.

گوشی موبایل ریلمی مدل C55 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت

سخن پایانی

با وجود اینکه شیائومی ردمی ۱۲ به عنوان یک گوشی اقتصادی حرف زیادی برای گفتن دارد، اما استفاده از چیپست قدیمی هلیو G88 به مهم‌ترین نقطه ضعف آن تبدیل شده است. از سوی دیگر، باید به فقدان اسپیکر استریو اشاره کنیم که این مشخصه در نسل قبلی وجود دارد.

در کل نمی‌توانیم جذاب بودن طراحی این گوشی، عمر باتری مناسب و عملکرد خوب دوربین در محیط روز را کتمان کنیم. ولی با توجه به اینکه در همین محدوده‌ی قیمتی گزینه‌های جذابی به فروش می‌رسد، ابتدا بهتر است اولویت‌های خود را مشخص کنید و از بین همین گزینه‌های جذاب در بازار ایران دست به انتخاب بزنید.

نکات مثبت
  • کیفیت ساخت خوب و پنل پشتی شیشه‌ای
  • نمایشگر بسیار بزرگ
  • عملکرد خوب دوربین اصلی و اولترا واید در طول روز
  • عمر باتری مناسب
  • حافظه پایه ۱۲۸ گیگابایتی
نکات منفی
  • عملکرد ضعیف دوربین در محیط‌های کم‌نور
  • فقدان اسپیکر استریو
  • وجود گوشی‌های هم‌قیمت با چیپست بهتر
  • فقدان سنسور تشخیص روشنایی و سنسور مجاورت
گوشی موبایل شیائومی مدل Redmi 12 دو سیم کارت ظرفیت 256 گیگابایت و رم 8 گیگابایت - گلوبال

منبع: GSMArena

سوالات متداول
آیا گوشی شیائومی ردمی ۱۲ ضدآب است؟
با توجه به پشتیبانی از گواهی IP53، این گوشی فقط می‌تواند در برابر نفوذ قطرات اندک آب مقاومت کند.
آیا این گوشی دارای جک هدفون است؟
بله خوشبختانه در بدنه‌ی شیائومی ردمی ۱۲ جک هدفون دیده می‌شود.
آیا این گوشی دارای اسپیکر استریو است؟
خیر، شیائومی ردمی ۱۲ با اسپیکر مونو راهی بازار شده است.
برچسب ها: ردمی ، شیائومی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار