کد خبر: ۲۲۹۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۳
در جلسه هیئت دولت انجام شد
رئیس جمهور به رشد 11 درصدی چاپ و 57 درصدی فروش کتاب در دولت مردمی اشاره کرد و با تقدیر از اهتمام دست‌اندرکاران این حوزه به ترویج و نشر کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت تقویت کتابخانه‌های محلی، شهری و استانی تأکید کرد.

تقدیر رئیس جمهور از دست‌اندرکاران ترویج و نشر کتاب و کتابخوانی

سید ابراهیم رئیسی در جلسه امروز چهارشنبه هیئت دولت با اشاره به گزارش رئیس بانک مرکزی درباره رشد اقتصادی در بخش‌های مختلف، بر تلاش بیشتر دولتمردان و اقدامات تحول‌گرایانه برای ارتقای شاخص‌های رشد اقتصادی تاکید کرد.

رئیس جمهور همچنین معاون اول را مکلف کرد با برگزاری جلسات تخصصی راهکارهای افزایش رشد اقتصادی در بخش صنعت و معدن و خدمات، را بررسی و ارائه کند.

دکتر رئیسی در ادامه قانون‌گرایی، پیگیری حقوق مردم و مبارزه با فساد را از جمله اصول اساسی دولت برشمرد و با ضروری دانستن استمرار کنترل و نظارت از سوی دستگاه‌های نظارتی در تداوم اعتماد به دستگاه‌های اداری و اجرایی، بر این نکته نیز تأکید کرد که اعمال این نظارت‌ها به گونه‌ای نباشد که منجر به تضعیف روحیه جسارت و شجاعت مدیران شود.

رئیس جمهور همچنین ضمن تبریک هفته «کتاب، کتابخوانی و کتابدار»، به رشد 11 درصدی چاپ و 57 درصدی فروش کتاب در دولت مردمی اشاره کرد و با تقدیر از اهتمام دست‌اندرکاران این حوزه به ترویج و نشر کتاب و کتابخوانی، بر ضرورت تقویت کتابخانه‌های محلی، شهری و استانی تأکید کرد.

رئیسی نقش هنر و قالب‌های هنری نظیر کتاب، فیلم، تئاتر و مستندسازی در به تصویر کشیدن صحنه‌های سفید و نورانی مقاومت فلسطین و چهره کریه و ظلمانی جنایتکاران صهیونیستی و حامیان آنها را بسیار موثر دانست و تصریح کرد: سکوت نهادهای بین‌المللی و حمایت آمریکا و کشورهای غربی از جنایات هولناک صهیونیست‌ها در غزه، افسانه حقوق بشر مورد ادعایی غرب را فرو ریخت و یقیناً خون‌های به ناحق ریخته شدن مردم مظلوم فلسطین زمینه‌ساز نظم عادلانه جهانی و از بین رفتن نظام ظالمانه فعلی خواهد شد.

پیش از سخنان رئیس جمهور وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارائی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به ارائه گزارش‌هایی از اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در راستای ماموریت‌ها و وظایف وزارتخانه‌های خود پرداختند و رئیس کل بانک مرکزی نیز گزارشی از میزان رشد اقتصادی بخش‌های مختلف کشور ارائه کرد.

وزیر آموزش و پرورش آمار ساخت و افتتاح مراکز آموزشی در دولت مردمی را ثبت رکوردی جدید در کشور دانست و گفت‌: در سفرهای استانی دولت مردمی در دور اول 20 هزار و 302 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرد که در همین راستا توانستیم در 2 سال اخیر 5 هزار 806 مدرسه افتتاح کنیم که به معنای دیگر در این دولت در هر 8 روز کاری یک مدرسه در کشور افتتاح شده است.

وزیر راه و شهرسازی نیز به دستاوردهای اجرای توافقات دوجانبه دولت مردمی در بخش ترانزیت و حمل و نقل در راستای توسعه مناسبات با همسایگان اشاره کرد و اظهار داشت: در 7 ماهه اول امسال 25 درصد رشد ترانزیت در کشور اتفاق افتاده که این دستاورد کم‌نظیر ماحصل توافقات دوجانبه رئیس جمهور در سفر به کشورهای همسایه و همچنین مدیریت تعرفه‌های ترانزیت و تسهیل تردد در پایانه‌های مرزی با کمک وزارت کشور و استانداران بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارائی نیز به کاهش بیش از 50 درصدی بخشنامه‌های گمرکی-تجاری دولت به عنوان یکی از مطالبات رهبری معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در 8 ماهه اول امسال در راستای تحقق شعار سال، 202 بخشنامه گمرکی–تجاری به 95 بخشنامه کاهش کاهش پیدا کرده است.

گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اجرای طرح پویش ملی سلامت در کشور بود که دکتر عین‌الهی گفت: با تقویت زیرساخت‌های بخش بهداشت و درمان از سوی دولت، حدود 70 هزار مراقب سلامت و 30 هزار به‌ورز مشغول به فعالیت شده‌اند تا در قالب این پویش 70 درصد مردم کشور را در زمینه فشارخون، دیابت و بیماری‌های دیگر غربالگری و برای آنها پرونده سلامت تشکیل دهند.

 معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز از افزایش میزان مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان در طرح‌های عمرانی کشور خبر داد و تصریح کرد: به همت وزارت نفت 2 قرارداد بزرگ بومی‌سازی و دستیابی به توان طراحی و تولید تجهیزات حفاری و همچنین شیرین‌سازی نفت با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شده است. همچنین استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی وزارت نیرو در سال گذشته افزایش 6 برابری داشته به نحوی که تعداد شرکت‌هایی که در شبکه همکاری این وزارتخانه قرار گرفته‌اند به 1050 شرکت رسیده که شایسته قدردانی است.

رئیس کل بانک مرکزی هم در این جلسه گزارشی از برآورد وضعیت رشد اقتصادی کشور تا پایان سال ارائه کرد. این برآورد براساس رشد بخش‌های اصلی اقتصاد کشور شامل کشاورزی، نفت، صنعت، خدمات و تحولات تراز پرداخت‌هاست.

در گزارش رئیس کل بانک مرکزی آمده است که با رشد بسیار خوب محصولات زراعی و باغی، رشد بخش کشاورزی تا پایان سال 8.7 درصد برآورد می‌شود.

فرزین با اشاره به رشد 24 درصدی تولید نفت خام و همچنین رشد 16 هزار بشکه‌ای تولید میعانات گازی در 6 ماهه نخست سال، نرخ رشد بخش نفت را 15.2 درصد برآورد کرد و افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی کشور به نرخ رشد 4.3 دهم درصدی افزایش یابد.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه تصریح کرد: در بخش صنعت بر اساس برآورد ما شاخص رشد دارای نوسان خواهد بود به نحوی که در تفکیک اجزای این بخش، برخی صنایعی نرخ رشد بالایی دارند، اما نرخ رشد برخی صنایع کاهشی است.

بهبود رشد صنایع غذایی و ثبت رشد 11.9 درصدی برای صنعت دارو از دیگر محورهای گزارش رئیس کل بانک مرکزی بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار