کد خبر: ۲۲۷۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۱
رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور در خصوص وضعیت شرکتهای رمزارز و تسهیل رگولاتوری در این حوزه گفت: سعی مرکز تتا در این حوزه این است که ذینفعان تصمیمی گیر در این حوزه را تا جایی که امکان دارد همگرا کند؛ زیرا باید در این حوزه یک تصمیم گیری صحیحی صورت گیرد.

تلاش تتا برای تسهیل رگولاتوری در حوزه رمزارز

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور در خصوص وضعیت شرکتهای رمزارز و تسهیل رگولاتوری در این حوزه گفت: سعی مرکز تتا در این حوزه این است که ذینفعان تصمیمی گیر در این حوزه را تا جایی که امکان دارد همگرا کند؛ زیرا باید در این حوزه یک تصمیم گیری صحیحی صورت گیرد.

به گزارش تجارت آنلاین، امین کلاهدوزان در نشست خبری در حاشیه نماییشگاه روایت خدمت در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران اظهار داشت: موضوع رمزارزها فقط مختص به تجارت الکترونیک نبوده و یک موضوع بین بخشی است و بیشتر از اینکه در حوزه تجارت الکترونیکی کاربرد داشته باشد در حوزه قوانین پولی و مالی موضوعیت دارد.

وی در پاسخ به تجارت آنلاین، مبنی بر اینکه تکلیف این شرکتها با وجود به میان آمدن تاییدیه بانک مرکزی برای گرفتن درگاه پرداخت گفت: رمزارز به نوعی یک واحد پولی به شمار می آید و دارای قابلیت تبادل است که به همین خاطر بسیار حوزه حساسی است. در حال حاضر وفاقی که باید، بین نهادهای رگولاتور بین بخشی اتافاق نیفتاده و یا به هر دلیلی به کندی صورت گرفته و دیر اتفاق افتاده است.

کلاهدوزان ادامه داد: سعی مرکز تتا در این حوزه این است که ذینفعان تصمیمی گیر در این حوزه را تا جایی که امکان دارد همگرا کند؛ زیرا باید در این حوزه یک تصمیم گیری صحیحی صورت گیرد. در این خصوص نیز جلسات متعددی هم با بانک مرکزی و هم شورای عالی فضای مجازی، فراجا و نهادهای نظارتی دیگر که درگیر نظارت رمزارز هستند به صورت مداوم برگزار کرده ایم. تا کنون هم به شدت این فرایند تسهیل شده و موانع برداشته شده اما رمزارز موضوع تک بخشی نیست و به دلیل خلا قانونی ای که وجود دارد وزارت صمت نمیتواند به تنهایی در این حوزه تصمیم گیری کند .

وی افزود: سعی ما بر این است که ذهن و دیدگاه قانونگذار و رگولاتورهای بخشی را نسبت به اقدامی که باید انجام شود با بخش خصوص همگرا کنیم. این اقدام ممکن است زمانبر باشد اما به شدت و با سرعت در حال پیشرفت است.

افزایش یک میلیون امضاء الکترونیک در سال ۱۴۰۱

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور گفت: تعداد شرکت‌های رسمی در حوزه تجارت الکترونیک نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۲۰درصد رشد داشته است و اکنون ۱۴۰ هزار شرکت الکترونیکی رسمی در کشور فعالیت می‌کند.

وی امضاء الکترونیکی را اساس و زیرساخت تجارت الکترونیکی دانست و افزود: سال گذشته بیش از یک میلیون امضاء الکترونیک ثبت شد که در حال حاضر در کشور بیش از ۵ میلیون امضاء الکترونیک در کشور ثبت شده است، بانک مرکزی هم به شبکه امضاء الکترونیک پیوسته است که قطعا تحولی بزرگی در حوزه تجارت الکترونیک خواهد بود.

افزایش سه اپراتور جدید در حوزه تجارت الکترونیک به زودی

کلاه‌دوزان خاطرنشان کرد: تا کنون ۸ اپراتور تجارت الکترونیک در کشور فعال هستند، روند قانونی افزودن سه اپراتور دیگر هم طی شده است که با تکمیل این روند اسامی آنها به زودی اعلام می شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سیاست های دولت سیزدهم در حوزه مردمی سازی و شفافیت اشاره کرد و گفت: در دوسال گذشته معاملات دولتی شفاف‌تر شده است، زیرا تاکید دولت این است که معاملات مناقصات و مزایدات باید به صورت شفاف ثبت شود، در این مدت ۶۲۳ همت (هزار میلیارد تومان) معامله دولتی در حوزه تجارت الکترونیک به صورت شفاف ثبت شده است، این حجم از ثبت معامله معادل کل معاملات ۱۰ سال قبل (از ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۱) است.

سهم بانوان در مدیریت تجارت الکترونیک فقط ۱۶درصد / باید افزایش یابد

کلاه‌دوزان نصریح کرد: ۴۸۶ هزار شرکت در مناقصات و مزایدات شرکت می کنند، دولت به دنبال شکستن انحصارهاست، میزان شفافیت و مشارکت بخش خصوصی در این معاملات ۶۶ درصد رشد داشته است. از طرفی ۴۸درصد از شرکتها در تهران مستقر هستند با سیاست تمرکززدایی به دنبال توزیع و پراکندگی عادلانه بر اساس ظرفیت های هر استان هستیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک توضیح داد: حدود ۱۶درصد از مدیریت و مالکیت کسب وکارهای الکترونیک متعلق به بانوان است، از نظر ما عادلانه نیست، با توجه به ظرفیت‌ها و استعدادهای بانوان کشور باید سهم مدیریت و مشارکت بانوان در حوزه تجارت الکترونیک افزایش یابد.

وی گفت: طبق گزارش‌های قوه قضاییه از مجموع پرونده شکایت های ثبت شده در سال ۱۴۰۱ در حوزه تجاری و مالی، کمتر از ۱۰ پرونده مربوط به حوزه تجارت الکترونیک است، زیرا نظارت و داوری صنفی وجود دارد.

گفتنی است نمایشگاه روایت خدمت از چهارم تا هفتم شهریور از ساعت ۸ تا ۱۵ به مدت ۴ روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران میزبان مردم بود.

در این نمایشگاه بیش از ۳۰ غرفه و دستگاه اجرایی به معرفی دستاوردها و اقدامات دوساله خود در دولت سیزدهم پرداخته‌اند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار