کد خبر: ۲۲۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۸
معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت: عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز محسوب می‌شود.

ایران عضو دائم بریکس شد

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نوشت: عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز محسوب می‌شود.

محمد جمشیدی در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

«جمهوری اسلامی ایران عضو بریکس شد. عضویت دائم در گروه اقتصادهای نوظهور جهانی یک پیشرفت تاریخ ساز و  موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی جمهوری اسلامی محسوب می شود. این موفقیت را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت سربلند ایران تبریک می گوییم.»

بریکس (به انگلیسی: BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است.

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی امروز (پنج‌شنبه) در سومین روز نشست بریکس بیانیه پایانی را قرائت کرد و از اضافه شدن اعضای جدید به این گروه از جمله ایران خبر داد.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت: رهبران بریکس در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در دو روز گذشته فرصتی داشته‌اند که هم به صورت خصوصی و هم در یک نشست رسمی مناسب بحث و گفت‌وگو داشته باشند و در جریان آن بحث‌ها به نتیجه‌ رسیدند که «اعلامیه ژوهانسبورگ دوم» به عنوان اعلامیه‌ای که موضوعات مختلفی را که رهبران باید در مورد آنها تصمیم می‌گرفتند را در بر می‌گیرد و پوشش می‌دهد، تصویب شود.

سیریل رامافوسا همچنین گفت بریکس که در مورد درگیری‌ها در جهان نگران است، تأیید می‌کند که حامی راه‌حل صلح‌آمیز است.

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی گفت: ‌رهبران بریکس معتقدند زمان استفاده از ارزهای محلی و سیستم‌های پرداخت جایگزین فرا رسیده است. همچنین اعلام می‌کنیم که آرژانتین، مصر، ایران، اتیوپی، امارات و عربستان سعودی به بریکس دعوت خواهند شد.

رامافوسا تاکید کرد که عضویت کامل کشورهای جدید در بریکس از اول ژانویه ۲۰۲۴ آغاز خواهد شد. او گفت که پذیرش اعضای جدید در بریکس، اولین مرحله از روند توسعه گروه است.

تبریک پوتین به اعضای جدید

اعلامیه پایانی نشست بریکس؛ تایید پذیرش اعضای جدید

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز به کشورهای جدیدی که به بریکس پیوسته‌اند، تبریک گفت و اطمینان داد که روسیه به کار برای گسترش نفوذ ائتلاف در جهان ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین اظهار داشت: موضوع ارز تسویه واحد بریکس بسیار پیچیده است، اما ما به این سمت خواهیم رفت.

پوتین که به صورت مجازی در نشست بریکس شرکت داشت، دستیابی به توافق در مورد بیانیه نهایی بریکس از جمله موضوع گسترش را چالش‌برانگیز  خواند و گفت که رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی مهارت دیپلماتیک خود را در بحث توسعه نشان داد. پوتین همچنین می‌گوید که بریکس با کسی رقابت نمی‌کند و خود را مقابل هیچکس قرار نمی‌دهد.

رئیس‌جمهوری روسیه تاکید کرد، بریکس، پای نظم جهانی که واقعا متعادل باشد و منافع بسیاری از کشورها را در نظر بگیرد و تنوع مردم را حفظ کند، می‌ایستد. به گفته او، بریکس مخالفانی دارد - کشورهای "میلیارد طلایی" - تلاش می‌کنند سیستم حقوق بین‌الملل را براساس قوانین خودخواهانه خود جایگزین کنند. پوتین می‌گوید روسیه به طور کلی علاقه‌مند به تقویت روابط با قاره آفریقاست و پروژه‌هایی را در زمینه‌های مختلف اجرا خواهد کرد.

به گفته پوتین، روسیه به جلوگیری از بحران غذایی در قاره آفریقا کمک خواهد کرد. او گفت، روسیه به کشورهای آفریقایی در تامین غلات کمک می‌کند و علی‌رغم همه موانعی که سایر کشورها ایجاد می‌کنند، مانند یک تامین‌کننده قابل اعتماد واقعی خواهد بود.

همچنین نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند هم که در اجلاس بریکس حضور دارد، گفت که دهلی‌نو از دعوت اعضای جدید به بریکس استقبال می‌کند. او گفت که افزوده شدن اعضای جدید، بریکس را به عنوان سازمان و نظم جهانی چندقطبی تقویت می‌کند.

در همین حال شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین گسترش کنونی بریکس را رویدادی تاریخی ‌خواند که عزم پنج کشور را برای همکاری با کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد. او افزود: تصمیم برای گسترش بریکس، انتظارات جامعه بین‌المللی و منافع مشترک کشورهای در حال توسعه را برآورده می‌کند.

محمد بن زاید آل نهیان، رئیس امارات متحده عربی هم از رهبران بریکس به خاطر تایید درخواست این کشور برای پیوستن به این گروه تشکر کرد.

رئیس امارات در پیامی توییتری نوشت: ما به دیدگاه رهبری بریکس احترام می‌گذاریم و از گنجاندن امارات متحده عربی به عنوان عضوی در این گروه مهم قدردانی می‌کنیم. ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری برای رفاه، عزت و منفعت همه ملت‌ها و مردم در سراسر جهان هستیم.

ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی هم به مردم کشورش بابت پذیرفته شدن درخواست این کشور برای پیوستن به بریکس تبریک گفت. او در پیامی نوشت: پیشنهاد اتیوپی برای پیوستن به خانواده بریکس امروز صبح در پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی تایید شد. به همه اتیوپیایی‌ها تبریک می‌گویم!

نقشه جدید کشورهای بریکس اکنون به صورت بالاست؛ اعضای فعلی باشگاه با رنگ آبی مشخص شده‌اند، در حالی که اعضای جدید با رنگ نارنجی دیده می‌شوند.

مفاد اعلامیه ژوهانسبورگ؛

کشورهای بریکس به پیشنهادهایی برای میانجیگری در درگیری در اوکراین توجه کردند؛ کشورهای بریکس حامی حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه در اوکراین از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی، از جمله ابتکار کشورهای آفریقایی هستند؛ کشورهای بریکس متعهد به تقویت همکاری‌های کشاورزی به منظور افزایش امنیت غذایی در گروه و در سراسر جهان هستند؛ رهبران بریکس خواستار مشارکت بیشتر کشورهای در حال توسعه در سازمان‌های بین‌المللی هستند؛

ابراز حمایت کامل کشورهای بریکس از ریاست روسیه در سال ۲۰۲۴ و برگزاری اجلاس سران در کازان؛ کشورهای بریکس در نظر دارند همکاری با مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر سازمان ملل در مورد حمایت از حقوق بشر را تقویت کنند؛ حمایت بریکس از استفاده از ارزهای ملی در تجارت بین‌المللی و دوجانبه؛ رهبران بریکس از اصلاحات سازمان ملل متحد، از جمله شورای امنیت آن، به منظور دموکراتیک و کارآمدتر کردن این سازمان حمایت می‌کنند؛ کشورهای بریکس تأیید می‌کنند که باید موضوع هسته‌ای ایران از راه‌های صلح‌آمیز و دیپلماتیک حل شود؛ کشورهای بریکس پایداری سیستم‌های انرژی، از جمله زیرساخت‌های حیاتی را تقویت می‌کنند؛ کشورهای بریکس خواستار تقویت خلع سلاح و عدم اشاعه، از جمله در زمینه سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی هستند؛ رهبران بریکس از علاقه نشان دادن کشورهای جهان جنوب به عضویت در گروه قدردانی می‌کنند؛ کشورهای بریکس در مورد وضعیت در نیجر نگران هستند؛

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار