کد خبر: ۲۲۸۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۹
پیکر مرحوم آتیلا پسیانی صبح امروز پنجشنبه 20 مهر، با حضور جمعی از اهالی تئاتر، سینما و تلویزیون در پهنه رودکی تالار وحدت تشییع شد.

به گزارش خبرنگار هنر خبرگزاری فارس، مراسم تشییع پیکر مرحوم آتیلا پسیانی از ساعت ۱۰ صبح امروز، پنجشنبه بیستم مهرماه با حضور جمعی از اهالی تئاتر، سینما و تلویزیون در پهنه رودکی تالار وحدت آغاز شد.

مسعود جعفری جوزانی، سیروس مقدم، محمد چرمشیر، رضا کیانیان، رضا فیاضی، داریوش فرهنگ، محمود سالاری معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، سید محمود رضوی، پژمان بازغی، رامبد جوان، سحر دولت‌شاهی، حسن معجونی، هدایت هاشمی، مستانه مهاجر، قاسم زارع، حسن فتحی، ایرج راد، احمد مسجد جامعی، سیروس همتی، اسماعیل خلج، مرضیه برومند و جمعی دیگر از اهالی سینما و تئاتر کشور حضور داشتند.

در این مراسم پس از قرآئت آیاتی از قرآن کریم، منوچهر شاهسواری مدیرعامل سابق خانه سینما گفت: در سوگ آتیلای عزیز نشستیم و یاد او از ذهن‌مان نخواهد رفت. یک بار دیگر به سوگ کسی نشستیم که جز مهر و محبت ندیدیم و هنرمندانه زیست و هنرمندانه با حضور شما در سکوت می‌رود. همه ما هستیم احترام بگذاریم به آتیلا و دوستانش و تک تک کسانی که با خودشان حرمت به اینجا آوردند. 

رفتن او پایان خاطره‌های‌مان نیست

پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران خانه سینما در ابدای این مراسم با بیان اینکه انجمن بازیگران سینما و خانه سینما خانه آتیلا بود و هست، گفت: نام اون تابناک خواهد ماند. انجمن صنفی خود را صاحب این سوگ می‌داند و به یاد خانم جمیله شیخی مراتب تسلیت خود را به خانواده ایشان می‌رساند. فقدان هر بازیگر اندوه بزرگی‌است بر روح و جان ما اما این پایان خاطره نیست. مرگ برای کسی که با عشق زیست و زندگی کرد واژه حقیری است. رفتن او جانکاه است اما پایان خاطره‌های‌مان نیست.

پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است

رضا کیانیان در ادامه با تاکید بر روحیه پرکار آتیلا پسیانی گفت: اگر آتیلا بود می‌گفت خوب باشید، خوب باشیم، تا بتوانیم کار کنیم. من به همه اعضای خانواده او می‌گویم به این دلیل که برای کار کردن آمدیم، باید به این راه ادامه بدهیم. همانطور که فروغ فرخزاد شاعر گفت: «پرواز را به خاطر بسپار، پرنده مردنی است».

این بازیگر با اشاره به اینکه راه و نگاه آتیلا پسیانی ادامه خواهد داشت، افزود: اگر امروز آتیلا نیست اما هزاران آتیلا روی صحنه کار می‌کنند. اگر او بود هم می‌گفت به کارتان ادامه بدهید. من هم این دیدگاه را قبول دارم از شما هم می‌خواهم کار کنید و ادامه دهید. آتیلا هست زیرا میراثش باقی است و بسیار آتیلاها در میان ما هستند. ما باید کار کنیم و این را به ستاره و خسرو پسیانی و فاطمه نقوی هم می‌گویم که طبق گفته آتیلا باید کار کنیم.

آروند دشت‌آرای از بازیگران تئاتر روی صحنه رفت و بیان کرد: آتیلا شبیه کسی نبود و شبیه خود بود. آتیلا در تمام جزئیات رفتاری و شخصی خود اصیل بود. آتیلا پسیانی بازیگر مانند یک جعبه ابزار جادویی بود. آتیلا با اشتباه کردن بازیگری را به ما یاد داد تا از اشتباه نترسیم و جسارت داشته باشیم. آتیلای کارگردان به ما یاد داد که زبان خودمان را پیدا کنیم.

تو هیچ وقت نترسیدی

 در ادامه رامبد جوان صدایی ضبط شده از آتیلا پسیانی را برای حاضران پخش کرد که در آن به رامبد می‌گفت «چرا صدات خسته‌ست، خودت را اینقدر خسته نکن، دنیا 2 روزه و آخر سر می‌ذارنمون تو یه وجب جا.»

وی با اشاره به حضار گفت: نمی‌دانم چرا الان باید اینجا ایستاده باشم و در نبود تو درباره تو حرف بزنم؛ این مراسم صاحبان زیادی دارد زیرا در طول سال‌ها فعالیت پسیانی، همه به او علاقه‌مند شدند. وقتی ستاره (دختر آتیلا پسیانی) گفت «به عنوان صمیمی‌ترین رفیق آتیلا توی مراسم حرف بزن»، نفسم بند آمد که از تو چه بگویم. آمدم تا از طرف همه رفیق هایت بگویم.

رامبد جوان ادامه داد: آتیلا جان حالا خود را رها می‌کنم در تو خیلی چیزها در ذهنم زنده می‌شود، اما اگر بخواهم یکی را از ویژگی‌های تو را انتخاب کنم نترسیدن است. تو هیچ وقت نترسیدی. تو به ما جرأت دادی تصمیم بگیریم و این انتخاب را زندگی کنیم. آتیلا تا زنده‌ام جای بزرگی در قلب و روح‌ام داری. 

سپس سحر دولتشاهی به عنوان نماینده خانواده پسیانی روی صحنه رفت و گفت: آتیلا بهار آمد و پاییز رفت. چه فصل‌هایی را از آن خود کردی. تو خانواده من‌ بودی و من با تو بزرگ شدم و مثل خیلی بچه‌های تئاتر و سینما رشد کردم.

این تلخ‌ترین روز تئاتر ایران است

در پایان محمد چرمشیر بود روی صحنه رفت و در سخنانی گفت: تئاتر ایران روزهای تلخ کم نداشت ولی این تلخ‌ترین روز تئاتر ایران است. تئاتر ایران به آتیلا مدیون است. آتیلا تئاتر ایران را وقتی یکی بود به تنوع دعوت کرد. این روزها سیل خاطرات به ذهن من هجوم می‌آورد و خیلی دوست داشتم می‌توانستم تصویر واقعی بدهم و با چنگ و دندان حفظش کنم ولی نمی‌شود. آتیلا بزرگ بود و به خاطر همین بزرگی شما آمده‌اید.

در بخش پایانی مراسم نماز میت توسط حجت‌الاسلام یاری بر پیکر آتیلا پسیانی اقامه شد و پیکر این هنرمند فقید روی دستان مردم و اهالی هنر رهسپار خانه ابدی شد.

پایان پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار