کد خبر: ۲۲۹۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۲
«تجارت آنلاین» اهداف سفر یک روزه رئیس‌جمهور به دوشنبه را بررسی کرد؛
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفری یک روزه و برای شرکت در جلسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و تاجیکستان دیروز (چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۲) عازم «دوشنبه» شد. سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دعوت رسمی «امامعلی رحمان» همتای تاجیکستانی او صورت گرفت. این سفر بخشی از سفر رئیس دولت سیزدهم به دو کشور تاجیکستان و ازبکستان است.

تاکید ایران و تاجیکستان بر تقویت روابط دو جانبه اقتصادی

گروه سیاسی: سید ابراهیم رئیسی دیروز پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی دوشنبه، از سوی آقای محمدطاهر ذاکرزاده رئیس مجلس نمایندگان و آقای دلیر جمعه وزیر انرژی تاجیکستان مورد استقبال قرار گرفت. پس از مراسم استقبال، امامعلی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان از آیت‌الله رئیسی همتای ایرانی خود در کاخ ملت این کشور استقبال کرد. رئیس جمهور پیش از عزیمت به تاجیکستان گفت: در دیدارهایی که در تاجیکستان و ازبکستان خواهم داشت و همچنین در اجلاس اکو، مهمترین مسئله‌ای که دنبال خواهد شد دغدغه اول امروز مردم جهان یعنی موضوع غزه خواهد بود. وی با اشاره به این‌که «سفر قبلی بنده به دوشنبه همراه با باز شدن گره‌هایی از مسائل بین دو کشور و در نتیجه توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی فیمابین بود»، افزود: اعداد و ارقام نشانگر این است که روابط با تاجیکستان کاملا با زمان قبل از این دولت متفاوت شده است.

پنج دیدار برای نشان دادن عمق روابط تهران – دوشنبه
سفر اخیر رئیسی به دوشنبه، چهارمین دیدار او با امامعلی رحمان است. اولین سفر رسمی رئیس دولت سیزدهم به یک کشور خارجی هم سفر ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ رئیسی به تاجیکستان بود. رئیس قوه مجریه در آن زمان برای شرکت در بیست و یکمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای راهی تاجیکستان شد. سفری که در آن با عضویت ایران در سازمان شانگهای موافقت اولیه صورت گرفت. در ایستگاه دوم، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۹ خرداد ۱۴۰۱ راهی تهران شد و در مجموعه سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. در جریان این سفر پس از مذاکرات هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، ۱۷ سند همکاری میان ایران و تاجیکستان امضا شد. اما روسای جمهور ایران و تاجیکستان دو بار دیگر هم با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده‌اند. در ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ و در حاشیه سفر رئیس دولت سیزدهم به «سمرقند» ازبکستان برای شرکت در بیست و دومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان شانگهای، رئیسی و «رحمان» بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. آخرین دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان به ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ بازمی‌گردد که در جریان حضور سران کشورهای جهان در «نیویورک» آمریکا برای شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد صورت گرفت. رئیسی در ادامه برنامه‌های دومین روز سفر خود به نیویورک، با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان دیدار و گفت‌وگو کرد. سید ابراهیم رئیسی در جریان حضور خود در تاجیکستان، در نشست مشترک هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، اشتراکات متعدد و سوابق دیرینه تاریخی، دینی، فرهنگی و تمدنی میان ایران و تاجیکستان را زمینه مناسبی برای گسترش روابط در همه ابعاد دانست و گفت: در دو سال گذشته قدم‌های خوبی برای ارتقای سطح همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور برداشته شده، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. رئیسی هدف‌گذاری برای افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور در قدم اول تا سطح 500 میلیون دلار را کاملاً امکان‌پذیر دانست و افزود: با توجه به زمینه‌های مختلف همکاری در بخش نفت، گاز، آب، صدور خدمات فنی و مهندسی و داروسازی دستیابی به این هدف در دسترس است. رئیس جمهور نگاه دو کشور به مسائل جهان را دارای اشتراکات فراوان برشمرد و تصریح کرد: یکی از مسائل مهم امروز ظلم و جنایات بی‌سابقه علیه مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در غزه است که در این زمینه ما به عنوان دو کشور مسلمان موظف به تلاش برای خاتمه دادن به این ظلم تاریخی هستیم. در این نشست، امامعلی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان نیز توسعه همه جانبه روابط دو کشور به خصوص در بخش معدن، سلامت، کشاورزی، تاسیس شرکت‌های فناوری و صنعتی، نیروگاه‌های برق آبی، اکتشاف و استخراج نفت و گاز و همکاری‌های فرهنگی و علم و فناوری را ضروری دانست. رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه وضعیت کنونی فلسطین و کشتار هزاران انسان به‌ویژه زنان و کودکان مظلوم و بی‌گناه غزه را به‌شدت محکوم و بر ضرورت تلاش برای برقراری آتش‌بس فراگیر در غزه تاکید کرد.

امضای 18 سند و یک یادداشت تفاهم همکاری میان ایران و تاجیکستان
در سطحی دیگر 18 سند همکاری و یک یادداشت تفاهم میان هیات‌های عالی‌رتبه به ریاست سید ابراهیم رئیسی و امامعلی رحمان روسای جمهوری ایران و تاجیکستان به امضا رسید. این تفاهم‌ها در حوزه‌های همکاری‌های اقتصادی، تجاری، تاسیس مناطق آزاد تجاری مشترک، توسعه خطوط ریلی، رادیو تلویزیون و ورزشی است. همچنین، سند جامع همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور که قرار است به مدت 7 سال اجرا شود نیز به امضای طرفین رسید.

اراده برای توسعه همه جانبه روابط
در بخشی دیگر از سفر به دوشنبه، رئیسی در نشست خبری با امام علی رحمان رئیس جمهور تاجیکستان گفت: بدون تردید این رفت آمدها بین دو کشور دوست، برادر و همسایه ایران و تاجیکستان در توسعه روابط دو کشور موثر است. وی افزود: امروز با گذشت ماه ها روابط در حوزه اقتصادی و فرهنگی توسعه پیدا کرده است.
در مذاکراتی که داشتیم به این نتیجه رسیدیم که هیچ مانعی برای توسعه روابط دو کشور وجود ندارد چون باورهای مشترکی داریم. رئیسی تاکید کرد: اشتراکات فرهنگی بسیاری با تاجیکستان داریم، می‌توانیم همکاری‌های بسیار خوبی داشته باشیم؛ مقرر شد با فعال شدن بخش‌های فرهنگی دو کشور گام‌هایی در جهت توسعه زبان فارسی برداریم. وی افزود: باید در مقابل تهاجم فرهنگی غرب داشته‌های فرهنگی مشترک مان را حفظ کنیم؛ اشتراکات فرهنگی ما، سرمایه ایران و تاجیکستان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار