کد خبر: ۲۲۸۴۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۸
ایسنا : معاون حقوقی رئیس‌جمهوری گفت: آمادگی داریم تا موارد نقض قانون اساسی در همه عرصه‌ها به‌ویژه در زمینه نقض حقوق زنان را با استفاده از سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی در سطوح عالی بررسی نماییم .

 محمد دهقان در نشست هم‌اندیشی «نقش و مسئولیت بانوان در پیگیری اجرای قانون اساسی» با بیان اینکه عملا با دوالگو از زن مواجه هستیم، اظهار کرد: در یک نگاه متحجرانه زنان هیچ جایگاهی در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ندارند و به‌عنوان شهروندان درجه دوم محسوب می‌شوند. در نگاه دوم نیز به اسم دفاع از حقوق زن، برهنگی و کالایی‌شدن زن را تبلیغ و ترویج می‌کنند و استیفای حقوق زنان را در تخریب نهاد خانواده جلوه می‌دهند.

 

وی با بیان اینکه پیش از انقلاب در مسئله زنان هم نگاه‌های متحجرانه و هم نگاه منورالفکری به نقش و جایگاه زنان وجود داشت، یادآور شد: امام راحل به‌عنوان یک فقیه عالم و جامع‌الشرایط با درنظرگرفتن نگاه بنیادین اسلام به مسئله زن و در نظر گرفتن اقتضائات، الگویی از زن مسلمان ارائه دادند که درکنار حضور اجتماعی، سیاسی و فعال نتیجه آن منتج به تضعیف بنیه خانواده یا کالایی شدن زن و توسعه بی‌بند و باری نشود.

 

واکنش کنایه‌آمیز مولاوردی به سفر همسر رئیسی به آمریکا

 

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری افزود: امام راحل عملا دوگانه غلط دنیای معاصر درباره زنان را از بین برد و یک راه سوم مبتنی بر کرامت انسانی برای حضور زنان در تمامی عرصه‌های اجتماعی پدید آورد. البته این رویکرد صرفاً در عرصه نظری نبود و می‌دیدیم در همان ایام پرشور انقلاب اسلامی نیز زنان باحجاب در تمامی تظاهرات‌ها علیه رژیم ستم‌شاهی حضور فعال داشتند.

دهقان با تاکید بر اینکه حضور در عرصه‌های اجتماعی نباید منتج به تضعیف جایگاه خانواده شود، ادامه داد: محور کانونی خانواده، زن است و اگر این محور از بین برود خانه و خانواده از بین می‌رود و وقتی خانواده از بین رفت سازه اجتماع فروخواهد پاشید. تجربه ای که امروز جوامع غربی عملا دچار آن شده‌اند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با انتقاد از دو نگاه انحرافی به زنان که یکی ارتجاعی است و دیگری زن را به‌عنوان ابزار بهره‌برداری و التذاذ جنسی تلقی می‌کند، گفت: ما خانه‌داری زن را از ضروریات تداوم نسل می‌دانیم. بدون خانه‌داری زن، زندگی‌ها به فساد کشیده می‌شود و در عین حال خانه‌داری را متفاوت از خانه‌نشینی می‌پنداریم و الزام زن به خانه‌نشینی را مسیری نادرست و مغایر اندیشه امام راحل و رهبری انقلاب اسلامی می‌خوانیم.

وی گفت: غربی‌ها یک الگوی غلط و انحرافی در دنیا تبلیغ کردند که برای پیشرفت زن ومبارزه با خانه‌نشینی زنان یک راه بیشتر وجود ندارد و آن بی‌حجابی و برهنگی زنان، ترک خانه‌داری، فرزندآوری و فروپاشی خانواده است و همچنان بر آن راه غلط و منحط پافشاری می‌کنند. به همین دلیل در تناقضی آشکار اجازه آزادی حجاب را به دانش‌آموزان مسلمان نمی‌دهند. درحالی که جمهوری اسلامی ثابت کرد حجاب و خانه‌داری زن مغایرتی با پیشرفت زن ندارد و شاهد حضور جمع بزرگی از زنان مسلمان و باحجاب در جایگاه هیئت علمی دانشگاه‌ها هستید. بخش اعظم دانشجویان ما دختران هستند که باحجاب در دانشگاه حاضر می‌شوند. شاهد فعالیت زنان مسلمان باحجاب در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، پزشکی و اقتصادی و ورزشی هستید که نشان می‌دهد الگوی جمهوری اسلامی دو الگوی انحرافی غربی و ارتجاعی را با چالش جدی مواجه ساخته و یکی از علل مقابله آنان با حجاب هم به این دلیل است که این الگو در دنیا فراگیر نشود.

دهقان با بیان اینکه نگاه مترقی امام راحل به مسئله زنان در قانون اساسی نیز بازتاب یافته است، اظهار کرد:‌ رهبری انقلاب اسلامی نیز در ادامه و استمرار نگاه امام راحل مدافع الگوی زن مسلمان ایرانی بوده‌اند و امروز می‌بینیم که زنان و دختران ایرانی در بسیاری از عرصه‌ها به‌ویژه حوزه‌های علمی و دانشی پیشرو هستند. الگوی زن مسلمان ایرانی یکی از بزرگترین نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی است و به همین دلیل نیز دشمن عمده برنامه‌ها و توطئه‌های خود را متوجه قشر زنان و دختران کرده است. جلوه‌های الگوی زن مسلمان ایرانی منطبق بر قانون اساسی باید تبیین و ترویج شود و این اقدام نیز جز از طریق مجاهدت زنان متعهد و انقلابی و فرزانه محقق نخواهد شد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهوری با اشاره به تشکیل سامانه پیگیری اجرای قانون اساسی، تاکید کرد: این سامانه که به همت معاونت قانون اساسی معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری تشکیل شده است آمادگی دارد تا موارد نقض قانون اساسی در همه عرصه‌ها به‌ویژه حقوق زنان را در سطوح عالی بررسی و پیگیری کند. وظیفه ما ترویج قانون اساسی است. اگر می‌خواهیم از این نظام دفاع کنیم باید از قانون اساسی به‌عنوان سند آن دفاع می کنیم. بعضی مواقع در دفاع از این سند غفلت کردیم. بعضی یک اصل قانون اساسی را می‌گیرند که سایر اصول را بکوبند. همه قانون اساسی به‌عنوان یک سند قانونی و ملی ما محترم است. منشور پیشرفت ما قانون اساسی است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار