کد خبر: ۲۲۹۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
«تجارت آنلاین» چالش‌ها، آرایش بازیگران و چشم‌انداز آتی دو هفته بعد از جنگ غزه را بررسی کرد؛
جنگ غزه دیروز –شنبه- در حالی به پانزدهمین روز خود وارد شد که همچنان مباران مناطق مسکونی و مراکز دینی و درمانی غزه از سوی بمب افکن های اسراییل ادامه داشت. وزارت بهداشت فلسطین از شهادت بیش از ۴۱۳۷ فلسطینی و مجروح شدن ۱۳۰۰۰ فلسطینی خبر داد و هلال احمر تأیید کرد که هشدار رژیم صهیونیستی را برای تخلیه فوری بیمارستان قدس در منطقه تل الهوا در غزه به منظور آمادگی برای بمباران آن دریافت کرده است.

موج نگران کننده آوارگان فلسطینی

گروه سیاسی: با آغاز سومین هفته جنگ غزه، این باریکه با بحران بزرگ دو میلیون آواره مواجه است که دیروز –شنبه- اولین کمک‌های انسانی به آن‌ها رسید. همزمان نشست دیرهنگام قاهره با حضور بازیگران مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی آغاز به کار کرده که به نظر می‌رسد در عمل نتواند تاثیر چندانی بر معادلات میدانی و بهبود اوضاع برجای بگذارد؛ چرا که رژیم صهیونیستی و حامیان آن بر تداوم جنایات خود علیه مردم غزه اصرار دارند.

آواره شدن بیش از 60 درصد ساکنان غزه
با گذشت دو هفته از جنگ غزه. دفتر سازمان ملل برای امور هماهنگی‌های انسانی اعلام کرد حدود ۱.۴ میلیون نفر در غزه آواره شده‌اند و بیش از ۵۴۴ هزار نفر در ۱۴۷ پناهگاه اضطراری سازمان ملل اسکان داده شده‌اند. مطابق این آمار، بیش از ۶۰ درصد از جمعیت ۲ میلیون نفری باریکه غزه اکنون آواره‌اند. دفتر هماهنگی‌های انسانی سازمان ملل تأکید کرده قطع برق و منع واردات سوخت به غزه اثرات مخربی روی نظام سلامت و دسترسی به آب آشامیدنی سالم خواهد داشت. در این بیانیه تصریح شده است: «افزایش مصرف آب از منابع ناسالم احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و شیوع آن را بالا می‌برد.»

رسیدن اولین محموله کمک‌های بشردوستانه به غزه با باز شدن گذرگاه رفح
در کنار موضوع آوارگی اجباری ساکنان غزه و وخامت اوضاع فلسطینی‌ها، در دو هفته گذشته موضوع کمک‌رسانی به آن‌ها در مقام یک چالش جدی مطرح بوده است. با گذشت دو هفته، دیروز –شنبه- ایست بازرسی رفح در مرز مصر و غزه برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ساکنان فلسطینی باز شد. به گزارش الجزیره، کامیون‌های غزه همراه با خودروهای سازمان ملل و هلال احمر فلسطین و آنروا وارد محوطه گذرگاه رفح شده تا کمک‌های انسان دوستانه را از کامیون‌های مصری تحویل گرفته و وارد نوار غزه کنند. رسانه‌های دولتی در غزه گفتند کاروانی که قرار است وارد شود شامل دارو، تجهیزات پزشکی و مقدار محدودی غذا خواهد بود. اولین کاروان امدادی شامل ۲۰ کامیون بود که هم اکنون از گذرگاه رفح عبور کرد.

برگزاری نشست دیرهنگام صلح در غزه
همزمان با آغاز سومین هفته جنگ، دولت مصر دیروز (شنبه) میزبان نشست سران با موضوع صلح در سرزمین‌های فلسطینی است که قرار است در آن سران کشورهای منطقه و نهادهای بین‌المللی حضور داشته باشند. هدف از این نشست کاهش تنش میان رژیم صهیونیستی و حماس و تلاش برای کمک به غیر نظامیان در نوار غزه اعلام شده که از دو هفته پیش در محاصره به سر می‌برد. ناظران و منابع دیپلماتیک به «اسکای نیوز» گفته‌اند که سه اولویت اصلی در این نشست که در پایتخت جدید اداری مصر برگزار خواهد شد دنبال می‌شود که در رأس آن آتش بس فوری و اجازه ورود «پایدار» کمک‌های انسان‌دوستانه به نوار غزه و نیز تلاش برای آغاز فوری روند صلح فراگیر برای حل مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی بر اساس راه حل دو دولتی است. مصر از بسیاری
کشورهای عربی و اروپایی برای حضور در این نشست دعوت کرده و تاکنون حضور 31 کشور و 3 نهاد بین‌المللی در این نشست قطعی شده و قرار است سران امارات، فلسطین، عربستان، عراق، قطر، ترکیه، یونان، بحرین، کویت، ایتالیا، قبرس و نیز دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب در آن حضور داشته باشند.

آمریکا همچنان مصمم به تداوم حمایت نظامی از تل‌آویو
در دو هفته گذشته ایالات متحده آمریکا، کمک‌های بی دریغ نظامی و امنیتی را به رژیم صهیونیستی عرضه کرده است. حالا با آغازی سومین هفته به نظر می‌رسد همچنان واشنگتن بر ادامه رویکرد سابق خود و حتی افزایش کمک‌های نظامی اسرار دارد.در این زمینه، دیروز –شنبه- سر فتر مطبوعاتی پنتاگون گزارش داد که «لوید آستین»، وزیر دفاع ایالات متحده با «رستم عمروف»، همتای اوکراینی خود تلفنی گفت و گو کرد و وعده داد برای ادامه کمک‌های نظامی از کنگره کمک مالی بیشتری دریافت کند. همچنین، دیروز –شنبه- یک مقام آمریکایی گفت: پنتاگون قصد دارد ۲ سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین را که قبلا از (رژیم) اسرائیل خریداری کرده بود را بازگرداند تا آنها از خود در برابر موشک‌های ورودی دفاع کنند. به گزارش رویترز، این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: وزارت دفاع ایالات متحده چهارشنبه در یک جلسه توجیهی به اعضای کنگره اعلام کرد که قصد دارد این ۲ سامانه گنبد آهنین را به اسرائیل باگردانده و به آنها اجاره دهد.

هشدار امنیتی تل‌آویو به تمامی اتباع خود برای خروج و عدم سفر به کشورهای اسلامی و عربی
در آغاز سومین هفته جنگ غزه، رژیم صهیونیستی که متوجه خشم امت اسلامی از جنایات این رژیم در غزه شده است، به اسرائیلی‌ها درباره سفر و اقامت در کشورهای اسلامی و عربی هشدار داد. به گزارش روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل»، آژانس امنیتی، دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه مشترکی از افزایش درجه هشدار سفر به مصر (از جمله صحرای سینا) و اردن به «چهار» خبر داد و از همه اسرائیلی ها خواست تا هرچه سریع تر این کشورها را ترک کنند. بیانیه مشترک دستگاه امنیتی و کابینه رژیم صهیونیستی، درجه هشدار برای سفر به مغرب را «سه» اعلام کرد و از اسرائیلی ها خواست تا از سفر غیرضروری به این کشور خودداری کنند.

رایزنی فشرده آمریکا و تل‌آویو برای تعیین آینده مدیریت غزه بعد از حمله زمینی
در شانزدهمین روز جنگ غزه، یکی از مسائل جدی پیش‌روی تمامی بازیگران آینده غزه بعد از حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی است. این‌که رژیم صهیونیستی بتواند با ویران کردن غزه، این باریکه را کنترل و حماس را شکست بدهد، یک سوی ماجرا و این‌که آینده مدیریت این باریکه چگونه باشد، سوی دیگر ماجرا است. در این زمینه، خبرگزاری بلومبرگ از گفت‌وگوهای محرمانه آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایجاد یک دولت موقت در غزه تحت حمایت سازمان ملل خبر داد که در آن بر نقش حمایتی کشورهای عربی منطقه تاکید شده است. خبرگزاری بلومبرگ نوشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر ایجاد یک دولت موقت با حمایت سازمان ملل با یکدیگر گفت و گو کرده اند. به نوشته این خبرگزاری، دو طرف ضمن تاکید بر نقش مهم کشورهای عربی منطقه در حمایت از چنین دولتی، نسبت به آن تردید دارند. سخن به میان آمدن از این سناریو در شرایطی است که نشریه تایم در گزارشی نوشت رژیم اسرائیل طی سال‌های گذشته همواره تلاش کرده از وقوع درگیری تمام‌عیار با حماس جلوگیری کند. مطابق این گزارش، ارزیابی تل‌آویو این بود که وجود یک قدرت محدودشده برای کنترل غزه بهتر از وضعیت خلا قدرت در آنجا است.

تداوم چالش اسرا در غزه
با گذشت دو هفته همچنان موضوع اسرای دربند حماس یکی از چالش‌ها بزرگی است که در مقام موضوعی حل نشده باقی مانده است. روز جمعه سخنگوی گردان‌های قسام، شاخه نظامی حماس، آزادی دو اسیر آمریکایی (مادر و دختر) خبر داد. گردان‌های قسام در بیانیه‌ای تاکید کردند که این اقدام در پی تلاش‌های قطر و با انگیزه‌های بشردوستانه انجام شد. این موضوع در سطحی گسترده با واکنش‌های جهانی همراه شد. دولت‌های آمریکا و فرانسه با تقدیر از قطر در نقش‌آفرینی برای آزادی این دو اسیر آمریکایی نزد حماس از این موضوع استقبال کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار