کد خبر: ۲۲۷۳۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۴:۱۴
در حالی به پایان فصل اوج نقل و انتقالات مسکن نزدیک می شویم که بازار اجاره با اقدامات کنترلی همچون راه اندازی سامانه املاک و مستغلات متعادل شده است.

 با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل اوج نقل و انتقالات مسکن شاهد بهبود وضعیت بازار اجاره هستیم  این در حالی است که به گفته بسیاری از مستأجران با اجرای سیاست های درست دولت ، نرخ های اجاره در مقایسه با سال گذشته کمتر افزایش یافته و تقریبا بازار اجاره امسال آرام و با ثبات بوده است.

در همین رابطه عزیزی یکی از مستاجرانی که در محدوده خیابان بیمه پایتخت ساکن است به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تقریبا هرسال با توجه به شرایطی که داریم جابه جا می شویم و به طور معمول هم در همین مناطق غرب به دنبال واحد مسکونی هستیم.

او می گوید: نرخ اجاره امسال برخلاف سال های گذشته متعادل بوده به طوری که هرسال حداقل ۲۵ تا ۳۰درصد افزایش می یافت اما امسال کمتر از نرخ تورم افزایش یافته  است.

روند افزایشی نرخ اجاره متوقف شد

براساس  این گزارش در حال حاضر با راه اندازی سامانه املاک و مستغلات که امکان ثبت قراردادهای اجاره به صورت رایگان در آن فراهم شده‌، بخش عمده ای از مشکلات مستاجران که پرداخت کمیسیون بود برطرف شده و از سوی دیگر با توافق مالک و مستاجر قراردادها منعقد و نرخ های اجاره خود به خود به ثبات رسیده است. 

یکی از مشاوران املاک در منطقه ولیعصر تهران به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پیش از این چشم و هم چشمی در بازار اجاره مسکن در افزایش نرخ های اجاره  زیاد بود  و برخی از مالکان با حضور در بنگاه و مطلع شدن از نرخ های اجاره  قیمت واحدهای خود را بالا می بردند که این امر در افزایش نرخ های اجاره کل منطقه  اثر گذار بود.

مسکن استیجاری می تواند به بازار اجاره کمک کند

برخی از کارشناسان مسکن معتقد هستند که دولت با راه اندازی و اجرای طرح مسکن استیجاری همانند سایر کشورها می تواند بازار اجاره را کنترل کند.

در همین رابطه ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران گفت: بازار اجاره امسال در مقایسه با سال گذشته روند خوبی داشته است. برای کنترل بازار می توان با همکاری انبوه‌سازان و بخش خصوصی همانند سایر کشورها اقدام به ساخت واحدهایی برای بازار اجاره کرد که به طور معمول واحدهای استیجاری نامیده می شود.

او ادامه داد: تا به امروز پیشنهادهای زیادی در این بخش داده شده و بخش خصوصی هم آماده همکاری در این زمینه است اما متاسفانه اقدامی در این بخش صورت نگرفته است. 

مسکن استیجاری بازار اجاره را آرام نمی کند

این در حالی است که مقامات وزارت راه وشهرسازی در این بخش تمایل چندانی به اقدام در این بخش ندارند به طوری که ابوالفضل نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است:  به طور کلی نمی‌توان آمار‌های دقیقی از میزان مستاجران در کشور ارائه کنیم که البته در این زمینه   تخمین‌های وجود دارد، اما برای کل کشور ارائه این آمار دقیق نیست.

به گفته سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی  در استان تهران نسبت مستاجران به مالکان بیش از ۵۰ درصد است،  ولی در کل کشور نسبت مستاجران به مالکان حدود ۳۷ درصد  که  این آمار برای  سال ۹۵ است و تا به امروز هم بحث‌هایی  برای شرایط استیجاری  شدن وجود دارد که برای کشور مطلوب نیست.

او می‌گوید:  اتفاقی که در کشور افتاده مربوط به شرایط استیجار اجباری است به طوری که بسیاری از مردم  می خواهند مالک شوند،  اما مطابق شرایط فرهنگی و مالکیتی تورم‌های شدیدی که وجود دارد هرسال که دیرتر مستاجر شوند فقر مسکن در کشور بیشتر خواهد شد.

نوروزی بیان کرد: شرایط فرهنگی  و شرایط اقتصادی  ایران در حوزه اجاره نشینی  درمقایسه با کشور‌های دیگر متفاوت است  و با توجه به تورمی که وجود دارد حتما نسخه  اجاره نشینی در ایران مطلوب نیست و باید شرایط اقتضایی رادر نظر بگیریم.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی  بیان کرد: در حوزه سیاست گذاری‌ها نباید به سمت سیاست‌های استیجاری اجباری برویم ویژگی‌های فرهنگی و اقتصادی در ایران وجود دارد  هم در این حوزه باید در نظر گرفته شود نسبت مستاجری از  ۱۸ درصد به ۳۷ درصد افزایش  یافته یک سیاست به شدت منفی است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار