کد خبر: ۲۲۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵
کارشناسان اقتصادی به «تجارت آنلاین» پاسخ دادند: خانه‌دار شدن از میانبر بورس ممکن است؟
در حالی که مسئولان بازار سرمایه معتقد هستند فروش متری مسکن باعث خانه‌دار شدن تدریجی مردم می‌‌شود، چندتن از کارشناسان مسکن اعلام کرده‌اند این موضوع یک ادعا بیهوده است چراکه فروش متری مسکن در بورس تنها ابزاری برای عرضه سه درصد از املاک بازار مسکن است و هیچ تاثیر مثبتی در خانه‌دار شدن مردم ندارد.

عیارسنجی خرید متری مسکن

حسین خدنگ: در حالی که مسئولان بازار سرمایه معتقد هستند فروش متری مسکن باعث خانه‌دار شدن تدریجی مردم می‌‌شود، چندتن از کارشناسان مسکن اعلام کرده‌اند این موضوع یک ادعا بیهوده است چراکه فروش متری مسکن در بورس تنها ابزاری برای عرضه سه درصد از املاک بازار مسکن است و هیچ تاثیر مثبتی در خانه‌دار شدن مردم ندارد و به نوعی خرید چند متر مسکن در بورس به معنای خانه‌دار شدن نیست!
به گزارش «تجارت آنلاین»، فروش متری مسکن که از مدت‌ها قبل به منظور کمک به متقاضیان مسکن به خصوص متقاضیان خرد مطرح شده بود، قرار است در نیمه دوم امسال عملیاتی شود. این در حالی است که مدیرعامل سازمان نوسازی تهران نیز از فروش متری مسکن در تهران خبر داده و گفته است که برای عرضه مسکن در بورس باید یک بخشنامه یا دستورالعمل از سمت سازمان بورس ابلاغ شود و بعد از صدور دستورالعمل، نخستین عرضه واحدها را در قالب اوراق سلف موازی یا اسناد خزانه اسلامی عرضه می‌کنیم. همچنین اخیر امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درباره آخرین جزییات راه‌اندازی فروش متری مسکن در بورس کالا به ایرنا گفته است: با توجه به اهمیت فروش متری مسکن (اوراق سلف مسکن) و ظرفیت‌های موجود در این اوراق، اقدامات لازم برای راه‌اندازی این اوراق به کار گرفته شده و اکنون این موضوع با دستور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در اولویت فعالیت‌های این سازمان قرار گرفته است. به گفته مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده به نظر می‌رسد، اصلاحات مذکور در شهریور ماه به تصویب هیات مدیره سازمان بورس برسد و جهت اجرا ابلاغ شود. اما آیا خانه‌دار شدن از میانبر بورس ممکن است و واقعا آنطور که مسئولان می‎گویند فروش متری مسکن مسیری تدریجی برای خانه‌دار شدن افرد است؟

فروش متری در بورس تنها 3 درصد بازار را پوشش می‌دهد
در همین زمینه «بیت‌الله ستاریان»- کارشناس حوزه مسکن به خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: فروش متری مسکن قابل تعمیم به کل بازار مسکن کشور نیست و این مدل از فروش تنها می‌تواند 3 درصد از بازار مسکن را پوشش دهد. ستاریان تصریح کرد: فروش متری مسکن تنها برای بخشی از بازار که به دست ارگان ها دولتی است کارکرد دارد و برای ورود مسکن سازان خصوصی و خرید مسکن توسط مشتریان خرد مناسب نیست. به گفته این کارشناس مسکن، ادعای خانه‌دارشدن تدریجی مردم از طریق عرضه متری مسکن در بورس، ادعای بیهوده است و این مدل عرضه مسکن تنها ابزاری برای عرضه خانه های دولتی در بازار است و با قوانینی که بورس وضع کرده شرایط برای عرضه خانه های بخش خصوصی در این بازار مهیا نیست. ستاریان با تاکید بر اینکه 97 درصد بازار مسکن در اختیار بخش خصوصی است، افزود: درصد ناچیزی از بازار مسکن در دست ارگان ها و موسسات است که تصمیم فروش متری مسکن هم تنها برای این دسته از موسسات مناسب است و عرضه 3 درصد هم تاثیری در بازار مسکن و خانه دار شدن افراد ندارد؛ بورس تنها زمانی می‌تواند ادعا کند که فروش متری مسکن در بورس ابزاری برای خانه دار شدن مردم است که بیش از 40 درصد از بازار مسکن را در قالب فروش متری عرصه کند این در حالی است که اکنون فروش متری ابزاری برای عرضه خانه های دولتی و موسسات است. ستاریان در پایان تاکید کرد: شرط تسهیل خانه دارشدن مردم بهبود ساختار اقتصادی، افزایش ابزارهای مالی برای عرضه و خرید مسکن است.

سود فروش مسکن در بورس برای ساخت مسکن هزینه شود
همچنین«فرشید پورحاجت»- عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن در گفت وگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» با بیان اینکه فروش متری مسکن چاره خانه دار شدن مردم نیست، گفت: این روش ابزار مالی برای تامین نقدینگی بنگاه‌ها‌ی اقتصادی در جهت تولید و عرضه مسکن است؛ در این روش بنگاه ها می‌توانند واحدهای ساخته شده را در جهت تامین منابع مالی به بورس عرصه کنند و خریداران نیز از ارزش افزود آن منتفع شوند. پورحاجت تصریح کرد: با عرضه متری مسکن در بورس کسی صاحب‌خانه نمی‌شود و این یک تعبیر اشتباه است؛ دولت باید از این ابزار مالی در جهت تامین نقدینگی ساخت و تولید مسکن برای دهک‌های هدف استفاده کند و نه برای پروژه‌های تجاری – اداری و ساخت مسکن در مناطق برخوردار شهری. به گفته این فعال حوزه ساخت و ساز مسکن، در حال حاضر کشور با کمبود شدید مسکن رو به روست و باید دولت سود فروش متری مسکن در بورس را در جهت تولید مسکن برای برای دهک‌های هدف و کم برخوردار هزینه کند. پورحاجت گفت: تنها کمکی که فروش متری مسکن در بورس به مردم می‌کند این است که سرمایه کم انها که قابل خرید خانه نیست در بازار حفظ می‌شود.

خرید دو متر خانه در بورس به معنای خانه‌دار شدن نیست
همچنین «حسن محتشم»- عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت وگو با خبرنگار روزنامه «تجارت» گفت: فروش متری مسکن در بورس در جهت خانه دار شدن مرم نیست بلکه فضایی برای سرمایه گذاری عمومی در بازار مسکن و حفظ ارزش پول سرمایه گذار است. محتشم با اشاره به قیمت های بالای مسکن و کاهش قدرت خرید مردم گفت: خرید یک متر یا دو متر خانه در بورس به معنای خانه‌دار شدن آنها نیست بلکه پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در جهت تولید مسکن کشور است. این انبوه ساز با اشاره به تجربه فروش متری مسکن در بورس در دهه 70 گفت: دولت باید از این تجربه استفاده کند و ما سازندگان از این مدل از فروش به عنوان ابزار تامین مالی و هدایت سرمایه در جهت تولید مسکن استقبال می‌کنیم. محتشم تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تورم کشور اجازه پس‌انداز به مردم برای خرید مسکن نمی‌دهد؛ لذا فروش متری مسکن در بورس راهی برای خانه دار شدن نیست بلکه مسیری برای تامین مالی در جهت تولید و عرضه بیشتر مسکن است؛ متاسفانه شرایط به گونه‌ای است که حتی رهن و اجاره مسکن نیز در توانایی مردم نیست چه برسد به پس‌انداز برای خرید و سرمایه‌گذاری تدریجی در بورس!.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار