کد خبر: ۲۲۶۷۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۷

خبرنگار؛ تاباننده نور در تاریکی‌ها

دکتر محمدجعفر محمدزاده

معاون سابق مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خداوند هرگاه که پیامبری را برای آگاه کردن انسان فرستاده به آنها مشعل‌هایی داده تا راه را بیابند و راه ببرند. اِنّی انَستُ ناراً لَعلّی اتیکُم منها بقَبس اَو اَجِدُ علی‌النّارِ هُدی( طه/10 )، نوری یافتم، درنگ کنید شاید بتوانم مشعلی از آن را بیاورم و به واسطۀ آن راهی بیابیم. و دیگر بار فرمود: اِنّی انستُ ناراً لعلّی اتیکُم منها بِخَبر او جذوهٍ من النار لعلّکُم تَصطَلون(قصص/29). خبر و قبس در این دو آیه‌ی شریفه وسایل راه‌یابی و حقیقت‌جویی برای بهره‌مندی، هدایت و سعادت زندگی‌اند.

سزاوار است که بگوییم خبرنگار مشعل‌داری  آگاهی‌بخش و زندگی‌ساز است، گرچه ممکن است گاهی لهیب شعله‌ای  تاولی در دستش بنشاند و یا دود آتشی چشمش را بسوزاند و یا خاری در پایش خلیده و آزاری رساند؛ او راه می‌رود و راه را می‌نماید و از سرزنش‌ها غم نمی‌خورد؛ او  افق‌های دور را می‌بیند و در "طریقتش رنجیدن کفر است".

در عصر دانش و ارتباطات نقش بایسته و برجسته رسانه آگاهی‌بخشی به  یکان‌یکان جامعه و حرکت دادن انسان از تاریکی به سوی روشنایی و از دانش‌ به سمت دانایی‌ است.

خبرنگار و رسانه‌‌نگار مشعل‌دار پیش‌روی جامعه‌ است تا بر گوشه‌های تاریک جهان نور بتاباند و انسان خسته از  جهل و نادانی و درمانده از انباشت دانش و فناوری را به سوی نور  و داد و دانایی راهبری کند.

در جهان امروز رسانه در مسیر تحولی ژرف و جهشی بلند قرار گرفته است و  خبرنگار و رسانه‌نگار در عصر فرصت‌ها از یک‌سو و چالش‌ها و تهدیدهای بزرگ از دیگر سو در معرض آزمونهای سخت و سرنوشت‌ساز است.

دیگر که؛ بایسته‌ی خبرنگاری خبیری است و از این منزل راه تا الهی شدن  کوتاه است. خبرنگار دغدغه‌مندی‌هایی دارد و دردآشنای دردهای انسان و جامعه است و باری خطیر و خطراتی اجتناب‌ناپذیر بر دوش، راه می‌پیماید؛ با درک درست و کاربست آگاهانه‌ی این مخاطرات و تطبیق آنها با نیازها و اقتضائات، در کنار مردم می‌ماند و در نامعادلات سیاسی و معاملات جناحی گرفتار نمی‌شود. خبرنگارِ آگاه  می‌داند و می‌تواند با ارتباط وثیق با مردم نقشی کم‌نظیر و گامی بلند در رویاروی با نارسانه‌های کم فروغ و پُردروغ،  گام‌هایی اثربخش برای کامیابی، آرامش و هدایت مردم و آرمان‌های کشورش بردارد.

روز خبرنگار را به همه همکارانم در خانواده بزرگ رسانه تبریک می‌گویم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار