کد خبر: ۲۲۹۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۲۵
معاون اول در شانگهای مطرح کرد
دنیای اقتصاد : محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با سخنرانی در افتتاحیه ششمین اکسپوی واردات چین ۶ پیشنهاد برای تقویت الگوی جدید تجارت جهانی و ۵ ظرفیت ویژه ایران برای توسعه سرمایه‌گذاری را تشریح کرد.

 مخبر روز شنبه برای شرکت ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی واردات چین عازم شانگهای شد‌. او روز گذشته در سخنرانی مراسم افتتاحیه این نمایشگاه با تشریح زمینه‌ها و شرایط جدید اقتصاد جهانی، مواردی چون به اشتراک گذاشتن فرصت‌های داخلی با بقیه جهان، حمایت از توسعه فراگیرِ نظام تجاری چندجانبه برای تنظیم قوانین بین‌المللی، حفظ ثبات زنجیره‌های صنعتی و تامین جهان، ایجاد شهر‌های مراکز مصرف بین‌المللی، توسعه تجارت الکترونیک و ایجاد سیستم‌های لجستیکی نوین‌ را به عنوان ۶ پیشنهاد برای تقویت الگوی تجارت جدید جهانی برشمرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، او همچنین با اشاره به مزیت‌های جغرافیایی، منابع و ذخایر طبیعی، نیروی جوان و توسعه انسانی بالا، تنوع اقلیمی و دستاورد‌های علمی و فناورانه‌. پیشرفت‌های کشور در حوزه درمان، تولید دارو و تجهیزات پزشکی را به عنوان ۵ ظرفیت ویژه ایران از همه کشور‌ها برای توسعه سرمایه‌گذاری دعوت به همکاری کرد. مخبر در بخش دیگری از سخنانش بر جایگاه و زیرساخت‌های ترانزیتی ایران در مسیر جاده ابریشم تاکید کرد. مخبر در ادامه کشتار بیش از ۴ هزار کودک و ۳ هزار زن در غزه را جنایت علیه بشریت توصیف کرد.

دیدار با مقامات کشورهای دیگر

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین در جریان مراسم افتتاح پاویون ایران در ششمین نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، بر حمایت و پشتیبانی کامل دولت از عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران خارجی تاکید کرد. مخبر در حاشیه این نمایشگاه با نخست‌وزیران چین، کوبا، استرالیا، صربستان و قزاقستان و جمعی از مدیران سازمان‌های بین‌المللی دیدار کرد. مخبر در دیدار مانوئل ماررو، نخست‌وزیر کوبا گفت: همکاری‌های پولی و بانکی و معامله از طریق پول‌های ملی ایران و کوبا برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور لازم است و دلیلی ندارد دو کشور همسو با ارز کشور دشمن مبادلات تجاری خود را انجام دهند. به گزارش «ایسنا»، وی مهم‌ترین قدم در توسعه همکاری‌های اقتصادی را فعال‌شدن بخش خصوصی دو کشور دانست. نخست‌وزیر کوبا نیز از پیشنهاد و ایده معاون اول رئیس‌جمهور برای استفاده از پول‌های ملی دو کشور در مبادلات تجاری فیمابین، استقبال کرد‌. مانوئل ماررو با اشاره به برنامه سفر رئیس‌جمهور کوبا به کشورهای مختلف و از جمله ایران، این سفر را فرصت خوبی برای ترسیم چشم‌انداز روابط دو کشور برشمرد و افزود: ایران و کوبا تحت فشارهای تحریم و محاصره اقتصادی آمریکا هستند و از اشتراکات متعددی میان دو ملت برخوردار هستیم. در جریان این گفت‌وگوها مقامات مسائل غزه را نیز مورد بررسی قرار دادند.

تاکید برگسترش همکاری با پکن

مخبر همچنین در مراسم آغاز به کار پاویون ایران با یادآوری اینکه سند همکاری جامع ۲۵ساله بین ایران و چین، چارچوب و نقشه راه همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده است، تاکید کرد: در جهت توسعه راهبردی تعاملات دوجانبه و چندجانبه، نیاز به عزم جدی و تلاش بخش‌های دولتی و خصوصی طرفین برای عملیاتی شدن پروژه‌ها و همکاری‌های اقتصادی دو کشور امری ضروری است. به گزارش «ایرنا»، معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه هرگونه عقد قرارداد تجاری و سرمایه‌گذاری با ایران مورد پشتیبانی کامل دولت قرار می‌گیرد، گفت: فضایی بی‌نظیر برای گسترش همکاری‌های همه‌جانبه تهران - پکن فراهم است.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار