کد خبر: ۲۲۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۲
امیرعبداللهیان:
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری اولین نشست وزیران امور خارجه «فرمت ۳+۳ » که امروز در تهران برگزارشد، گفت: برگزاری این نشست در تهران بیانگر کنش‌گری فعال ایران در تحولات منطقه است. نشست بعدی این فرمت در ترکیه برگزار می‌شود.

معادله جنگ کنونی توسط مقاومت رقم زده می‌شود

حسین امیرعبداللهیان در نشست مطبوعاتی خود بعد از برگزاری نشست فرمت ۳+۳ در تهران اظهار کرد:این نشست با حضور  وزیران امور خارجه کشورهای روسیه، ترکیه ، آذربایجان و ارمنستان برگزار شد و امیدواریم در ادامه برگزاری این فرمت شاهد حضور موثر و سازنده کشور گرجستان نیز باشیم.

وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی در این نشست مطبوعاتی در پاسخی به سوالی تأکید کرد: مقاومت در فلسطین و مقاومت در منطقه یک واقعیت است.
وی با بیان این که ما به دنبال توسعه جنگ در منطقه نیستیم، گفت: تداوم کشتار غیرنظامیان توسط صهیونیست‌ها عرصه را برای نیروی مقاومت در فلسطین و منطقه تنگ کرده است. امیدواریم مجموعه تلاش‌هایی که در سازمان همکاری اسلامی انجام شده است و قطعنامه قوی‌ صادر شده در نشست جده منجر به توقف هرچه زودتر جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد: معادله جنگ کنونی در اراضی اشغالی توسط مقاومت رقم زده می‌شود. ‌

امیر عبداللهیان همچنین اعلام کرد که در مورد جنگ اخیر در اراضی اشغالی، آمریکا حداقل دو بار به ما پیام داده است که این پیام‌ها دارای دو محور اساسی بوده است. آنها در این پیام‌ها تاکید کرده‌اند که علاقمند به گسترش جنگ نیستند و از ایران نیز خواسته‌اند که خویشتنداری کند.

امیر عبداللهیان گفت: آنها در برخی از پیام‌ها خواسته‌اند که ایران برخی از کشورها و گروه‌ها را نیز به خویشتنداری دعوت کند.

وی  در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به حمایت‌های علنی آمریکا از رژیم صهیونسیتی در این جنگ گفت: آمریکایی‌ها یک طرف جنگ را دعوت به خویشتنداری می‌کنند و از طرف دیگر جنگ حمایت می‌کنند و دست آنها «صهیونیست‌ها» را برای انجام جنایت علیه غیرنظامیان باز گذاشته‌اند.

وی ادامه داد: از همین‌جا به رییس‌جمهور آمریکا می‌گویم که آقای بایدن ریاکاری را متوقف کنید و آیا این نتیجه شعار شما در رقابت‌های انتخاباتی بود که صحبت از حقوق بشر می‌کردید ولی اکنون این چنین از جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه غیرنظامیان در غزه حمایت می‌کنید.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر جنگ اخیر در اراضی اشغالی بر مذاکرات احیای برجام گفت: ابتکار سلطان عمان در مورد بازگشت همه طرف‌ها به برجام همچنان روی میز است. قطعا تحولات منطقه در شتاب دادن و یا کند کردن مسیر گفت‌وگوهای غیرمستقیم در ارتباط با این موضوع اثرگذار است.

وی با بیان اینکه موضوع بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات برجامی مورد توجه ماست و در دستور کار ما قرار دارد، گفت: همانطور که اشاره کردم ابتکار سلطان عمان در این زمینه در جریان است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: بنابراین ابتکار سلطان عمان فعال است و روی میز قرار دارد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شما در صحبت‌های خود خبر از ارسال پیام‌هایی از سوی آمریکا به ایران در ارتباط با جنگ اخیر داده‌اید و آیا این پیام‌ها را پاسخ داده‌اید، تصریح کرد: برخی از پیام‌هایی که آمریکایی‌ها می‌دهند ارزش پاسخ دادن ندارند و بهترین پاسخ به برخی از این پیام‌ها جواب ندادن است.

وی همچنین با بیان اینکه ما به جریان مقاومت دستور نمی‌دهیم و آنها را نیز از اجرای تصمیماتی که در راستای منافع و اهدافشان می‌گیرند، منع نمی‌کنیم، ادامه داد: در صورتی که پیامی از سوی آمریکایی‌ها داده می‌شود نیاز به پاسخ از سوی ایران داشته باشد و ما تصمیم بگیریم به این پیام پاسخ دهیم این کار را از مجاری دیپلماتیک انجام می‌دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین در بخشی از صحبت‌های خود با بیان اینکه بر کسی پوشیده نیست که ایران در چارچوب ارزش‌های انسانی، ملی و دینی خود از جریان مقاومت فلسطین در برابر پدیده شوم اشغالگری حمایت می‌کند، گفت: ایران در این زمینه مواضع روشنی داشته است و ما همواره به حمایت رسانه‌ای، سیاسی و بین‌المللی خود از مقاومت در منطقه در برابر پدیده شوم اشغالگری ادامه می‌دهیم و تاکید بر این داریم که رژیم صهیونیستی اشغالگر است و این حق مقاومت و مردم فلسطین است که به مبارزه با اشغالگران بپردازد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه متاسفانه شاهد این هستیم که برخی از کشورهای غربی می‌خواهند پدیده اشغالگری رژیم صهیونیستی را نادیده بگیرند و درصدد مقابله با مقاومت مردم فلسطین در برابر پدیده شوم اشغالگری هستند، گفت: شب گذشته در ارتباط با آخرین تحولات غزه با وزیر خارجه مصر گفت‌وگو کردم. همچنین گفت‌وگویی نیز با فرماندهان جریان مقاومت داشتم.

وی با بیان اینکه وزیر خارجه مصر در گفت‌وگوی تلفنی‌ای که داشتند گزارشی از نشست قاهره ارائه دادند، گفت: امروز نیز از زبان وزیران خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس جزئیات بیشتری را در مورد نشست قاهره دریافت کردیم و این مایه تاسف است که کشورهای غربی شرکت‌کننده در این اجلاس حاضر نمی‌شوند حق مشروع مردم فلسطین در برابر پدیده اشغالگری را در بیانیه پایانی این اجلاس بپذیرند و به دنبال این هستند که مقاومت را محکوم کنند و توجهی به حقوق مردم فلسطین برای ایستادگی در برابر اشغالگران قائل نیستند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز منطقه بشکه باروت است و هر لحظه هر اتفاقی خارج از کنترل ممکن است رخ دهد، گفت: لذا به جنگ‌افروزان و آتش‌افروزان به صورت خاص به آمریکا و رژیم صهیونیستی هشدار می‌دهیم که کشتار را متوقف کنند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه فرماندهان مقاومت که در گفت‌وگوهایی که با ما داشتند به ما اعلام کردند که ما آمادگی مبارزه طولانی‌مدت در حوزه نظامی با صهیونیست‌ها داریم ولی صهیونیست‌ها جنگ را به کشتار غیرنظامیان کشیده‌اند، گفت: متاسفانه ایالات متحده در یک طرف این جنگ (حمایت از صهیونیست‌ها) قرار گرفته است و امروز با اطلاعات دقیق می‌توانیم بگوییم که مدیریت جنگ علیه فلسطین در اراضی اشغالی در اختیار نظامیان و سیستم امنیتی آمریکاست.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه براساس این اطلاعات سیستم امنیتی و سیاسی در سرزمین اشغالی کاملا فرو پاشیده است، ادامه داد: اما ماشین جنگی رژیم صهیونیستی با هدایت نظامیان آمریکا و تیم امنیتی این کشور تلاش می‌کند که رژیم صهیونیستی فروپاشیده شده را از این بحران نجات دهد.

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد تلاش‌های آمریکا برای تصویب قطعنامه در شورای امنیت علیه مقاومت مردم فلسطین تصریح کرد: علاوه بر اینکه در مدت اخیر شاهد سفر بایدن و برخی دیگر از مقامات سیاسی و امنیتی آمریکا به اراضی اشغالی برای حمایت از صهیونیست‌ها بودیم، آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که قطعنامه‌ای در حمایت از رژیم صهیونیستی در شورای امنیت سازمان ملل صادر شود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه این قطعنامه محل چالش است، گفت: امروز با آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه که عضو شورای امنیت است و دارای حق وتو است در این ارتباط صحبت کردیم. با چین رایزنی‌هایی را انجام دادیم و همه تلاش‌ها این است که قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صادر نشود و آمریکایی‌ها باید از انجام چنین اقداماتی یکجانبه در حمایت از اشغالگران خودداری کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر وی صهیونیست‌ها چه آینده‌ای را برای غزه و جریان مقاومت در نظر گرفته‌اند، گفت: آنها به دنبال این هستند که مقاومت را از غزه به کلی حذف کنند. آنها به دنبال این هستند که ساکنان غزه از شمال غزه با کوچ اجباری به جنوب غزه منتقل کنند.

وی همچنین با بیان اینکه هدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مساجد و غیرنظامیان در غزه توسط صهیونیست‌ها با هدف تخلیه شمال غزه انجام می‌شود، ادامه داد: آنها به دنبال این هستند که ساکنان غزه را به منطقه سینا در مصر منتقل کند و ساکنان کرانه باختری را به بخش‌هایی از کشور اردن کوچ دهند و این رویایی است که صهیونیست‌ها در سر می‌پرورانند و تصور می‌کنند که با حمایت آمریکا می‌توانند چنین سناریویی را به پیش ببرند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه آمریکایی‌ها چند سال پیش تلاش کردند که حزب‌الله لبنان را از صحنه مقاومت حذف کنند و خلع سلاح کنند اما امروز حزب‌الله لبنان قدرتمندتر از هر زمان دیگری است، گفت: امروز حزب‌الله آنقدر در منطقه از قدرت برخوردار است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به آنها پیام می‌دهند و از آنها می‌خواهند که جبهه جدیدی علیه رژیم صهیونیستی ایجاد نکند و آنها همانطور که نتوانستند حزب‌الله را حذف کنند جریان مقاومت در فلسطین را نیز نمی‌توانند حذف کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه براساس اطلاعاتی که وجود دارد، صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که کشور جدید فلسطین در بخش‌هایی از خاک مصر و اردن ایجاد کنند، گفت: در همین ارتباط رئیس‌جمهور مصر و وزیر خارجه مصر تاکید کردند که مردم فلسطین باید در سرزمین خود باقی بمانند و با طرح صهیونیست‌ها در این زمینه مخالفت کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه مقاومت یک واقعیت بزرگ در منطقه است، گفت: رژیم پرادعای صهیونیستی در مقابل گروه مقاومت غافلگیر شد و با وضعیتی روبه‌رو شده که با رفتاری دیوانه‌وار زنان و کودکان را به شهادت می‌رساند.

وی ادامه داد: حماس به‌گونه‌ای حرفه‌ای رفتار کرده است که صهیونیست‌ها در عرصه نبرد میدانی امکان هدف قرار دادن حماس را ندارند و نمی‌توانند با آن مقابله کنند و در این ارتباط جنگ به عرصه غیرنظامیان کشانده‌اند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: معادله این جنگ توسط مقاومت رقم زده خواهد شد.

امیرعبداللهیان همچنین  در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در ارتباط با رایزنی‌های اخیر ایران با مصر در ارتباط با ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از جمله گفت‌وگوی تلفنی شب گذشته وی با وزیر خارجه این کشور و همچنین آخرین وضعیت روابط ایران و مصر برای گسترش روابط در سطح دیپلماتیک گفت: یکی از موضوعات مورد توجه ما ارسال کمک‌های فوری انساندوستانه توسط جمعیت هلال‌احمر به غزه است. ما شب گذشته در جریان رایزنی‌ای که با وزیر خارجه مصر داشتیم توافق کردیم حکومت‌های ایران در اسرع وقت با هماهنگی هلال‌احمر دو کشور و با مجوز پروازهایی که صادر می‌شود، به غزه ارسال شود و در همین چارچوب مشخصات اولین پرواز را به طرف مصری اعلام کردیم تا مقدمات کار برای انجام این موضوع فراهم شود.

وی با بیان اینکه در ۱۰ روز گذشته دو بار با وزیر خارجه مصر در ارتباط با تحولات اخیر در منطقه رایزنی و گفت‌وگو کرده است،‌ گفت: یکی دیگر از محورهای این رایزنی‌های تلفنی پیشبرد توافقی بود که در نیویورک برای ارتقا روابط دو کشور انجام دادیم و شاید اگر در حال حاضر این بحران وجود نداشت ما شاهد یک پیشرفت خوب در مناسبات رسمی دیپلماتیک دو کشور بودیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اکنون فهم مشترک و توافق خوبی بین دو کشور برای ارتقا روابط وجود دارد.

امیرعبداللهیان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست خبری در پاسخ به سوالی در ارتباط با اهداف نشست وزیران امور خارجه فرمت ۳+۳ در تهران گفت: اینکه همزمان با بحران در غزه و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ساکنان غیرنظامی در غزه این نشست در تهران برگزار شده است، دو پیام مهم دارد. پیام اول اینکه ما از فرصت حضور وزیران امور خارجه این کشورها برای انجام رایزنی و مشورت‌های دوجانبه استفاده کردیم و علاوه بر رایزنی در سطح وزرا مقامات شرکت‌کننده به صورت جداگانه نیز با آقای رئیس‌جمهور دیدار کردند.

وی افزود: در جریان این رایزنی‌ها تلاش کردیم درخصوص یافتن راهکارهایی برای توقف جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه، ارسال کمک‌های انساندوستانه به این منطقه و متوقف کردن اقدامات رژیم صهیونیستی برای کوچ اجباری ساکنان غزه رایزنی‌های نزدیک و ثمربخشی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با بیان اینکه این اجلاس همچنین این پیام را داشت که جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه از کنشگری فعال برخوردار است و در اوج بحران در منطقه غرب آسیا نسبت به تحولات در قفقاز جنوبی نیز از توجه لازم برخوردار است، ادامه داد: ما در اجلاس امروز بر اهمیت صلح، همکاری و پیشرفت در قفقاز جنوبی تاکید کردیم. در بیانیه پایانی اجلاس نیز بر این موضوعات تاکید شد و امیدواریم که در آینده شاهد به‌کارگیری زبان زور و جنگ در قفقاز نباشیم و بعد از ترکیه که قرار است اجلاس بعدی در آن برگزار شود نشست‌های این فرمت در باکو و ایروان نیز استمرار پیدا کند.

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به حضور اخیر دبیرکل سازمان ملل در مرز رفح گفت: این اقدام قابل تحسین است و ما از تاکیدات دبیرکل سازمان ملل مبنی بر ارسال هر چه زودتر کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه و توقف جنگ تشکر می‌کنیم و امیدواریم شاهد نقش سازنده دبیرکل سازمان ملل در شورای امنیت در دفاع از حقوق مردم فلسطین باشیم.

وی همچنین در این نشست مطبوعاتی با بیان اینکه فرمت ۳+۳ یک سازوکار منطقه‌ای برای حل بحران و مسائل در منطقه قفقاز جنوبی است، گفت: کشورهای منطقه خود از شایستگی لازم برای حل و فصل منازعات منطقه‌ای برخوردارند و نشست امروز تهران نیز پیام قوی‌ای را در این ارتباط به جهان ارسال کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با عملکرد شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با تحولات اخیر در اراضی اشغالی گفت: بخشی از ناکارآمدی این شورا را در خصوص بحران‌های جهان در چند روز اخیر شاهد بودیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در پایان هفته جاری قرار است موضوع فلسطین در دستور کار همه کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل قرار بگیرد و قطعنامه‌ای که صادر می‌شود از ارزش سیاسی بالایی برخوردار است ولی مثل قطعنامه شورای امنیت لازم‌الاجرا نیست.

وی بار دیگر با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در جریان این جنگ گفت: تا زمانی که آمریکا به عنوان یک عضو دائم شورای امنیت به این شکل در کنار یک طرف درگیری قرار گرفته است، وضعیت شورای امنیت همین‌گونه خواهد بود که اکنون شاهد آن هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با حضور وزیران خارجه ارمنستان و آذربایجان در نشست فرمت ۳+۳ در تهران گفت: اینکه وزیران امور خارجه ارمنستان و آذربایجان در تهران در کنار هم قرار گرفتند یک گام عملی و شاخص در راستای حرکت دو کشور به سوی صلح و دوستی بود.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در حاشیه این اجلاس فرصتی فراهم شد که وزیران امور خارجه دو کشور با هم  گفت‌وگویی داشته باشند، ادامه داد: این اجلاس بستری را فراهم کرد که در چارچوب آن ما امیدواریم هر چه زودتر شاهد برقراری صلح و امنیت پایدار در قفقاز جنوبی باشیم.

وی تاکید کرد: امیدواریم هر چه زودتر شاهد یک توافق خوب بین آذربایجان و ارمنستان باشیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: در نشست امروز به نشانه اعلام همبستگی با ملت بزرگ و مقاوم فلسطین در دو سوی سالن برگزاری نشست، پرچم فلسطین را برافراشته قرار داده بودیم.

امیرعبداللهیان در پاسخ به  سوال دیگری درخصوص تبعات حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه گفت: علی‌رغم اینکه رژیم صهیونیستی تلاش دارد درخصوص احتمال حمله زمینی به غزه و به تعبیر او تمام کردن وضعیت در غزه با ورود نیروی زمینی مانور زیادی را بدهد اما براساس گفت‌وگوهایی که من در روزهای اخیر با برخی مقامات منطقه به ویژه مقامات مقاومت داشتم، رهبران مقاومت معتقد هستند که در صورت خطای استراتژیک صهیونیست‌ها و ورود به جنگ زمینی، غزه به یک باتلاق قطعی برای ارتش رژیم اشغالگر قدس تبدیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: این شعار و تحلیل نیست این تجربه قبلی و ارزیابی دقیق از وضعیت امروز مقاومت است.

امیرعبداللهیان درخصوص همکاری‌ها در حوزه قفقاز  و بحث  کریدورها نیز گفت: در نشست امروز موضوع عدم تغییر ژئوپولیتیک مورد تاکید قرار گرفت. در دیدار خودم با آقای علی‌اف در باکو، ایشان اعلام کردند که ما به دنبال تغییر مرزها نیستیم و اکنون یک کریدوری از طرف ایران تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: وزارتخانه‌های دو کشور برای اجرای پروژه در حال همکاری هستند. حضور طرف‌های خارجی جز خسارت برای ما برجا نگذاشته است. دو نمونه در عراق و افغانستان یک تجربه گران‌بها در دخالت در امور داخلی است. نشست امروز هم پیام قوی به جامعه جهانی صادر کرد که کشورهای منطقه خود می‌توانند براساس سازوکارهای منطقه‌ای، بحران‌ها در منطقه را حل کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار