کد خبر: ۲۲۹۰۳۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه در صنایع پوشاک و نساجی غفلت صورت گرفته به فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش قول داد که در اولین فرصت به صورت جدی به موضوعاتشان پرداخته شود.

قول علی آبادی برای رفع دغدغه‌های فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به اینکه در صنایع پوشاک و نساجی غفلت صورت گرفته به فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش قول داد که در اولین فرصت به صورت جدی به موضوعاتشان پرداخته شود.

عباس علی‌آبادی، در مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی پوشاک ایران، پس از شنیدن تمام نظرات و دغدغه‌های فعالان صنعت پوشاک، نساجی و کفش که برای اولین بار به صورت  یکجا  برگزار شده است، به فعالان این سه صنعت قول داد که در اولین فرصت نزدیک، با تشکیل جلسه‌ای با فعالان این حوزه، به جدیت به موضوعات این صنایع پرداخته شود.

وی با بیان اینکه به واسطه مطالعاتی که در زمینه صنایع پوشاک و نساجی داشته‌ام، متوجه شدم که در مورد این صنعت بسیار غفلت صورت گرفته است گفت: نیاز است که به سمت صنعتی شدن حرکت کنیم، زیرا ارزش افزوده بیشتری در صنعتی شدن نصیب کشور می‌شود؛ این وعده را می‌دهم که در یک جلسه کارشناسی به صورت مفصل، در این خصوص صحبت کنیم.

علی آبادی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی‌مان در صنعت خودرو، نساجی و پوشاک و... باید دانش‌بنیان و صادرات محور باشد، گفت: صنعت نساجی و پوشاک از پایه‌های اجتماعی و اقتصادی تمدن بشری هستند. کاری به اولی یا چندمی آن نداریم، اما صنعت پوشاک یکی از پایه‌های اصلی است؛ می‌شود خودرو نداشت اما نمی‌توان از خوراک، پوشاک و مسکن گذشت؛ نساجی در رده و ردیف اولین‌ها و در زمره اولین نیازهای اجتماعی بشر است؛ بنابراین در اقتصاد جهانی، نساجی از ارکان اقتصاد جهانی به حساب می‌آید.

وزیر صمت با بیان اینکه سه شاخص عمده در صنعت نساجی وجود دارد، گفت: اولین شاخص این است که این صنعت «به شدت» اشتغال‌زاست. این موضوع خیلی مهم است و بایستی نسبت به آن توجه ویژه صورت گیرد. طبق آمار ٢١ درصد اشتغال از کل صنعت پوشاک جهان در اروپا و ١١ درصد در آمریکا و پنج درصد در آفریقا متمرکز است، اما این عدد در آسیا ۶٣ درصد است؛ این نشان می‌دهد که در کشورهای بسیار توسعه یافته و تقریباً توسعه نیافته، صنعت پوشاک از اولویت اول برخوردار نیست؛ اما در کشورهای میانه به لحاظ توسعه یافتگی، این موضوع بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه در توسعه یافته‌ها اشتغال اولویت نیست و به دنبال صنایع اشتغال زا نیستند، بلکه به دنبال صنایعی هستند که بسیار ثروت زا باشد. اگر در حاضر، مشکل ما اشتغال است، بدون تردید از جمله بهترین گزینه‌ها، صنعت نساجی و پوشاک است و این صحبت عاقلانه‌ای است.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: نکته دوم که به نظر بنده بسیار مهم و تاکید بر آن ضروری است، این است که این صنعت به شدت سرمایه‌خواه نیست؛ چرا که نیروی انسانی محور است. صنعتی‌ است بر پایه هنر و توانایی فردی افراد. ماشین‌آلات هم نیاز دارد و بسیاری از گروه‌های صنعت را می‌توان با ماشین‌آلات پیشرفته حل کرد یا قیمت تمام شده را با ماشین‌آلات کاهش داد، اما یادمان باشد که هنوز نیروی انسانی حرف اول را می‌زند؛ بنابراین برای توسعه صنعتی که سرمایه زیادی هم نیاز ندارد، بایستی به سراغ صنعت نساجی و پوشاک برویم.

به گفته وی برای حل دو معظل اشتغال و ثروت زایی به نظر می رسد با هزینه کمتر، می‌توان روی صنعت نساجی و پوشاک حساب کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار