کد خبر: ۲۲۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
به منظور تقویت استارتاپهای استانی
رویداد چراغ با هدف رشد اکوسیستم استارتاپی به بررسی و ارائه راهکار برای حل مشکلات این حوزه مهم اقتصادی پنجشنبه 9شهریور 1402 در شهر همدان برگزار شد.

چراغ استارتاپهای استانی در اولین گام در همدان کلید خورد

به گزارش تجارت آنلاین، رویداد چراغ با حضور رضا الفت‌نسب، نایب رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشور، عباس صادقی‌پوریانی، مدیرکل ICT استان همدان، ارسلان باسلی‌زاده، مدیرعامل کندو، صادق محمدی، مدیرعامل مدیانا، حسن موحد، مدیرعامل تازه‌چین، مجتبی فرهانچی، معاونت پارک علم و فناوری همدان با راهبری عباس عین‌علی و با اجرای آرش سروری برگزار شد.

در این رویداد نایب رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی کشور با اشاره به اینکه مشکل اصلی در کشور تمرکز بر پایتخت و مغفول ماندن استانها است گفت: از سال 90 که اکوسیستم استارتاپی تقریبا پا گرفت و امکان ساخت کسب‌وکارهای بزرگ به‌وجود آمد، این امکان بیشتر برای شهر تهران فراهم شده بود و این مسئله بیشتر به این دلیل وجود سازما‌ن‌های مرکزی ‌مختلف و برقراری تعاملات روزانه و برگزاری جلسات با آنها بود.

رضا الفت‌نسب افزود: اما از جایی به بعد به رغم شعارهایی که مسئولان استان‌ها یا نمایندگان مجلس برای حمایت و توسعه کسب‌وکارهای آنلاین دادند این اتفاق نیفتاد که می‌تواند ناشی از سیاست‌گذاری و عمل دولت‌ها باشد. همچنین کم‌کاری‌هایی که از سوی خود اکوسیستم استارتاپی وجود داشت. لذا ما سعی داریم با حضور در استان‌ها این مسئله را پررنگ‌تر کرده و اکوسیستم استارتاپی پویاتری به‌واسطه حضور استان‌ها داشته باشیم.

مدیرکل ICT استان همدان در ادامه در خصوص حمایتهای دولت در حوزه استارتاپها گفت: در بحث‌های برآورده کردن نیاز‌های مالی یا دیگر احتیاجات به سمت دولت نروید زیرا فرآیندهای خاص خود را دارد و شاید در مراحل اولیه کسب‌وکار شما را ناامید کند اما در مراحل بعدی دولت می‌تواند توانمندساز باشد و حمایت‌هایی مانند اعطای وام برای توسعه زیرساخت‌های کسب‌وکار انجام دهد.

عباس صادقی‌پوریانی، البته ما از هر رویدادی که بتواند تجربه‌های خوب در استان بیاورد استقبال می‌کنیم ولی اینکه صرفا به دنبال حمایت با منشا دولتی باشیم شاید کارها را سخت کند.

در تهران شبکه سازی قوی صورت می گیرد

بر اساس این گزارش در این رویداد، مدیرعامل استارتاپ تازه‌چین با اشاره به اینکه در تهران شبکه سازی قوی صورت می گیرد گفت: یکی از مهمترین عواملی که باعث موفقیت استارتاپ‌ها در تهران می‌شود ساخت همین شبکه ارتباطی قوی است که بسیار کمک کننده است و خود من با وجود اینکه استارتاپ من در همدان است ولی ارتباطات زیادی در تهران ایجاد کرده‌ام که حتی توانسته‌اند مشکلات حقوقی من را هم برطرف کنند.

حسن موحد با اشاره به اینکه موقع تخصیص منابع بیشترین سهم به استارتاپ‌های تهرانی می‌رسد گفت: ایران فقط تهران نیست و این منابع باید عادلانه‌تر تخصیص پیدا کند. از طرفی نقطه‌ضعفی که برای دیگر استان‌ها خصوصا استان همدان وجود دارد عدم شبکه‌سازی در اکوسیستم استارتاپی است. برای موفقیت استارتاپ باید ارتباط‌گیری خوبی داشته باشید تا هم از تجارب و هم از امتیازهای دیگر استارتاپ‌ها به‌خوبی استفاده کنید.

بر اساس این گزارش در این رویداد پنلهای تخصصی با عنوان انتقال تجربه از سوی برخی استارتاپهای همدان و تهران برگزار شد و مورد استقبال مدعوین قرار گرفت.

پنل تخصصی این رویداد با اجرای عباس عین علی و همراهی رضا الفت نسب و چند بنیانگذار استارتاپی برگزار شد.

عباس عین‌علی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری اکوسیستم استارتاپی در ایران گفت: آغاز فعالیت اکوسیستم استارتاپی در ایران به دهه هشتاد شمسی برمی‌گردد که در حوزه نانو استارتاپ‌های خوبی شکل گرفتند. اما چون پاشنه‌ آشیل استارتاپ‌ها فروش است و در این استارتاپ‌ها تجاری‌سازی خوبی شکل نگرفت، لذا از اکوسیستم استارتاپی حذف شدند و این موضوع زنگ خطری برای دیگر استارتاپ‌ها شد.

گفتنی است در ادامه رویداد چراغ، ارسلان باسلی‌زاده مدیر عامل استارتاپ کندو ، مهرداد ملک محمدی هم بنیانگذار استارتاپ تاپین، علی امیری بنیانگذار استارتاپ زرین پال به انتقال تجربه استارتاپی خود پرداختند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر: