کد خبر: ۲۲۷۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
طبق توافقات صورت‌گرفته، همزمان با تایید واریز منابع مالی آزاد شده ایران به حساب‌های متعلق به بانک‌های ایرانی در قطر، فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام می‌شود.

نحوه اجرای توافق تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا

طبق توافقات صورت‌گرفته، همزمان با تایید واریز منابع مالی آزاد شده ایران به حساب‌های متعلق به بانک‌های ایرانی در قطر، فرآیند تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا انجام می‌شود.

شامگاه پنجشنبه نوزدهم مرداد ماه روزنامه نیویورک‌تایمز از توافق میان ایران و آمریکا بر سر تبادل زندانیان خبر داد و نوشت پنج جاسوس آمریکایی در ازای آزادی چند زندانی ایرانی و دسترسی تهران به ۶ میلیارد دلار منابع بلوکه‌شده خود در کره جنوبی، اجازه ترک ایران را پیدا خواهند کرد.

در اولین قدم این توافق، ایران پنج ایرانی-آمریکایی را از زندان آزاد و آن‌ها را در حبس خانگی نگه‌ داشته و آمریکا نیز فرآیند انتقال منابع مالی ایران را آغاز کرده است. 

سیامک نمازی، مراد طاهباز و عماد شرقی که به جرم جاسوسی در زندان بودند و بخشی از حبس ۱۰ ساله خود را گذرانده‌اند و ۲ زندانی دیگر که نام آن‌ها اعلام نشده و به گفته یک منبع آگاه ایرانی این اقدام در حال نهایی‌شدن است و ممکن است اسامی اعلام شود، قرار است با پنج ایرانی که به ادعای دور زدن تحریم‌های ایران در آمریکا در زندان هستند، مبادله شوند.

طبق اطلاعات دریافتی خبرنگار ایسنا و پس از موافقت واشنگتن با شروط جمهوری اسلامی ایران، پس از احراز انتقال منابع مالی ایران به قطر توسط بانک مرکزی ایران، فرآیند تبادل زندانیان آغاز می‌شود و محل تبادل هم دوحه، پایتخت قطر خواهد بود.

به همین منظور و طبق توافقات صورت‌گرفته ۶ حساب‌ بانکی برای ۶ بانک‌ ایرانی که دسترسی به سوئیفت داشتند، افتتاح شده و واریز در این حساب‌ها انجام خواهد شد. پس از واریز منابع مالی ایران به این حساب‌ها در ۲ بانک قطری، بانک مرکزی قطر به تهران اعلام می‌کند که این منابع قابل استفاده است. پس از پاسخ کتبی، اقدامات دیگر توافق انجام خواهد شد. 

شیخ «محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی» وزیر امور خارجه قطر در رایزنی تلفنی روز پنجشنبه با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با ابراز خرسندی از روند تحولات شکل گرفته و پیشرفت‌های انجام شده در زمینه برخی موضوعات مرتبط با ایران و طرف‌های ثالث، از نهایی‌شدن و اتمام کلیه روندهای مرتبط با انتقال اموال ایران به بانک‌های قطری طی هفته آینده خبر داد.

شامگاه سه‌شنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد «دولت بایدن با ارائه معافیت تحریمی برای بانک‌های بین‌المللی به‌منظور انتقال ۶ میلیارد دلار از دارایی های مسدودشده ایران از کره جنوبی به قطر بدون واهمه از تحریم‌های آمریکا، راه را برای آزادی پنج زندانی آمریکایی که در ایران زندانی بودند، هموار کرد».

طبق اعلام وزیر امور خارجه آمریکا، این معافیت تحریمی شامل بانک‌ها و موسسات مالی در کره جنوبی، آلمان، ایرلند، قطر و سوئیس می‌شود.

روز جمعه وزیر امور خارجه ایران خبر داد که هفته آینده ۶ میلیارد یورو دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، وارد ۲ بانک در حساب‌های مورد درخواست بانک مرکزی ایران می‌شود.

امیرعبداللهیان همچنین خبر داد این ۶ میلیارد یورو با استفاده از سوئیفت و در فضای رسمی مبادلات بانکی بین‌المللی منتقل شده و در چارچوب توافق انجام شده این پول بر اساس نیازهای ایران هزینه می‌شود.

این منابع مالی برای مصارف بشردوستانه از جمله دارو و همچنین کالاهای غیرتحریمی استفاده می‌شود. طبق اطلاعات به دست آمده، عمده خرید ایران از اروپا خواهد بود و اروپا هم برای تعامل با ایران اعلام آمادگی کرده است. هیچ محدودیتی برای خرید نیز در کار نخواهد بود.

روند شکایت تهران از کره جنوبی هم به دلیل مسدود کردن منابع مالی ایران در سه بانک این کشور به بهانه تحریم‌های آمریکا همچنان پابرجاست و سئول ممکن است با خسارت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون یورویی مواجه شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار