کد خبر: ۲۲۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی سوییس در گزارش «بانکداری بین‌المللی و تحولات بازار مالی» که چهار بار در سال منتشر می‌شود، رشد ۱۱ درصدی سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات مالی خارجی در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۳ را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از بانک تسویه حساب‌های بین المللی، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳، مطالبات فرامرزی جهانی ۶۱۹ میلیارد دلار و اعتبارات، یعنی وام‌ها و دارایی اوراق بدهی ۹۲۱ میلیارد دلار افزایش یافت که عمدتا ناشی از عوامل فصلی است.

شایان ذکر است که در این گزارش‌ها سپرده‌ها و تعهدهای مجموعه‌ای از بانک‌ها و موسسه‌های مالی غیر بانکی متعلق به ۴۴ کشور جهان که بیشتر آنها اروپایی هستند ارائه می‌شود.

با توجه به افزایش نرخ بهره جهانی، رشد سالانه اعتبارات فرامرزی در چند فصل گذشته کند شده و تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ به دو درصد کاهش یافته و  بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه (EMDEs) را تحت تاثیر قرار داده است.

فشارهای بخش بانکی که در مارس ۲۰۲۳ به اوج رسید، تاثیر محدودی بر سپرده‌های فرامرزی داشته است، به‌طوری‌که تنها بانک‌های سوییس و بریتانیا خروجی‌های بیش از حد را گزارش کرده‌اند.

شاخص‌های نقدینگی جهانی این بانک (GLIs) نشان می‌دهد که اعتبار ارز خارجی به دلار آمریکا در سال گذشته کاهش یافته است، در حالی که این اعتبار اما با نرخ آهسته‌تری به یورو افزایش یافته است. این تحولات در راستای افزایش هزینه‌های تامین مالی و قدرت ارزهای مربوطه است.

نشانه‌های کمی در حوزه‌های گزارش‌دهی بانک تسویه حساب‌های بین المللی در مورد جریان خروج سپرده‌های فرامرزی تعمیم یافته وجود دارد. در هر صورت، بانک‌ها در چندین اقتصاد بزرگ، ازجمله بانک‌های منطقه یورو، جریان‌های ورودی سپرده را در سال گذشته تجربه کردند.

در مقابل، سپرده‌های غیربانکی از ثبات کمتری برخوردار بودند؛ درواقع، بانک‌ها در بریتانیا و سوییس چهار درصد و ۲۰ درصد از کل مبلغ مربوطه را از دست دادند. مورد دوم با فشارهای رو به رشد در کردیت سوییس مصادف شد.

بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی در گزارش خود اظهار کرد که میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه اول سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۱ درصدی معادل دو میلیارد و ۳۱ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

میزان سپرده‌های ایران نزد بانک‌ها و موسسات خارجی در پایان نیمه نخست ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۶۳  میلیون دلار اعلام شده بود که این رقم در پایان ژوئن ۲۰۲۳ به ۲۰ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار