کد خبر: ۲۲۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۴
این روزها چند رئالیتی‌شو تحت عنوان «مافیا» در پلتفرم‌ها مشغول تولید و پخش‌اند؛ قرار است ساترا با ورود خود به این عرصه چارچوبی را برای تعیین جدول پخش این آثار مشابه در پلتفرم‌های خانگی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آبان سال 1399 وقتی «شب‌های مافیا» به عنوان اولین محصول انحصاری تولید شده از یک پلتفرم در شبکه نمایش خانگی راهی پخش شد؛ البته چندان اثر و تجربه موفقی از آب درنیامد. شاید کسی فکرش را هم نمی‌کرد که سه سال بعد در پاییز 1402، بیش از 5 رئالیتی‌شو شبیه به آن روی پلتفرم‌های شبکه نمایش‌خانگی، در حال پخش باشد.

پس از آن مجموعه‌های دیگری به نام‌های «ارتش سری»، «ضد»، «ناتو»، «پدرخوانده» و حالا هم به تازگی «شب‌های مافیا: زودیاک» با ساختار بازی‌های استراتژیک مثل مافیا ساخته شده؛ ساخته شدن پی در پی محصولاتی با یک شکل و ساختار واحد و تغییرات جزئی در ارائه، تبدیل به مسئله‌ای مورد بحث برای منتقدان آثار نمایش‌خانگی شده است.

آن‌قدر این انتقادات سطح گسترده‌ای پیدا کرد که به مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) هم رسید. قرار است تصمیمات جدیدی درباره این آثار مشابه و نوع پخش آنها گرفته شود. این‌طور مطرح شده است: "اخیراً با ورود همزمان سکوهای شبکه نمایش خانگی به تولید و انتشار برنامه‌های مافیا و برخی برنامه مشابه، این امر باعث ایجاد نارضایتی برخی کاربران شده بود. بر همین اساس مجمع رصتا به عنوان مجمع صنفی و نهاد خود تنظیم گر حوزه صوت و تصویر فراگیر مأموریت پیدا کرد تا چارچوبی را برای تعیین جدول پخش سکوهای نمایش‌خانگی طراحی کند تا از این پس شاهد پخش همزمان برنامه‌های مشابه در شبکه نمایش‌خانگی نباشیم."

در این مجمع همچنین درباره جدول پخش نمایش‌خانگی هم صحبت‌های دیگری مطرح شد که از این قرار است: 

مهدی شاملو رئیس شورای راهبری مجمع رسانه‌های صوت‌و تصویر فراگیر ایران(رصتا)، در سیزدهمین جلسه این مجمع بیان کرد: رویکرد مجمع «رصتا» درنظر گرفتن توامان منافع ذی‌نفعان و کاربران و همچنین پیگیری سیاست‌ها و اهداف نهاد تنظیم‌گر فضای مجازی است.

او با اشاره به جلسه این مجمع با شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور به رسمیت شناخته شدن مجمع «رصتا» بین سازمان‌های مرتبط با حوزه صوت‌و تصویر فراگیر را از دستاوردهای عملکرد این مجمع دانست و گفت: به زودی کمیسیون نقشه بازار مجمع «رصتا» تشکیل خواهد شد تا با همکاری معاونت تنظیم بازار و توسعه کسب‌و کارهای ساترا شاهد فعالیت‌های دیگری در این حوزه باشیم‌.

رئیس شورای راهبردی مجمع رصتا در ادامه درباره اقدامات به انجام رسیده در حوزه مسئولیت اجتماعی صحبت کرد و تدوین جدول پخش نمایش‌خانگی، همکاری با ساترا برای برگزاری هرچه بهتر دومین نمایشگاه «رصتا»، مشارکت در تدوین طرح جشنواره شبکه نمایش خانگی و کمک به رشد و توسعه رسانه‌های فراگیر استانی را از جمله مهمترین اقدامات مجمع «رصتا» در یک سال اخیر برشمرد.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار