کد خبر: ۲۲۹۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
شمارش وارداتی‌های میلیاردی به پاییز رسید؛
بهتر است مسئولان وزارت صمت در خصوص واردات خودرو‌های اقتصادی برای مردم توضیح دهند تا مشخص شود که بالاخره خودرویی با قیمت اقتصادی و متناسب با قدرت خرید طبقه متوسط و کم درآمد جامعه وارد خواهد شد یا خیر؟

خودروی لوکس چینی دو میلیاردی هم آمد؛ فعلا علی الحساب به اضافه چند صد میلیون دیگر/ هیچ مقام مسئولی از خودرو‌های اقتصادی خبر ندارد/ بازار خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ داستان خودرو‌های وارداتی بیش از یک سال است که در رسانه‌ها به یکی از مهم‌ترین خبر‌های خودرویی تبدیل شده است. موضوعی که با الزام قانونی مبنی بر واردات خودرو‌های اقتصادی متناسب با قدرت خرید طبقه متوسط و کم درآمد مورد تاکید قانون گذار بود. اما با گذشت چندین و چند ماه انتظار، حالا چند وقتی است که وزارت صمت فرآیند ورود خودرو‌های خارجی را سرعت بخشیده است. سازوکاری که همچون خودرو‌های داخلی، از طریق سامانه یکپارچه عملیاتی می‌شود.

اما نکته مهم در این میان، نبود اثری از خودرو‌های اقتصادی است؛ خودرو‌هایی که انتظار می‌رفت با عرضه گسترده آن ها، نبض بازار تعدیل شود و قیمت‌های نجومی خودرو‌های داخلی، شکسته شود. این در حالی است که در روز‌های اخیر، سامانه مذکور اقدام به رونمایی خودرو‌هایی کرده است که در خانواده میلیاردی‌ها جای دارند.

به عنوان نمونه یکی از خودرو‌هایی که به تازگی در سامانه یکپارچه مشخص شده است، خودروی چینی هونگچی H۵ است که قیمت علی الحساب آن یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان تعیین شده است. یعنی در حدود دو میلیارد تومان ناقابل و آن طور که توضیحات سامانه یکپارچه بیان کرده است، باید به این قیمت، مواردی همچون هزینه‌ها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، هزینه‌های شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... را اضافه کنیم تا قیمت نهایی آن مشخص شود. قیمتی نهایی که می‌تواند به سه میلیارد تومان هم میل کند و رویایی دست نیافتنی برای عموم مردم شود.

دیگر خودروی میلیاردی، خودرویی از شرکت هیوندایی کره به نام Tucson است که قیمت علی الحساب آن یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان تعیین شده است و این خودرو نیز با لحاظ سایر هزینه ها، به کانال ۲ میلیاردی خواهد رفت و اقتصادی نخواهد بود.

خودروی تویوتا کرولا نیز دیگر خودروی ژاپنی است که با قیمت علی الحساب یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان آماده عرضه شده است، ولی قیمت نهایی بسیار بالاتر خواهد بود. سایر خودرو‌ها نیز دست کمی از این سازوکار قیمتی ندارند؛ اما نکته قابل تامل آن جایی است که مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت در نشست خبری با خبرنگاران بدون هیچ اشاره‌ای به وعده داده شده صمتی‌ها مبنی بر واردات خودرو‌های اقتصادی متناسب با قدرت خرید مردم، گفته است: «به ۳۷ شرکت مجوز واردات داده شد که ۲۰ شرکت اقدام به ثبت سفارش برای واردات خودرو کرده‌اند و ارز برای ۱۵ شرکت تامین شده است، اما کم بودن واردات برعهده وزارت صمت نیست.»

بنابراین بهتر است مسئولان وزارت صمت در خصوص واردات خودرو‌های اقتصادی برای مردم توضیح دهند تا مشخص شود که بالاخره خودرویی با قیمت متناسب با قدرت خرید طبقه متوسط و کم درآمد وارد خواهد شد یا خیر؟ آیا همه خودرو‌های وارداتی قرار است برای قشر مرفه باشد؟ این‌ها ابهامات و سوالاتی است نیاز شفاف سازی از سوی وزارت صمت دارد.

خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

اما از قیمت‌های میلیاردی خودرو‌های وارداتی که بگذریم، مساله قدیمی در خصوص فروش خودرو این روز‌ها دوباره در حال داغ شدن است؛ یعنی فخرید و فروش حواله خودرو‌های وارداتی. این در حالی است که طبق گفته مسئولان صمت، ۳۰ هزار نفر فعلا شرایط دریافت خودرو‌های وارداتی را دارند. چراکه این افراد در پایان سال گذشته با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب بانکی، در لیست انتظار قرار گرفته اند. اما حالا با نگاهی به سایت‌های خرید و فروش خودرو در فضای مجازی، مشخص است که برخی این افراد، آگهی فروش حواله خودروی خود را به نمایش گذاشته اند. به عنوان نمونه در تصویر زیر می‌بینید که حواله خودروی جتا Jetta VS۷ فولکس واگن ۲۰۲۳ با قیمت پایه ۲۹۰ میلیون تومان آماده فروش است. خودرویی که در سامانه یکپارچه با قیمت علی الحساب یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

خودروی لوکس چینی دو میلیاردی هم آمد؛ فعلا علی الحساب به اضافه چند صد میلیون دیگر/ هیچ مقام مسئولی از خودرو‌های اقتصادی خبر ندارد/ بازار خرید و فروش حواله وارداتی‌ها هم کلید خورد

این در شرایطی است که اسفندماه سال گذشته، وزارت صمت در زمان شروع ثبت نام خودرو‌های وارداتی در اطلاعیه‌ای گفته بود: انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو، به اشخاص (حتی به صورت وکالتی) ونیز فروش حواله خودرو به صورت وکالتی ممنوع است. امکان صلح خودرو‌های وارداتی وجود ندارد. همچنین امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید وجود ندارد. امکان ثبت‌نام و خرید برای اشخاص حقوقی نیز وجود ندارد.  

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار