کد خبر: ۲۳۰۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۳
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اشاره به شهادت ۲ نیروی مستشاری ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی گفت: هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه، بدون واکنش نخواهد ماند و کسانی که اقدام کرده‌اند این موضوع را تجربه کرده‌اند.

هیچ اقدامی علیه نیروهای مستشاری ایران بدون واکنش نخواهد ماند

«ناصر کنعانی»  سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ابتدای این نشست خبری که امروز (دوشنبه) و با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران برگزار می‌شود، با ملت فلسطین ابراز همدردی کرد و با محکومیت جنایت وحشیانه رژیم صهیونیستی و استمرار این جنایت‌ها، گفت: امروز نیز این خبر منتشر شد که صهیونیست‌ها یک بیمارستان دیگر را مورد بمباران قرار دادند و باعث به شهادت‌رساندن تعدادی از غیرنظامیان شده‌اند. این اقدامات، جنایت جنگی است و جامعه جهانی دارای مسئولیت سنگین برای توقف این جنایت‌ها هستند.

طوفان الاقصی نشان داد هیمنه رژیم صهیونیستی پوشالی است

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این که عملیات طوفان الاقصی نشان داد که هیمنه این رژیم پوشالی است و پایه‌های امنیتی و سیاسی این رژیم به رغم انجام برخی از اقدامات نمایشی، سست و لرزان است، گفت: رژیم صهیونیستی در پی تلاش برای جبران بخشی از شکست خود در عملیات طوفان الاقصی، اقدام به انتقام‌گیری از ملت فلسطین کرده است.

آمریکا اصل جنگ علیه ملت فلسطین است

آمریکا در مقابل کشتار و فجایع، عملا در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته است. دور جدید حملات نظامی و تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی، زمانی آغاز شد که وزیر خارجه آمریکا در کابینه جنگ رژیم صهیونیستی حضور داشت. آمریکا عملا در کنار متجاوز و در مقابل ملت مظلوم و صاحب حق ایستاده است. آمریکا تسلیحات جدید را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داده و دست این رژیم را برای ادامه جنایات پر کرده است.

کنعانی با اشاره به ژست‌های انسان دوستانه آمریکا در جنگ غزه گفت: نمی‌شود هم بمب‌های یک تنی به رژیم داد و هم ادعا کنند به دنبال گسترش جنگ نیستیم و به دنیال حفظ جان شهروندان هستیم. این نفاق و دورویی کاملا آشکار است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به حمایت‌های آمریکا از رژیم صهیونیستی در طول جنگ غزه گفت: آمریکا  تنها بخشی از جنایت این رژیم علیه مردم غزه نیست بلکه اصل جنایت و در واقع یک طرف جنگ است.

شورای امنیت در گروگان آمریکا قرار گرفته است

کنعانی در بخشی دیگر از صحبت های خود با تاکید بر این‌که در بحث غزه و فلسطین، شورای امنیت سازمان ملل متحد در گروگان آمریکا قرار گرفته است، گفت: این تحولات نشان داد که سازمان‌های بین المللی در انجام وظایف خود در حفظ صلح و تامین امنیت غیرنظامیان و بی‌گناهان از توانایی کافی برخوردار نیستند.

آمریکا باید به تعهدات خود عمل کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره گام مجلس نمایندگان آمریکا برای مسدودکردن ۶ میلیارد دلار دارایی‌های آزادشده ایران از کره جنوبی که هم‌اکنون در قطر قرار دارد گفت: لایحه برای اینکه جنبه عمل به خود بگیرد، نیازمند تایید سنا و امضای رئیس‌جمهور آمریکاست. آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی و توافق باواسطه با ایران درباره منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشورهای ثالث، متعهد و موظف است به تعهدات خود پایبند باشد. ما تضمین‌های لازم را در این خصوص گرفتیم چراکه با تعاملات با آمریکا، بر مبنای اعتماد نیست. این منابع در دسترس دولت جمهوری اسلامی ایران بوده و هست و دولت ایران می‌تواند متناسب با نیازهای خود از آن استفاده کند.

از اهتمام عمان برای مذاکرات رفع تحریم‌ها استقبال می‌کنیم

کنعانی درباره رایزنی یکشنبه شب وزیران خارجه ایران و عمان در تهران نیز گفت: محور گفت‌وگوها روابط دوجانبه و مسئله مهم فلسطین بود اما دولت عمان با سوابق تلاش‌ها و ابتکارعمل‌هایی که داشت، درباره مذاکرات رفع تحریم اهتمام زیادی دارد. ایران از اهتمام همراه با حسن نیت عمان استقبال می‌کند و از اینکه عمان بتواند ایفای نقش کند، استقبال می‌کند.

همکاری ایران با آژانس سازنده و مبتنی بر مسئولیت‌پذیری بوده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا درباره اظهارات اخیر «رافائل گروسی» درباره برنامه هسته‌ای ایران و همچنین رایزنی اخیر وزیر خارجه ایران با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: از مدیرکل آژانس انتظار داریم مسائل مربوطه را از لحاظ فنی بیان و به دور از شائبه‌های سیاسی مطرح کند. موضوعات سیاسی ما با اروپا، قابل توجه است، ضمن اینکه اتحادیه اروپا در خصوص موضوعات مرتبط با ایران خصوصا برجام و آژانس با مواضعی که اتخاذ می‌کنند، رویکردی غیرسازنده است.

ما بارها تاکید کردیم، در حالی که ایران ذیل برجام، به تعهدات خود پایبند بود و ۱۵ گزارش آژانس هم موید آن بود، این آمریکا بود که به صورت یکجانبه و غیرقانونی از آن خارج و تحریم‌های ضالمانه علیه ایران اعمال کرد. که نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ است. بر اساس برجام، تعهدات، متقابل است. جمهوری اسلامی ایران پس از یک سال خویشتنداری در مقابل اقدامات آمریکا و بی‌عملی اروپا، حقوق خود را در برجام ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ توافق، برخی گام‌های جبرانی را اتخاد کرد.

مدیرکل آژانس و تروئیکای اروپایی مواضعی را اتخاد کردند که اساسا به معنای نادیده گرفتن این واقعیات است. متاسفانه آن‌ها توجهی به عدول آمریکا از تعهدات و بی‌عملی اروپا ندارند و اتهامات یکجانبه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کنند.

در گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه با بورل، بحث همکاری با آژانس مورد تبیین قرار گرفت؛ اینکه ایران بر اساس موفقتنامه جامع پادمان به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد و همکاری ایران با آژانس سازنده و مبتنی بر مسئولیت‌پذیری ایران بوده و اینکه برخی طرف‌های اروپایی نباید با استفاده از اجلاس‌های آژانس پیگیر رویکردهای سیاسی در قبال ایران باشند.

مسئله فلسطین و غزه هم به صورت جدی با بورل مورد توجه قرار گرفت و انتظارات ایران از اروپا مطرح شد. ایران به مواضع خوب برخی از کشورهای اروپایی در ارتباط با بحران غزه و در ضدیت با حملات وحشیانه رژیم به غزه توجه دارد و به آن‌ها اهتمام می ورزد.

هیچ اقدام ضد ایرانی از سوی دشمنان، بدون پاسخ نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ سوالی درباره شهادت ۲ مستشار نظامی ایران در سوریه توسط رژیم صهیونیستی و  واکنش ایران به این موضوع گفت: ایران به هر تعرضی که به منافع کشور در منطقه وارد شود، پاسخ می‌دهد و پاسخ خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران و منافع ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه، بدون واکنش نخواهد ماند و کسانی که اقدام می‌کنند و اقدام کرده‌اند این موضوع را تجربه کرده‌اند. هیچ اقدام ضد ایرانی از سوی دشمنان، بدون پاسخ نخواهد بود.

مسیر نظامی برای رژیم صهیونیستی و حامیان آن یک شکست تمام عیار است

کنعانی در نشست خبری خود تاکید کرد: در جریان تحولات اخیر در اراضی اشغالی، ما برای رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه پیروزی نظامی تصور نمی‌کنیم و معتقدیم مسیر نظامی برای رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم یک شکست تمام عیار و بن‌بست است. همان طور که پیش از این اشاره کردیم، جامعه جهانی در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی دارای مسوولیت است و باید در راستای توقف این جنایت ها به مسوولیت خود عمل کند.

امیرعبداللهیان به روسیه می‌رود

کنعانی گفت: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست وزرای امور خارجه کشورهای حاشیه خزر که در روز سه‌شنبه در مسکو برگزار می‌شود، به روسیه سفر می‌کند.

روابط ایران و کوبا دیرینه و مبتنی بر انگیزه دو کشور برای گسترش روابط است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران گفت: این سفر در چارچوب دعوت رسمی به عمل آمده از سوی آقای رئیسی انجام شده است. هیأت مقدماتی این سفر سه روز قبل وارد تهران شد که در ارتباط با موضوعات مدنظر و اسناد مورد توافق دو کشور، گفت‌وگو کنند و پیش‌نویس اسناد را آماده کردند و در ادامه سفر رئیس جمهور به کوبا به تهران انجام شد و ایشان بامداد امروز وارد تهران شدند.

وی با بیان این که روابط ایران با کوبا دیرینه و مبتنی بر انگیزه دو کشور برای گسترش روابط در حوزه‌های اقتصادی و تجاری است، خاطرنشان کرد: اراده خوبی در این زمینه بین مقامات دو کشور وجود دارد و روند همکاری‌ها رو به رشد است. 

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان این که درباره موضوعات بین‌المللی و مسائل مرتبط با صلح و امنیت بین‌المللی، تهران و هاوانا از دیرباز رویکردها و مشورت های خوبی با یکدیگر داشته‌اند، خاطرنشان کرد: در حوزه آمریکای لاتین مواضع دولت‌ها و ملت‌ها در ضدیت با نظام سلطه و ... شاهد وجود دیدگاه‌های مترقی و اثرگذار و واضح بودیم و اینها به این موضوع کمک می‌کند که پیوندهای مردمی ایران با کشورهای این حوزه جغرافیایی تقویت و ارتقا پیدا کند.

وی با اشاره به امضای برخی اسناد بین مقامات دوکشور در طی این سفر گفت: امیدوارم با امضای این اسناد و تلاش برای اجرایی شدن آن‌ها شاهد رشد هرچه بیشتر در روابط دوکشور باشیم.

ادعاهای ضدایرانی سنتکام فاقد ارزش و بی‌اساس است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره اتهام‌زنی آمریکا به ایران گفت: حضور نیروهای تروریستی سنتکام در منطقه همواره باعث مخل امنیت بوده است. ادعاهای ضدایرانی سنتکام فاقد ارزش و بی‌اساس است و این‌گونه ادعاها قابلیت راستی‌آزمایی نیز ندارند. معتقدیم که آمریکایی‌ها در جایگاه اخلاقی نیستند که دیگران را به بی‌ثباتی در منطقه متهم کنند. آمریکا یک طرف جنگ در غزه است.

کنعانی ادامه داد: گروه‌های مقاومت در منطقه برای پاسخ به جنایات جنگی رژیم کودک‌کش صهیونیست، نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی به آن‌ها ارئه می‌دهیم. آن‌ها نمایندگان ملت خود هستند و بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرند. ادعاهای بی‌اساس ارسال پهپادهای ایرانی به یمن هم که سال‌هاست در محاصره است، از آن دست ادعاهای فرافکنانه‌ای است که در راستای سرپوش گذاشتن بر جنایت‌های رژیم صهیونیستی است. آمریکا به جای اتهام‌زنی، رفتارهای بی‌ثبات‌کننده و حمایت از اقدامات جنون‌آمیز رژیم صهیونیستی راپایان ببخشد.

دولت عراق موضع شرافتمندانه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به سوالی درباره سفر اخیر نایب‌رئیس پارلمان عراق به تهران و دیدارش با امیرعبداللهیان و سفر سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به بغداد گفت: این تعاملات و رفت و آمدها در استمرار همکاری‌های سازنده، دوستانه و برادرانه بین دو کشور انجام می‌شود. 

کنعانی در ادامه گفت: موضوع مهم مورد گفت‌وگو در دیدار هیأت پارلمانی عراق  با مقامات کشورمان علاوه بر همکاری‌های دوجانبه پارلمانی، مسئله فلسطین و نحوه استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور و کشورهای اسلامی برای حمایت از مسأله فلسطین و پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود. از ابتدای تحولات در غزه، دولت عراق موضع دقیق و شرافتمندانه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی اتخاذ کرده است و ما از آن‌ها به خاطر این مواضع تشکر می کنیم.

کنعانی اظهار کرد: سفر هیأت عالی‌رتبه نظامی ایران به عراق نیز در استمرار همکاری‌ها و دید و بازدیدهای مشترک مقامات دو کشور در حوزه های نظامی و دفاعی انجام شده است. دو کشور در ارتباط با امنیت در منطقه منافع مشترک دارند. امنیت مرزهای مشترک دو کشور بسیار حائز اهمیت است. ایران و عراق به تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن برای ارتباطات سازنده اقتصادی، تجاری و رفت و آمدهای مردمی بین دو کشور تأکید ویژه دارند. همکاری‌های نظامی، آموزشی و دفاعی خوبی در راستای افزایش ظرفیت‌های نظامی دو کشور و تبادل تجربیات بین ایران و عراق وجود دارد و این سفر در استمرار این همکاری‌ها کمک می‌کند.

حضور نیروهای فرامنطقه‌ای مخل امنیت در منطقه بوده است

کنعانی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ادامه حملات رژیم صهیونیستی علیه  مردم غزه و آینده معادلات امنیتی در منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های آمریکا در پاسخ به جنایت‌های رژیم صهیونیستی گفت: امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است. ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه، امنیت منطقه را برای همدیگر و براساس منافع مشترک تامین کنند و تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است.

تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات «علی باقری» معاون سیاسی وزیر خارجه در مورد تشکیل کمیته تحریم سوختی رژیم صهیونیستی در وزارت خارجه ایران با مشارکت برخی از کشورها گفت: تحریم رژیم صهیونیستی یک ضرورت است؛ رژیمی که هم تروریستی است و هم مرتکب جنایات بی‌شمار جنگی شده است.

کنعانی با بیان اینکه جامعه بین‌المللی در قبال جنایات جنگی رژیم صهیونیستی مسئولیت دارد، تصریح کرد: وقتی سازمان ملل نمی‌تواند به وظایف خود عمل کند، دولت‌ها در این خصوص مسئولیت دارند و ایران تحریم رژیم صهیونیستی را یک اقدام ضروری و اخلاقی و در چارچوب حمایت از ملت فلسطین تلقی می‌کند. بر همین مبنا و تاکید مقام معظم رهبری، کارگروهی در وزارت خارجه تشکیل شده و گفت‌,گوهایی در این راستا انجام شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ایران سلسله گفت‌وگوهایی را با برخی کشورها در این زمینه انجام داده و این‌ها نشان از تلاش‌های دیپلماتیک ایران است. حمایت از فلسطین یک اصل اخلاقی است و ایران تلاش‌های خودش را انجام می‌دهد و امیدواریم که دیگران هم این موضوع در دستور کار خود قرار دهند. ایران در این زمینه تمامی تلاش‌های دیپلماتیک خود را به کار بسته است . 

ایران رفتارهای دوگانه اروپا در زمینه حقوق‌بشر را فراموش نخواهد کرد

کنعانی همچنین در پاسخ یه سوال دیگری درباره میزبانی پارلمان اروپا از سرکرده گروهک تروریستی منافقین و صدور قطعنامه ضدایرانی از سوی این پارلمان تصریح کرد: این یک دوگانگی آشکار از سوی اروپاست. اینکه آن‌ها نام یک سازمان تروریستی را از لیست خود بردارند و با آن تعامل کنند، به این معنا نیست که ماهیت تروریستی این سازمان از بین رفته است.

دیپلمات ارشد ایران با اشاره به جنایت‌های گروهک تروریستی منافقین علیه ایران در طول سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: دست این سازمان به خون بیش از ۱۷ هزار نفر از شهروندان ایرانی آلوده است و لکه ننگ موجود بر دامان این گروهک‌های تروریستی با آب ناپاکی که برخی طرف‌های اروپایی می‌خواهند بر دامان این گروه‌ها بریزند، هرگز پاک نخواهد شد. ایران این رفتارهای دوگانه اروپا در زمینه حقوق‌بشر و مبارزه با تروریسم را فراموش نخواهد کرد.

رویای اشغال فلسطین هرگز عملی نخواهد شد

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفت: آرمان و اندیشه حماس ریشه در اندیشه ملت فلسطین دارد و روای اشغال فلسطین هرگز عملی نخواهد شد. دولت آمریکا از حمایت از رژیم صهیونیستی دست بردارد و ماشین کشتار رژیم صهیونیستی را متوقف کند.

از گفت‌وگو هیچ وقت فرار نکردیم

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد نشست پیش‌روی شورای امنیت سازمان ملل در مورد گزارش اجرای برجام و نگاه ایران به این نشست، تصریح کرد: دیدگاه‌های ایران درباره برجام بر مبنای حقوقی و قانونی، متقنی استوار است. استدلال قوی هم داریم. از گفت‌وگو هیچ وقت فرار نکردیم و میز مذاکره را ترک نکردیم و به روند مذاکره و روندهای سیاسی مادامی که تامین کننده منافع ایران باشد، پایبند هستیم.

روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به سوالی درباره ادعای بلومبرگ مبنی بر درخواست ریاض از تهران برای عدم گسترش جنگ در منطقه به ازای سرمایه‌گذاری عربستان در ایران، گفت: توجهی به این ادعا نخواهیم کرد. روابط ایران و عربستان در مسیر خوبی قرار گرفته است. ۲ کشور مصمم هستند که مناسبات دوجانبه را براساس منافع مشترک در حوزه‌های مختلف به پیش ببرند و در این ارتباط زیرساخت‌های حقوقی خوبی بین ۲ کشور بر اساس روابط دوجانبه وجود دارد.

عمان حامل پیام آمریکا نبود

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پایان این شنست خبری و در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا وزیر خارجه عمان در سفر شب گذشته به تهران، حامل پیام آمریکا برای ایران بوده است، گفت: خیر.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار