کد خبر: ۲۲۸۶۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
همشهری نوشت: به‌رغم نامشخص بودن قیمت نهایی، خودروهای هیوندای، تویوتا،کیا، زوتی و سوزوکی هفته آینده به تحویل متقاضیان می‌شوند.

روند کاهش قیمت در بازار خودرو این هفته دوباره آغاز شد اما بررسی سیر کاهش قیمت از ابتدای سال نشان می‌دهد شتاب کاهش قیمت در دو سه ماه اخیر کند و حتی در برخی مقاطع متوقف شده و مهم‌ترین دلیل آن نیز کاهش عرضه و کشدار شدن روند واگذاری خودروهای وارداتی به متقاضیان بوده است.

دعوای وزارت صمت و شورای رقابت بر سر این‌که قیمتگذاری خودروهای وارداتی کجای مسیر نرخ‌گذاری گیر کرده است، در کنار اخبار موثق از افت عرضه محصولات داخلی، به چالش اصلی بازار در روزهای اخیر تبدیل شده و به سود دلالان عمل کرده است.

بازار دوباره کاهشی شد

نگاهی به قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد طی هفته جاری نوسان قیمت نسبت به هفته‌های قبل بیشتر بوده است. به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران، طی روزهای اخیر تولیدات پرفروش داخلی تا ۱۰ میلیون تومان و مونتاژی‌ها و وارداتی ها تا ۳۰ میلیون کاهش قیمت داشته‌اند.

سعید موتمنی درباره وضعیت کنونی بازار خودرو گفت: بازار خودرو ماه‌هاست که در رکود کامل به سر می‌برد و نوسان قیمت به ۱ تا ۲ درصد کاهش پیدا کرده است، طی روزهای اخیر گرچه در مقایسه با هفته قبل شاهد کاهش قیمت بودیم اما نوسان قیمت‌، چه در داخلی ها و چه خارجی ها در همین حدود بوده است.

به گفته این مقام صنفی، خودروهای داخلی طی هفته جاری نهایتا ۸ تا ۱۰ میلیون تومان و وارداتی‌ها و مونتاژی ها در مجموع بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان کاهش قیمت ثبت کردند.

کدام خودرو چقدر ارزان شد؟

بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی رئیس صنف فروشندگان خودرو تهران، طی هفته جاری پژو پارس از ۵۰۰ میلیون تومان به ۴۹۲ میلیون تومان رسیده، دنا پلاس توربو که هفته قبل۸۰۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد دیروز ۷۹۵ میلیون تومان قیمتگذاری شده و ۲۰۷ پانوراما هم از ۷۷۰ میلیون تومان به ۷۶۵ میلیون تومان رسیده است.

در میان خودروهای مونتاژی هم جک با ۳۰ میلیون تومان افت قیمت، از یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون رسیده و فیدلیتی که اوایل هفته یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان بود، الان یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان قیمت می‌خورد.

کاهش عرضه تولیدات داخلی

موتمنی با بیان این‌که شرکت‌های خودروساز داخلی این هفته هم خودرو فاکتور نکرده‌اند، اضافه کرد: با توجه به کاهش عرضه محصولات داخلی نسبت به اوایل سال و همچنین تاخیری که در روند واردات و عرضه خودروهای خارجی پیش آمده، بازار خودرو هفته‌های قبل را با افزایش ۲ تا ۳ درصدی قیمت گذراند و تصاویری که در روزهای اخیر از دپوی خودرو در پارکینگ خودروسازان منتشر شد نیز تایید کرد که شرکت‌های داخلی به امید اعلام قیمت های بالاتر از سوی شورای رقابت، عرضه را در ماه‌های اخیر مدیریت کرده‌اند، در حالی که اگر عرضه به شکلی که اوایل سال جریان داشت ادامه پیدا کند و خودروهای پرفروش به‌طور مداوم فاکتور شوند، روند کاهش قیمت ادامه خواهد داشت.

عرضه ۸ برند خودرو وارداتی در هفته آینده

روز گذشته همچنین خبری درباره عرضه تعدادی از خودروهای وارداتی تا هفته آینده منتشر شد. رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز اعلام کرد که با بازگشایی سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی تا یکی دو روز آینده اطلاعات خودروهای وارداتی بارگذاری می‌شود و بعد از نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، ۸ برند از خودروهای وارداتی، به متقاضیان سامانه عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درباره واکنش احتمالی بازار به این خبر گفت: هر خبر مثبتی دررابطه با خودرو تاثیر کاهشی بر قیمت‌ها در بازار خواهد داشت. موتمنی افزود: بازار خودرو تشنه اخبار مثبت است و در شرایطی که عرضه خودرو در بازار کافی نیست، هر خبری در این زمینه چه مرتبط با تولید داخلی و چه مرتبط با واردات، می‌تواند به کاهش بیشتر قیمت‌ها منجر شود.

عرضه وارداتی ها از هفته آینده

رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز از آغاز عرضه ۸ مدل خودرو وارداتی از هفته آینده خبر داد. مهدی ضیغمی که مدیریت اجرای طرح واردات خودرو وزارت صمت را بر عهده دارد در این رابطه گفت: سامانه خودروهای وارداتی طی یکی دو روز آینده با طراحی جدید بارگذاری و در مرحله اول اطلاعات خودروها بارگذاری خواهد شد تا مردم بتوانند خودروهای عرضه شده را ببینند، بعد از این مرحله و با نهایی شدن قیمت‌ها در هفته آینده، خودروها عرضه می‌شود.

وی خودروهای عرضه شده در این مرحله را زوتی، چانگان سی اس ۵۵ ، کیا، هیوندای، تویوتا، هونگچی، بستیون و سوزوکی معرفی کرد و تاکید کرد: تلاش می‌کنیم این خودروها با همکاری بانک مرکزی تا پایان آذر و نهایت دی ماه تحویل مشتریان شود. اعلام عرضه خودروهای خارجی تا هفته آینده در حالی است که مدیر روابط عمومی و سخنگوی شورای رقابت روز یکشنبه هفته جاری به همشهری گفت که درخواست قیمتگذاری هیچ خودرو دیگری غیر از چانگان تا امروز به شورای رقابت نرسیده و پروسه قیمتگذاری احتمالا هنوز در سازمان حمایت در دست بررسی است.

سپهر دادجوی توکلی در این رابطه، با خودداری از اظهار نظر درباره قیمتگذاری خودروهایی که نامشان اعلام شده، هر گونه اطلاع‌رسانی در این زمینه را به روز شنبه موکول کرد.

رئیس سازمان توسعه تجارت نیز درباره قیمت نهایی خوروهایی که هفته آینده قرار است عرضه شوند، درباره نرخی که در سامانه درج خواهد شد گفت: قیمت این خودروها قطعی یا غیرقطعی خواهد بود تا مسیر قانونی قیمتگذاری آن‌ها طی شود.

حاشیه‌های ارز واردات

تامین ارز تاکنون مهم ‌ترین دلیل تاخیر در واردات خودرو بوده است. وزارت صمت تلاش کرد با تعیین منابع دیگری از جمله ارز ایرانیان خارج از کشور و ارز صادرات، ورود خودروهای دست دوم به کشور را به لحاظ قانونی تسهیل کند اما آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده هنوز در هیات دولت تصویب نشده و فعلا تمرکز واردات برخودرو صفر کیلومتر است.

قائم مقام وزیر جهاد دیروز در این باره گفت: واردات خودرو در ازای بازگشت ارز خشکبار در حال پیگیری و بررسی است که امیدواریم بانک مرکزی هرچه سریع تر به نتیجه برسد.

علیرضا پیمان پاک افزود: بنا بر دستور معاون اول رئیس جمهور به منظور رفع مشکل بازگشت ارز خشکبار جلساتی بین وزارت جهاد با بانک مرکزی و وزارت صمت مطرح شد که یکی از گزینه ها، یعنی بازگشت ارز خشکبار در ازای واردات خودرو در حال پیگیری است.

به گفته او، برای تسهیل بازگشت ارز چند بسته دیگر دیده شده است که بانک مرکزی آن را ابلاغ می کند تا واردات کالا در ازای صادرات غیر برای خشکبار و گروه های مختلف باز شود.

پیمان پاک ادامه داد: براساس جمع بندی‌ها، واردات در ازای صادرات غیر، مورد تایید بانک مرکزی است و امیدواریم هرچه سریع تر دراین باره تصمیم گیری شود.

۲۲۳۲۲۵

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار