کد خبر: ۲۲۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۷

مجموع تولید دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) از 1 میلیون و 315 هزار دستگاه در سال 1396 به 798 هزار دستگاه در سال 1397 سقوط کرد. وضعیتی که بدون تردید از تشدید تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های تجاری و ارزی کشور و کنار کشیدن شرکای خارجی خودروسازان نشأت می‌گرفت.
در این میان، بسیاری از خودروهای محبوب و پرطرفدار این دوخودروساز نظیر تندر 90، ساندرو و برلیانس از خطوط تولید خارج شدند و قیمت‌هایشان در بازار آزاد سر به فلک کشید. این وضعیت آشفته، تنوع محصولات خودروسازان را به حداقل رساند و تأمین اجزای اثرگذار بر روند تولید از جمله موتور و گیربکس‌ را نیز با چالش مواجه کرد.محدودیت‌های مذکور، خودروسازان را بر آن داشت تا با معرفی محصولات و واریانت‌های جدید، سبد عرضه محصولاتشان به بازار را متنوع نگه دارند. پروژه‌های نظیر تارا و شاهین با همین منطق اجرایی شدند و چندی پیش در تغییراتی جدید یکی از شرکت‌های خودروساز از مجموعه پیشرانه و سیستم انتقال قدرت جدیدی رونمایی کرده که توان رقابتی محصولاتش در بازار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
در واپسین روزهای فروردین‌ماه سال جاری، از خط رباتیک و برقی موتور ME16 در کارخانه مگاموتور رونمایی شد. موتوری که به گفته مدیران ارشد سایپا، قلب تپنده جدیدی برای شاهین در تیپ‌های «پلاس و اتوماتیک» خواهد بود و نسخه جدیدی از تندر 90با نام «کادیلا» را نیز به پیش خواهد راند.
شاید عطش شرکت سایپا برای رونمایی و تجهیز محصولاتش به یک موتور 16 سوپاپ،‌کمتر از تشنگی بازار خودروی ایران به عرضه محصولات جدید نباشد. وضعیتی که نشان می‌دهد، شرایط برای ورود محصولات جدید نارنجی‌پوشان با پیشرانه تازه نفس ME16 مطلوب به نظر می‌رسد.
 به گفته کارشناسان فنی سایپا، فرآیند کالیبراسیون و تست‌های میدانی با پیشرانه و گیربکس دنده‌ای جدید در حال انجام است و به زودی شاهین اتوماتیک با موتور جدید به بازار عرضه می‌شود و در مرحله بعد محصولاتی نظیر آریا و کادیلا به بازار عرضه خواهند شد.
درباره مشخصات و ویژگی‌های این موتور، می‌توان به تنفس طبیعی بودن آن اشاره کرد که در مقایسه با نمونه‌های توربوشارژی نظیر M15TC، دردسرهای نگهداری کمتر دارد. از طرفی، جبران کمبود قوای محرکه سایپا با رونمایی از یک موتور 16 سوپاپ که اندکی توان و گشتاور بالاتری نسبت به پیشرانه «تارا» به عنوان برادر ناتنی خود تولید می‌کند، نویدبخش بهبود جایگاه شاهین در بازار تشنه خودروی ایران است.
پیشرانه ME16 سایپا با حجم 1.6 لیتری و توان تولیدی 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه، استاندارد آلایندگی یورو 5 را پاس می‌کند. همچنین گشتاور 147 نیوتن‌متری در 4200 دور در دقیقه، عملکرد بهتری برای موتور تازه تنفس سایپا نسبت به موتورهای K4M (پیشرانه تندر 90 و ساندرو)، TU5 (پیشرانه 206 تیپ 5) و TU5P (پیشرانه تارا و راناپلاس) به ثبت می‌رساند.
بر اساس آنچه مطرح شد، می‌توان انتظار داشت شاهین اتوماتیک سایپا که به لحاظ وضعیت ظاهری و سطح امکانات و تجهیزات در زمره سدان‌های مقبول بازار خودروی ایران به حساب می‌آید، با موتور 16 سوپاپ تازه از راه رسیده‌اش که برخی ویژگی‌های موتور سیتروئن را به ارث برده، چالشی برای بازار رقبای هم‌کلاس خود ایجاد کند.
بر این اساس، افزایش رضایت مشتریان از هم نشینی پیشرانه مذکور با طراحی ظاهری معقول و هماهنگ شاهین اتوماتیک و پلاس در کنار تجهیزاتی همچون استارت دکمه‌ای، فرمان برقی، سانروف، صندلی چرم، دوربین و مانیتور، دی لایت و اتولایت دور از ذهن نیست.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار