کد خبر: ۲۲۸۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۵
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات برگزاری کنکور ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، عبدالرسول پورعباس امشب ۱۴ مهرماه ۱۴۰۲ در گفتگوی ویژه شبکه خبر صدا و سیما، با اشاره به شرایط کنکورهای سراسری ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ گفت: امسال یک کنکور ویژه را پست سر گذاشتیم هم برای ما و هم برای داوطلبان تازه بود. تجربه بسیار موفقی بود برای داوطلبان بود. دو بار برگزار شد. اثر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی تفاوت بسیار مهم نسبت به گذشته بود. حذف دروس عمومی از آزمون سراسری و انتقال به سوابق تحصیلی با تأثیر ۲۶ درصدی و حذف زیرگروه‌ها هم از دیگر تغییرات امسال بود.

بیشتر بخوانید:

اعلام نتایج نهایی کنکور ۱۴۰۲/ کارنامه علمی داوطلبان تا ۲۵ مهرماه منتشر می‌شود

وی افزود: روند کنکور ۱۴۰۲ بسیار مثبت بود که البته کاستی‌هایی هم در حوزه سازمان سنجش و هم در حوزه آموزش و پرورش وجود داشت که باید آن را برای سال‌های آینده برطرف کنیم.

رئیس سازمان سنجش گفت: چون دروس عمومی را در آزمون سراسری نداشتیم به نسبت سال قبل زمان کل آزمون کمتر شد اما ۳۰ تا ۴۰ درصد برای دروس اختصاصی زمان بیشتری اختصاص یافت. سوالات مفهومی متکی بر کتب درسی بیشتر بود. به این معنی که سوالات تکنیکی نبود بلکه متکی بر دانش داوطلب بود.

وی گفت: نتیجه رویکرد جدید آزمون سراسری و تأثیر قطعی سوابق تحصیلی ترکیب نفرات برتر بود که در همه کشور گسترده بودند.

پورعباس با تشکر از دولت سیزدهم یادآور شد: امیدواریم با فرآیند شورای عالی انقلاب فرهنگی در کنکور ۱۴۰۳ کار به نحو بهتری ادامه پیدا کند.

وی درباره سوالات داوطلبان گفت: چیزی تحت عنوان اعتراض پیش بینی نکردیم چرا که همه فرآیند ماشینی است و امکان هیچ اشتباهی وجود ندارد. اما با این وجود ما پذیرای سوالات داوطلبان به صورت الکترونیکی هستیم و به سوالات آنها قطعاً پاسخ داده می‌شود. ضمن اینکه ستادی هم مشترک با آموزش و پرورش درنظر گرفته شده است که پاسخگوی سوالات داوطلبان خواهد بود.

رئیس سازمان سنجش در پاسخ به انتقادی که گفته می‌شود که کیفیت آموزشی در سراسر کشور یکسان نیست، گفت: ما پاسخی برای این انتقاد داریم. ما در سنجش کشور را به سه منطقه تقسیم کردیم و هر منطقه سهمیه خاص خودش را دارد و بچه‌های هر منطقه با بچه‌های همان منطقه رقابت می‌کنند و رقابت آنها با سایر مناطق نیست. بنابراین وجود تأثیر سوابق تحصیلی باعث می‌شود که به مدرسه دوباره رجوع شود.

وی درباره افزایش ظرفیت پذیرش در کنکور ۱۴۰۲ گفت: در رشته پزشکی ۱۵ هزار و ۱۱۰ نفر به دانشگاه‌ها معرفی کردیم که این میزان بیشتر از افزایش ظرفیت ۲۰ درصدی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و در واقع تعداد ۵۰۰ تا ۶۰۰ بیشتر از ظرفیت اولیه به دانشگاه‌ها معرفی کردیم.

پورعباس اظهار داشت: بیش از ۸۲۵ هزار نفر داوطلب در دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد قبول شده اند اما با توجه به اشتراک قبولی بیش از ۵۰۰ هزار نفر دانشجو نیستند. در واقع همه کسانی که انتخاب رشته کردند، قبول شدند.

وی درباره موضوع کمبود خوابگاه دانشجویی گفت: نحوه پذیرش بومی مشکل خوابگاه را حل نمی‌کند. ممکن است از شهرستان اطراف مرکز استان در فاصله ۲۰۰ کیلومتری دانشجو نیاز به خوابگاه داشته باشد اما نکته این است که الان وضعیت خوابگاه با متقاضیان برابری می‌کند و در وزارت علوم از ساخت خوابگاه‌های ویژه دختر و پسر عبور کرده ایم و به سمت خوابگاه متاهلی حرکت کردیم.

رئیس سازمان سنجش با اعلام تمام تغییرات کنکور ۱۴۰۳ گفت: ملاک قطعی کار سازمان سنجش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. داوطلبان متوجه باشند که ماده واحده پیشنهادی مجلس چون در شورای نگهبان رد شد این موضوع منتفی است و آزمون سراسری فقط از دروس تخصصی است.

وی افزود: کنکور ۱۴۰۳ دوبار در اردیبهشت ماه و تیرماه ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. سهم سوابق تحصیلی شامل ۲۸ درصد دروس عمومی و ۲۲ درصد دروس تخصصی است که مجموع آن ۵۰ درصد با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی است. دروس تخصصی آزمون سراسری هم ۵۰ درصد تأثیر دارد.

پورعباس اظهار داشت: داوطلبان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بدانند که هر میزانی که نمره بگیرند در نمره کل کنکور داوطلب تأثیر گذار است.

وی درباره برگزاری کنکور سراسری به صورت الکترونیکی یادآور شد: ما در مسیر الکترونیکی کردن آزمون‌ها حرکت کردیم و شرکت‌های دانش بنیان پیشنهادهایی خوبی آورده اند که در حال کار روی آن هستیم. نرم افزارهای مورد نظر آماده است و باید شرایط سخت افزاری آن آماده شود. قصد داریم علاوه بر پاسخنامه‌ها، دفترچه‌ها را هم رقومی و دیجیتالی کنیم کنیم و شخصی سازی کامل را اجرا کنیم.

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: اجرای کامل آن بستگی به بودجه دارد و بسته به کمک دانش بنیان برای اجرای کامل آن دارد. از سوی دیگر در سراسر کشور باید سالن‌های مجهز تهیه شود که در برخی از استان‌ها اجرا شده اما در برخی دیگر از استان‌ها کار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: کنکور ۱۴۰۳ الکترونیکی به صورت آزمایشی اجرا می‌شود. البته برای داوطلبانی که داوطلب این موضوع هستند این آزمون به صورت الکترونیک اجرا می‌شود.

پورعباس درباره شرایط آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به اینکه ورود به دانشگاه فرهنگیان هم نوعی پذیرش است و هم نوعی آزمون استخدامی است، از سال ۱۴۰۳ سه آزمون برای دانشگاه فرهنگیان اجرا می شود. دو نوبت آزمون سراسری و یک نوبت آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان خواهد بود که وزارت آموزش و پرورش باید جزئیات آن را اعلام کند.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی موجب رجوع دوباره به مدرسه، کتاب درسی و معلم شد

محسن زارعی امشب ۱۴ مهرماه در گفتگوی ویژه خبری درباره کنکور سراسری و تحقق عدالت آموزشی درباره شرایط تأثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری گفت: نمی‌توان گفت که کاملاً به عدالت آموزشی رسیده ایم اما با تأثیر قطعی سوابق تحصیلی به برابری آموزشی نزدیک تر شده ایم.

وی گفت: سوابق تحصیلی با توجه به آزمون پایه دوازدهم سهم سوابق تحصیلی ایجاد شد و تراز نمره کل سابقه تحصیلی به سازمان سنجش گزارش شد و مبنای تأثیر ۴۰ درصدی سوابق تحصیلی قرار گرفت.

زارعی با اشاره به تحلیلی که درباره تأثیر سوابق تحصیلی و نمره کل آزمون سراسری درباره استان‌های کشور وجود دارد گفت: جدولی از استان‌های کشور داریم که در آن ۱۱ استان برخوردار که بیشترین میزان رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ را داشتند. این استان‌ها را تحلیل کردیم و دیدیم اگر صرفاً نمره آزمون سراسری ملاک باشد این ۱۱ استان برخوردار سهم بیشتری از رتبه‌های بالا دارند اما اگر صرفاً سوابق تحصیلی ملاک باشد ۷ استان از ۱۱ استان سهم شأن متعادل‌تر می‌شود و ۱۱ استان پایین جدول که جزو کم برخوردارها هستند سهم بیشتری به خودشان اختصاص می‌دهند.

وی تاکید کرد: تأثیر قطعی سوابق تحصیلی موجب رجوع دوباره به مدرسه، کتاب درسی و معلم شد. چون دانش آموزان تصور می‌کردند که دروس مدرسه تأثیر چندانی در کنکور ندارد تنها به فکر تکنیک‌های کنکور بودند اما اهمیت به سوابق تحصیلی و جدا کردن دروس عمومی از تخصصی و تأثیر آن در نمره کنکور موجب اهمیت دوباره مدرسه شد.

رئیس مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باعث شد که فرصتی شد که مرجعیت به مدرسه کلاس درس و کتاب درسی برگردد.

زارعی گفت: همه داوطلبان شرکت کننده در کنکور باید دارای سوابق تحصیلی باشند. چون سهم دروس عمومی فقط از سوابق تحصیلی گرفته می‌شود. کسانی که سابقه داشتند که آن را ارائه کنند. کسانی که سابقه تحصیلی نداشتند هم درخواست شد که سابقه را تکمیل کنند و آنهایی که نیاز به ترمیم نمره داشتند توانستند اقدام کنند. کسانی که قبل از سال ۱۳۸۴ دیپلم گرفته اند هم باید سابقه تحصیلی را ایجاد کنند که به این منظور باید در مدارس بزرگسال ثبت نام کنند و با شرکت در آزمون سابقه تحصیلی ایجاد کنند.

وی گفت: در مورد دانش آموزان فنی حرفه‌ای و کاردانشی‌ها چون هدف از آموزش آنها مهارت افزایی بوده است و آزمون‌های نهایی ندارند به آنها هم فرصت داده شد که برای شرکت در رشته‌های گروه آزمایشی هنر با شرکت در امتحان نهایی دروس عمومی خودشان را امتحان بدهند و قسمت دروس عمومی این گروه آزمایشی نمرات دروس عمومی خودشان باشد. البته اگر می‌خواستند در گروه آزمایشی غیر از هنر آزمون دهند شرایط متفاوت بود.

رئیس مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش گفت: فقط آزمون دروس تخصصی در کنکور ۱۴۰۳ اخذ می‌شود و دروس عمومی همچنان جدا است و باید نمره آن را از امتحان نهایی پایه دوازدهم کسب کنند. برای کنکور ۱۴۰۳ سهم سابقه تحصیلی ۵۰ درصد قطعی است.

وی افزود: برای ۱۴۰۴ سهم سابقه تحصیلی به ۶۰ درصد می‌رسد و امتحان نهایی برای پایه دهم و یازدهم به صورت کشوری برگزار می‌شود. تنها مرجع ما برای آزمون‌های نهایی کتاب درسی است و فقط براساس کتاب درسی طراحی سوال انجام می‌شود.

زارعی خاطرنشان کرد: ضرایب و نمرات دروس برای هر یک از دروس تخصصی و عمومی در کنکور ۱۴۰۳ با سازمان سنجش آموزش کشور نهایی شده است و به صورت کامل به دانش آموزان و داوطلبان اطلاع رسانی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: کنکور
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار