کد خبر: ۲۲۸۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۱
دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی گفت: برای بازگشت افراد به روستا تسهیلات اشتغالزایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز سید امیرحسین مدنی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور و دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی در نشست خبری اظهار داشت: بر اساس مطالعاتی که درباره مهاجرت از روستاها به شهرها صورت گرفته دلایل متعددی برای این امر برشمرده شده که یکی از آنها فرهنگی است.

 وی افزود: رسانه ها یکی از دلایل تصویرسازی نامناسب از روستای‌های کشور هستند اما تصاویری که در رسانه‌ها از روستاها در کشورهای غربی نشان داده می‌شود متفاوت است و افراد و اشخاص برجسته کشور از روستا برمی‌خیزند و خانه‌های زیبا در روستا وجود دارد و لباس‌های فاخر پوشیده می شود.

    بیشتر بخوانید

خبر مهم برای بازنشستگان / پرداخت مرحله سوم وام بانکی در سال جاری

دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی ادامه داد: تحصیل یکی از دلایل مهاجرت از روستا است به طوری که در برخی از روستا های کشور افراد برای تحصیل در دوره دبیرستان مجبور به مهاجرت از روستا ها هستند و در دوره دانشگاه نیز روستاییان برای تحصیل باید به شهرها بروند.

 وی تصریح کرد: روستاهای بالای سه هزار نفر تبدیل به شهر می شوند که اتفاق تلخی است و باعث گسیل روستاییان به شهرها می‌شود.

تورم روستایی بالاتر از شهری

مدنی اظهار داشت: از طرفی باید توجه داشت که نرخ تورم در روستا ها بالاتر از شهر ها است و از طرفی روستاییان با مشکلات حل و نقل مواجه هستند؛ برای رفع این مشکلات مصوباتی در شورای عالی روستایی و عشایری گذرانده شده است.

وی گفت: بر اساس مطالعه انجام شده ۴۵۰ هزار نفر در فاصله زمانی سال‌های ۹۵ تا ۱۴۰۰ به روستاها بازگشته اند که این اتفاق در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز تکرار شده اما هنوز در این بخش نتیجه بررسی های ارائه نشده است.

مدنی گفت: برای توسعه اشتغال در روستای های کشور ۵۰۰ معدن احیا شدد و همچنین ۹۰۰ واحد تولیدی که اشتغال روستا را تامین می کردند احیا شده اند که امیداریم تا پایان دولت این رقم به ۳ هزار واحد افزایش یابد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: برای بازگشت افراد به روستا تسهیلات اشتغالزایی تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه پرداخت می شود؛ همچنین بر اساس رایزنی های انجام شده با بنیاد مسکن به دنبال ارائه تسهیلاتی برای تامین مسکن افرادی هستیم که قصد بازگشت به روستا دارند.

مدنی درباره اینکه مهاجرت معکوس به روستاها آیا عمدتا در سه استان شمالی و پر آب کشور بوده یا در روستاهای مختلف پراکنده است  گفت: بازگشت به روستاها را در مناطق مختلف کشور شاهد هستیم.

دبیر شورای‌عالی جهاد سازندگی افزود: بر خلاف تصوری که وجود دارد بسیاری از روستاییان در مناطق کم آب به مشاغل غیر کشاورزی از جمله صنایع دستی مشغول هستند و درآمد های خوبی نیز در این محل به دست می آورند و اقتصاد روستا به آب وابسته نیست.

وی افزود: در ۲۵ هزار روستای زنجیره ارزش ایجاد شده است و روستای های مختلفی در کشور وجود دارند که بیکار ندارند، یا روستایی IT، معدنی و گلخانه‌ای ای داریم و معیشت افراد از طرق مختلفی تامین می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

برچسب ها: وام بانکی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار