کد خبر: ۲۲۹۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
گزارش «تجارت آنلاین» از وعده‌های خودرویی وزیر صمت؛
در حالی که تلاش وزیر صمت برای توسعه بازار خودروهای برقی در داخل است به نظر می‌رسد که ایران قصد دارد در سال‌های آینده با مشارکت چینی‌ها علاوه بر توسعه واردات خط تولید خودروهای برقی در داخل را راه‌انتدازی کند.

برقی‌کردن ناوگان حمل و نقل با مشارکت چینی‌ها

گروه صنعت و تجارت: مرداد 1402 بود که منوچهر منطقی، معاون حمل‌ونقل وزارت صمت، از نمایشگاه بین‌المللی قطعات بازدید کرد و در این نمایشگاه اعلام کرد ثبت سفارش خودروهای برقی شروع شده است. وی گفت سه مسیر برای واردات خودرو وجود دارد؛ یکی خودروهای برقی که آن را تشریح خواهند کرد. مسیر دیگر، خودروهای جدید است که تعدادی ثبت سفارش انجام شده و مسیر دیگر هم خودروهای کارکرده است. احتمالا مسیر واردات خودروهای نو و کارکرده یکی خواهد شد. خودرو برقی کارکرده وارد نمی‌شود؛ زیرا فناوری‌های جدید به‌سرعت تغییر می‌کنند و اگر کارکرده برقی بیاوریم، عملا برای دو، سه نسل قبل خواهد بود. به دنبال این سخنان عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، در برنامه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که تعداد زیادی خودرو آماده تحویل به مردم است و وزارت صمت با تسهیلگری شرایط را فراهم می‌کند و مردم در این مورد نگران نباشند. وی در ادامه گفت خودروهای برقی از سال 1403 به صورت انبوه تولید و عرضه می‌شوند. وی در ادامه گفت مسیر ساخت اتوبوس‌های برقی به صورت انبوه آغاز شده است. احتمالاً مردم تا آخر امسال تعداد قابل توجهی اتوبوس برقی در شهر مشاهده خواهند کرد و از این اتوبوس‌های برقی استفاده می‌شود. ساخت موتورسیکلت برقی به‌صورت تجاری آغاز شده و در زمینه تولید خودروی برقی نیز دو شرکت جلوتر از بقیه هستند. البته در ساخت موتورسیکلت به صورت تجاری بعضی ازشرکت‌ها کار را شروع کرده‌اند. واردات خودروهای برقی که قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای دارند، نیز در اولویت وزارت صمت خواهند بود. علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، اعلام کرد که این شرکت قرار است تا پایان امسال 6000 دستگاه خودرو برقی از شرکت دانگ فنگ چین و تعدادی هایمای برقی وارد کند. این خودرو‌های برقی تا پایان سال به مردم تحویل داده می‌شوند. وی توضیح داد خودروسازان هنوز به ساخت جایگاه شارژ ماشین‌های برقی وارد نشده اند؛ اما در اصل خودروسازی که خودروی برقی تولید می‌کند باید خودش هم برای ساخت جایگاه شارژر آن اقدام کند که نیازمند زیر ساخت، سرمایه و همکاری است. هم اکنون در حال مذاکره با شریک تجاری چینی خود هستیم تا با استفاده از تجربه آن‌ها بتوانیم دستگاه شارژ خودرو‌های برقی را تولید و در جایگاه مختص آن نصب کنیم.

تولید خودروی برقی در ایران
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، اعلام کرد که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق ۱۴۰۴ به سمت طراحی و ساخت خودرو‌های بومی خواهیم رفت. تولید خودرو برقی موضوع جدیدی نیست و از 10 سال گذشته بخشی از مطالعات مربوط به آن در معاونت علمی ریاست جمهور و بخشی در شرکت مپنا و شرکت کرمان خودرو انجام شده است. طبق تجربه 10 ساله، برنامه سه مرحله‌ای برای طراحی و ساخت این خودرو‌ها را اجرا کرده ایم. در بخش اول، باید استفاده از خودرو برقی را فرهنگ سازی کنیم تا زیرساخت‌های آن آماده شود. قرار است وزارت صمت فعالیت مشترکی با شهرداری از طریق تاکسیرانی در جهت گسترش خودرو برقی انجام دهد تا این خودرو‌ها وارد شبکه حمل و نقل شوند. وی توضیح داد برای تامین زیرساخت‌ها تاکنون 15 جایگاه افتتاح شده است که مجهز به 78 شارژر هستند. بخش دوم این است که با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، شرکت‌های خودروسازی و همکاری مشترک مجموعه‌های بین المللی تا افق 1404 به سمت طراحی و ساخت خودرو‌های بومی خواهیم رفت. از آبان ماه، هزار خودروی برقی شامل تاکسی، اتوبوس و موتورسیکلت برقی وارد شبکه حمل و نقل می‌شوند. در فاز سوم پیش بینی شده که اگر می‌خواهیم در این زمینه موفق شویم، باید رقابت پذیر شویم که نیازمند همکاری مشترک وزارت صمت، شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های صنعتی است. وی افزود زمانی که خودرو برقی می‌آید، ابتدا باید شارژر داشته باشد. این شارژر‌ها باید در نقاط مختلف مانند پمپ بنزین‌ها وجود داشته باشند تا مصرف کننده مشکلی در این زمینه نداشته باشد. بخش مهم دیگر در تولید خودرو برقی، بحث تامین باتری و خدمات پس از فروش است که باید این موارد مورد توجه قرار گیرد. نکته اساسی مهم بحث برقی سازی ناوگان حمل و نقل کشور است که به نظر می‌رسد در استراتژی وزارت صمت برای سال‌های آینده قرار دارد.

همکاری با چین و برقی کردن ناوگان حمل و نقل ایران
طی چند روز اخیر وزیر صمت راهی چین شده و در انجا از شرکت‌های خودروسازی این کشور مانند چری و دانگ‌فنگ دیدار کرده است. دانگ فنگ شرکتی است که که قرار است بخشی از خودروهای برقی داخل کشور ار تأمین کند. عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت روز سه شنبه درباره مذاکرات ایران و چین در حوزه صنعت خودرو گفت: چین در صنعت خودرو به پیشرفت های خوبی دست یافته و توانسته در بازارهای بین المللی نقش فعال داشته باشد. وی افزود: چین در سال حدود ۲۵ میلیون خودرو تولید می‌کند و این می‌تواند پتانسیلی برای رشد فزاینده در این حوزه باشد. وزیر صمت با استقبال از پیشرفت‌های چین در حوزه خودرو برای توسعه صنایع داخلی و انتقال تجربیات تحقیقاتی، تاکید کرد: تلاش کردیم با این بازار ارتباط بگیریم و به نحوی با چین در توسعه صنعت خودرو مشارکت داشته باشیم لذا شرکت‌های ایرانی را با خود همراه کردیم تا با برخی از تولیدکنندگان برتر چین یک هماهنگی و ارتباطی برای توسعه تولید مشترک و دسترسی به اهداف کشور برقرار کنیم. وی ادامه داد: باید به سمت خودروهایی حرکت کنیم که نیازی به استفاده از بنزین ندارند تا وسایل نقلیه به نسل جدید خودروهای هیبریدی انتقال پیدا کند و این فرصت خوبی است. علی‌‌آبادی یادآور شد: در سفر معاون اول رئیس‌جمهور به چین یکی از تمرکزهای ما یافتن شرکای چینی بود که در این زمینه فعال هستند. توانستیم با برخی از آنها ارتباط بگیریم و این ارتباط یک فناوری تحقیقات و صنعتی است که منجر به پیشرفت کشور خواهد شد. علی‌آبادی با بیان اینکه دولت مصمم است تا سال ۱۴۰۳ تاکسی‌ها و خودروهای عمومی را هیبریدی و برقی کند، گفت: دولت بنا دارد تعرفه خودروهای برقی را به شدت کاهش دهد. همچنین گسترش تاکسی‌های برقی نیازمند فراهم کردن زیرساخت متناسب است تا پایان سال جاری رشد محسوسی در تهران و برخی کلان شهرهای کشور خواهیم داشت. وزیر صمت تاکید کرد: واردات خودرو باید آزاد باشد تا مردم قدرت انتخاب داشته باشند اما حمایت از تولید داخل هم محفوظ است. وی با بیان اینکه دولت بنا دارد تعرفه خودروهای برقی را به شدت کاهش دهد و این کاهش می‌تواند مشوق مردم باشد، گفت: بنا داریم با مشوق‌هایی به تاکسی‌داران کمک‌کنیم تا قیمت تمام شده تاکسی برقی اختلاف چندانی با نمونه بنزینی نداشته باشد. این سخنان وزیر صمت بدین معناست که احتمالا در آینده شاهد همکاری و مشارکت چینی‌ها از جمله شرکت دانگ‌فنگ برای توسعه تولید خودروهای برقی در ایران خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار