کد خبر: ۲۳۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
مدیرعامل آبفای کشور با بیان اینکه خشکسالی ایران ۴ ساله می‌شود؛ گفت: برنامه‌ریزی دقیق و پایش هفتگی در مجموعه وزارت نیرو درحال انجام است که هرچه زودتر و سریع‌تر بتوانیم پساب‌های فاضلاب را در بخش صنایع آب‌بری که امکان استفاده از آب پساب را برای جایگزین آب باکیفیت دارند، جایگزین کنیم.

خشکسالی ایران ۴ ساله می‌شود

هاشم امینی، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ، اظهار داشت: امروز شدت مصرف، چالش جدی بخش انرژی و کلان کشور است و در بخش آب نیز این شدت مصرف بالا، در بخش‌های مختلف دیده می‌شود.

وی افزود: شدت مصرف در کشور، هم برای نسل فعلی و هم برای نسل آینده، مشکل‌آفرین خواهد بود و نگاه توسعه پایدار، در این شرایط مصرف غیربهینه، محقق نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خاطرنشان کرد: در تمامی بخش‌ها، از جمله مصارف شرب، کشاورزی و صنعت باید در روند مصرف بازنگری و روندها را به‌سمت بهینه مصرف کردن اصلاح کنیم.

* ضرورت مدیریت علمی و جهادی در زمینه تأمین و مصرف آب

وی ادامه داد: درحال گذراندن چهارمین سال پیاپی خشکسالی در کشور هستیم و علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر بارش‌های نرمال و فرانرمال، متأسفانه شاهد کاهش بارش‌ها در پاییز امسال بوده‌ایم.

امینی با بیان اینکه "کاهش بارش‌ها نگرانی‌ها در حوزه منابع آب کشور را افزایش داده است"، گفت: در چنین شرایطی وظایف ما بیشتر می‌شود و بایستی مدیریت علمی و جهادی در زمینه تأمین آب و مصرف آن داشته باشیم.

وی اضافه کرد: بیلان منفی در سفره‌های آب زیرزمینی و کاهش میزان بارش‌ها، شرایط تأمین پایدار آب را به چالش می‌کشد؛ هرچه منابع آب سطحی کاهش یابد، برداشت از منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد و با تشدید بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی، شاهد افزایش فرونشست‌ها نیز در نقاط مختلف خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصریح کرد: منابع آب تجدیدپذیر کشور که حدود ۱۰ سال قبل، ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود، امسال به حدود ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده است و این مسئله نشان می‌دهد باید مدیریت دقیق‌تری در حوزه منابع آب داشته باشیم و این مسئولیت صرفاً متوجه وزارت نیرو نخواهد بود، بلکه باید تمامی ارگان‌ها، سازمان‌ها و بخش‌های دولتی و غیردولتی و حتی مردم، به‌جهت یک حکمرانی درست و منطقی در بخش آب کشور به میدان بیایند و به اصلاح روند مصرف آب و بازنگری در روند موجود، توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: راهکارها در مجموعه وزارت نیرو در قالب نقشه راه آب کشور ارائه شده و در شورای‌عالی آب مصوب شده است و تمامی نهادها باید در این مسیر حرکت کنند.

* استفاده از منابع آب خاکستری در دستور کار قرار گرفت

امینی با ابراز اینکه "استفاده از منابع آب خاکستری یکی از مصادیق اصلاح روند موجود است"، گفت: با اتفاقاتی که در مجموعه وزارت نیرو و اقناع دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی رخ داد باعث شد بند ع تبصره ۸ قانون بودجه ۱۴۰۲ را داشته باشیم و در برنامه هفتم توسعه روی موضوع استفاده از پساب‌ها تأکید کنیم.

وی افزود: در گذشته پساب‌ها را به‌عنوان آب زاید و مخل محیط زیست و بهداشت قلمداد می‌کردند که این نگاه امروز اصلاح شده است و پساب به‌عنوان یکی از ظرفیت‌های منابع غیرمتعارف آب در نظر گرفته شده است و روی آن در حال برنامه‌ریزی هستیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه بخشی از مصرف آب کشور در بخش صنعتی در صنایع عمده‌ای چون فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها، معادن، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد، گفت: می‌توان مصارف صنعتی را با پساب جایگزین کرد که در این صورت، اصلاح مؤثری در بحث افزایش بهره‌وری و مدیریت مصارف آب صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق و پایش هفتگی در مجموعه وزارت نیرو درحال انجام است که هرچه زودتر و سریع‌تر بتوانیم پساب‌های فاضلاب را در بخش صنایع آب‌بری که امکان استفاده از آب پساب را برای جایگزین آب باکیفیت دارند، جایگزین کنیم.

امینی خاطرنشان کرد: این ظرفیت وجود دارد که سالانه ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب پساب را با آب متعارف در بخش صنعت جایگزین کنیم که در سنوات گذشته در قالب قراردادهای بیع متقابل با بخشی از پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و نیروگاه‌های کشور، طرح‌هایی در این زمینه اجرایی شده است و در مجموع تا امروز ۳۱۳ میلیون مترمکعب قرارداد بسته شده است.

وی ادامه داد: برنامه دولت این است که با استفاده از بند ع تبصره ۸ قانون بودجه، تا پایان دولت سیزدهم، این رقم به یک میلیارد مترمکعب برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار