کد خبر: ۲۲۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۴
سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا بر مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران گفت: روند برجام مسیر خاص خود را دارد و روند بسته نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه: مسیر توافق برجام بسته نیست

در ابتدای این نشست ناصر کنعانی حادثه تروریستی در شاهچراغ را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: با تلاش نیروهای امنیتی و محافظان امنیت مردم، تروریست کوردل این اقدام تروریستی در لحظات اولیه دستگیر شد.

وی ادامه داد: تروریست‌ها در صدد هستند که انتقام ضربات سنگینی که ایران و نیروهای شجاع امنیتی کشور به شجره خبیثه و پلید تروریسم طی سال‌های گذشته وارد کرده‌اند را از مردم و شهروندان ایرانی بگیرند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی با اشاره به توافق اخیر ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان بین دو کشور  و آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت:  جمهوری اسلامی ایران تضمین های لازم را برای اجرای مفاد تفاهم ایجاد شده، توسط آمریکایی‌ها دریافت کرده است و این روند در چارچوب خودش پیش می‌رود.

وی با بیان این که دولت جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق ملت ایران جدی است و ذره‌ای از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهد آمد، اظهار کرد: روند قضایی در مورد زندانیان مورد درخواست طرف مقابل انجام شده است و این موضوع در چارچوب تفاهم انجام شده و روند قضایی پیش خواهد رفت.

سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد تفاهم حاصل شده بین ایران و آمریکا گفت: در چارچوب یک تفاهم دوجانبه با نقش‌آفرینی دوستان‌مان در منطقه از جمله دولت قطر این تفاهم که حاصل یک دوره مذاکرات طولانی بود، ایجاد شد.
وی ادامه داد: در این چارچوب برای ما دو نکته حائز اهمیت بود از جمله این که شهروندان ایرانی که به اتهامات بی‌اساس و واهی دولت آمریکا زندانی شده بودند ، آزاد شوند و بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران که تحت فشار غیرقانونی دولت آمریکا بلوکه شده بود رفع انسداد شود.

وی ادامه ادامه داد : حصول این دو نتیجه برای ما دارای اهمیت بود. ما از طریق واسطه با دولت آمریکا مذاکره کردیم و بازه زمانی برای تحقق هر دو موضوع در نظر گرفته شده است.
کنعانی تاکید کرد: طرح جزئیات در مورد این تفاهم در رسانه‌ها در این مقطع زمانی کمک کننده نیست.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که پادشاه عربستان از آقای رییس‌جمهور به صورت رسمی برای سفر به این کشور دعوت به عمل آورده است، گفت: هنوز تاریخی برای این سفر در نظر گرفته نشده است و ان‌شاءالله براساس هماهنگی و برنامه‌ریزی که انجام می‌شود این سفر در مقطع  زمانی مناسب خود انجام می‌شود.

کنعانی با بیان این که روابط دو کشور ایران و عربستان گام به گام در حال پیشرفت است، تصریخ کرد: سفر وزیر امور خارجه ایران به ریاض، ان‌شاءالله در بازه زمانی نزدیک در چارچوب دعوتی که  از سوی  وزیر امور خارجه عربستان انجام شده ، صورت می‌گیرد .

وی گفت: در این سفر در مورد موضوعات مختلف از جمله گسترش همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی رایزنی و گفت‌وگو می‌شود.

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی  در مورد تابعیت عامل حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: تا این لحظه خبر تایید شده‌ای از ملیت و تابعیت عامل این اقدام  تروریستی ندارم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این نشست تاکید کرد: خوشبین هستم که بخشی دیگر از دارایی‌های ایران در مقطع زمانی آینده نزدیک آزاد شود و رایزنی‌ها و تلاش‌ها در این زمینه ادامه دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ادعای شبکه خبری الجزیره مبنی بر این که ۲۳ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران براساس توافق حاصله آزاد شده است که حدود ۵ میلیارد آن مربوط به دارایی‌های ایران در ژاپن است، خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: نه عدد ۵ میلیارد را تایید می‌کنم و نه رقم دیگری که اشاره کردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد نحوه دستیابی ایران به منابع  آزاد شده خود براساس اخبار منتشر شده، گفت: بر اساس تفاهمی که حاصل شده است، ایران امکان دسترسی کامل به منابع خود برای استفاده مدنظر خود را خواهد داشت و کلیه کالاهای غیر تحریمی را می‌تواند از محل این منابع به هر میزانی که احتیاج داشته باشد، خریداری کند.
وی ادامه داد: میزان باقی مانده نیز  به صورت سپرده باقی  می‌ماند و  بر اساس آنچه که اعلام شده به این سپرده، سود نیز داده می شود.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا بر مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران گفت: روند برجام مسیر خاص خود را دارد و روند بسته نیست.
وی با بیان اینکه موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی مسدود شده جمهوری اسلامی ایران با موضوع مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد، تصریح کرد: اما موضوعات می‌توانند بر یکدیگر تاثیر مثبت داشته باشند  و پیشرفت یک روند می‌تواند در تنش‌زدایی و باز کردن مسیرهای دیگر کمک کننده باشد .

 وی همچنین تاکید کرد: ایران  به مسیر دیپلماتیک در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند است و به این مسیر برای احقاق حقوق ملت ایران ادامه می‌دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با پول‌های مسدود شده ایران در ژاپن و آخرین مذاکرات صورت گرفته در این زمینه در جریان سفر اخیر وزیر خارجه به توکیو تصریح کرد: میزان قابل توجهی از منابع مالی ایران در ژاپن در چارچوب مذاکرات و تفاهم‌های دوجانبه در مقطع زمانی گذشته دریافت شده است و این منابع را دریافت کرده‌ایم. بخش محدودی از منابع مالی‌مان در بانک‌های ژاپن باقی است. گفت‌وگوها و مذاکرات در این ارتباط در حال انجام است تا منابع مالی باقی‌مانده آزاد شود. در جریان سفر آقای امیرعبداللهیان به ژاپن در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو شد. به گفت‌وگوهای صورت گرفته خوشبین هستیم و امیدواریم هرچه زودتر امکان استفاده از این منابع مالی به روش‌های مدنظر ایران و تفاهم این‌که با طرف ژاپنی انجام می‌شود محقق شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان افتتاح رسمی سفارت عربستان در تهران و مسائل مرتبط با آن اظهار کرد: در مورد مراسم افتتاح رسمی سفارت عربستان سعودی در تهران و مسائل مرتبط با آن باید از سوی خود عربستان اطلاع‌رسانی شود.

کنعانی ادامه داد: در چارچوب توافق انجام شده و براساس یادداشتی که از سوی سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت امور خارجه ارائه شده است سفارت عربستان سعودی در تهران از یکشنبه هفته گذشته به صورت رسمی فعالیت خود در تهران را شروع کرده است و همچنین براساس اطلاع‌رسانی طرف عربستان از روز شنبه گذشته نیز کنسولگری عربستان سعودی در مشهد فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که در تعدادی از رسانه‌ها خبری منتشر شده مبنی بر این‌که دولت آلبانی اعضای گروهک تروریستی منافقان را اخراج کرده و قرار است آنها از آلبانی خارج شوند، اظهار کرد: ما نیز این خبر را از رسانه‌ها دریافت کرده‌ایم و خبر تایید شده‌ای نداریم.

کنعانی با بیان این‌که اخیرا شاهد اقداماتی از سوی دولت آلبانی علیه این گروه تروریستی بوده‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم با توجه به شناختی که از ماهیت این فرقه تروریستی وجود دارد دولت آلبانی اقدامات خود علیه این گروهک را تکمیل کند. ما از هر اقدامی برای برخورد با این گروهک تروریستی استقبال می‌کنیم و آن را در چارچوب مسئولیت بین‌المللی دولت‌ها در مقابله با تروریست‌ها قلمداد می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخبار منتشر شده در رسانه‌ها در مورد دیوار مرزی کشیده شده بین ایران و افغانستان و برخی مسائل حاشیه‌ای که این روزها در رسانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: اطلاعات بروز شده‌ای در این خصوص ندارم و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای را نیز نمی‌توانم تایید کنم.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این‌که گفته می‌شود براساس این دیوار مرزی بخشی از زمین‌های کشاورزی ایران به طالبان و افغانستان داده شده است و آیا اقدامی برای بازپس‌گیری آنها انجام خواهد شد؟ تصریح کرد: زمینی داده نشده که بخواهیم پس بگیریم. جمهوری اسلامی ایران حاکمیت کامل خود را بر مرزهای تعریف شده‌ اعمال کرده و می‌کند.

کنعانی درباره اعزام هیأتی از ایران به افغانستان برای بازدید از سد کجکی  و اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: در چارچوب معاهده ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان و با توجه به پیگیری‌های مکرری که دولت ایران و دستگاه دیپلماسی برای استیفای حقآبه ایران داشت و از طرف مقابل اظهارات طرف افغانستانی مبنی بر اینکه کمبود بارندگی باعث عدم امکان تحویل  حقآبه شده و در صورت رهاسازی آب به دلیل بعد مسافت این آب احتمالا به مرزهای ایران نخواهد رسید، طرف ایرانی درخواست بازدید از سد و تأسیسات سد و مرکز رصد و ایستگاه آب سنجی را داشت. در این مرحله درخواست بازدید طرف ایرانی از ایستگاه آب سنجی موسوم به« دهراود »مورد موافقت دولت سرپرستی افغانستان قرار گرفت و هیأتی فنی متشکل از کارشناسان فنی وزارت نیرو و تعدادی از معتمدان و مسئولان از استان سیستان و بلوچستان با هماهنگی مقامات افغانستان به این کشور سفر کردند و هیأت راهی استان نیمروز شد تا  هم با وضعیت منطقه آشنا شوند و هم به اتفاق مسئولان افغانستان و متخصصان افغانستان از ایستگاه آب سنجی بازدید کنند که این اتفاق رخ داد و هیأت سفر و بازدید مورد اشاره را انجام داد.

وی ادامه داد: چند روز  پیش این هیأت به کشور بازگشت و گزارش‌های این هیأت در جلسات تخصصی و کارشناسی در حال ارائه و تبادل نظر است و مقامات ذی‌ربط کشور در جریان گزارش بازدید این هیأت قرار خواهند گرفت و به جمع بندی اولیه در این مرحله خواهند رسید.

وی افزود: در این مرحله تنها یک درخواست از درخواست ایران دایر بر بازدید از این ایستگاه آب سنجی مورد تأیید و اجابت قرار گرفته است.

کنعانی خاطرنشان کرد: همانطور که آقای کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان اعلام کردند  این اولین بازدید هیأت فنی ایران از ایستگاه آب سنجی دهراورد از ۱۳۵۱ تاکنون بوده است. انتظارات و توقعات ایران از دولت سرپرستی افغانستان در تامین حقآبه کشور  همچنان وجود دارد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت گروه تروریستی داعش در منطقه و اقدامات تروریستی این گروه در برخی از کشورها از جمله ایران گفت: داعش به  عنوان موجودی تروریستی و موجودیتی که سابقه سیاهی از جنایت علیه امنیت و ملت‌های منطقه دارد در جغرافیای ایران در فواصل زمانی سال‌های گذشته مرتکب جنایاتی شده است و این هم در استمرار جنایات گذشته این جریان پلید است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد دست‌ها یا طرف‌ها و یا کشورهایی برای استفاده ابزاری از داعش، حمایت پنهان از این جریان شوم را همچنان در برنامه کار دارند و در این چارچوب شاهد فعالیت‌های شوم و تروریستی این جریان تروریستی در کشورهای مختلف در عراق، سوریه و ایران و برخی دیگر از کشورهای منطقه هستیم.

کنعانی تصریح کرد: فعالیت‌های این گروه تروریستی یک تهدید مشترک است و نیازمند تلاش مشترک برای ریشه کنی این جریان شوم و تروریستی هستیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سؤالی درباره شهید قاسم سلیمانی و نقش این شهید در مبارزه با تروریسم از جمله گروه تروریستی داعش در منطقه گفت: روح بلند قهرمان مبارزه با تروریسم سردار شهید قاسم سلیمانی شاد باد. وقوع حادثه تلخ و شوم و جنایت شب گذشته در حرم شاهچراغ یک بار دیگر همگان و ملت ایران را به نقش موثر و بی نظیر سردار شهید در مبارزه با تروریسم بیش از پیش واقف کرد و اذهان را متوجه این سردار شهید کرد که اگر مبارزات خستگی ناپذیر قهرمان بزرگ نبود معلوم نبود داعش و جریان‌های تکفیری و ابزار قدرت‌های بزرگ در منطقه چه به روز ملت‌های منطقه می‌آوردند.

وی با بیان این که اگر داعش مورد حمایت برخی رژیم‌ها و دولت‌های شناخته شده نبود، طبیعتا  به این میزان در منطقه گسترش نمی‌یافت، تصریح کرد: برخی از  بازیگران و قدرت‌ها از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزار برای حضور در منطقه  استفاده و این گروه‌های شوم را به جان ملت‌های منطقه انداختند.

وی ادامه داد: نقشی که شهید سلیمانی در فرماندهی مبارزه موثر و تعیین کننده در مبارزه با این گروه‌ها ایفا کرد تعیین کننده بود و همه کارشناسان نظامی و امنیتی به نقش آن شهید بزرگوار واقف بودند و اقدام ناجوانمردانه رژیم آمریکا با دستور مستقیم رئیس جمهور  وقت آن کشور در ترور شهید سلیمانی به دلیل شناخت از نقش شهید سلیمانی بود. دولت آمریکا به سرکردگی ترامپ انتقام خود و ابزارهای خود و داعش را از شهید سلیمانی در ترور ناجوانمردانه آن شهید در فرودگاه بغداد گرفت.

وی  همچنین با بیان این که  امروز روز مقاومت اسلامی در لبنان است، گفت: شهید قاسم سلیمانی هم نقش تعیین کننده و بی نظیر در مبارزه علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری به ویژه داعش داشت و هم نقش برجسته در تقویت مقاومت ضد صهیونیستی در منطقه و لبنان. اقدام ناجوانمردانه دولت آمریکا در ترور شهید سلیمانی اقدام مستقیم در انتقام گیری از فردی بود که نقش محوری در مقابله با تروریسم و تهدید رژیم صهیونیستی داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار