کد خبر: ۲۳۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۱
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد؛
در حالی رییس سازمان محیط زیست اذعان کرده که مازوت سوزی در پالایشگاه ها انجام نمی شود که مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی اعلام کرده نیروگاه شازند روزانه ۵ میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند!

مازوت‌سوزی نیروگاه ها متهم اصلی آلودگی هوا

گروه انرژی- آیلین سیروس:در حالی رییس سازمان محیط زیست اذعان کرده که مازوت سوزی در پالایشگاه ها انجام نمی شود که مدیر عامل شرکت تولید نیروی برق منطقه مرکزی اعلام کرده نیروگاه شازند روزانه ۵ میلیون لیتر مازوت می‌سوزاند!
به گزارش تجارت، این روزها وضعیت آلودگی هوا در تهران و دیگر کلان شهرها بیداد می کند؛ معضلی هر سال بیشتر از سال گذشته مردم را درگیرتر و بیمارتر می کند. این در حالی است که امسال سوخت مازوت در نیروگاه ها و صنایع بسیار رسان ای و مورد بحث شده و هیاهویی را ایجاد کرده است.
چندی پیش رییس سازمان محیط زیست با اوج گرفتن وضعیت آلودگی هوا اذعان کرد که: «به عنوان امین مردم اعلام می‌کنم که مازوت‌سوزی در هیچ یک از پالایشگاه‌هایی که نزدیک کلانشهر‌ها و مراکز جمعیتی قرار دارند، انجام نمی‌شود.» این آخرین اظهارنظر وی درباره استفاده از مازوت در پالایشگاه‌هاست، گفته‌ای که فقط به پالایشگاه‌ها اشاره دارد و نشانه‌ای از استفاده از سوخت‌های گوگرددار در بخش‌هایی مانند نیروگاه‌ها، شهرک‌های صنعتی و معادن شن و ماسه در آن دیده نمی‌شود. در تهران به عنوان پرچمدار شهر‌های آلوده کشور، همین امسال جبهه‌ای سنگین میان شورای شهر و محیط زیست شکل گرفت؛ یک سمت آن شورای شهر بود که با استناد به گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، تاکید داشت که نیروگاه‌های این استان از مازوت استفاده می‌کنند و سمت دیگر هم شرکت پخش و پالایش و محیط زیست قرار گرفتند؛ آن‌ها تاکید می‌کنند که درباره استفاده از مازوت هیچ سندی وجود ندارد. مهدی پیرهادی، عضو شورای شهر تهران اواسط آذر ماه امسال اعلام کرد که طبق گزارش کمیسیون اصل ۹۰، وزارت نفت استاندارد‌های لازم را در استفاده از سوخت مازوت به کار نگرفته و بنزین، نفت سفید و گازوییل‌های مصرفی استاندارد کافی را ندارند. همچنین بر اثر شرایط تحریمی، مصرف مازوت در کشور رو به افزایش است و از ۱۶ نیروگاه، ۱۴ نیروگاه مازوت مصرف می‌کنند. علاوه بر این اسامی و تناژ مصرف مازوت این ۱۴ نیروگاه موجود است: نیروگاه‌های ایرانشهر، منتظر قائم، شهید رجایی، رامین، شهید سلیمی، منتظری، سهند، تبریز، زرند، بندرعباس، طوس، بیستون، شهید مفتح و شازند از جمله نیروگاه‌هایی هستند که در سال ۱۴۰۱ مازوت‌سوزی داشته‌اند.

شرکت پخش و پالایش: سندی برای مازوت‌سوزی وجود ندارد
این در حالی است که شرکت پخش و پالایش مواد نفتی تاکید می‌کند که هیچ سندی تا امروز درباره استفاده از مازوت در نیروگاه‌های تهران یا توزیع فرآورده‌های نفتی غیراستاندارد در این کلانشهر وجود ندارد. این پاسخی است که این شرکت به نتایج این بررسی داده است: ادعای مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های تهران یا توزیع فرآورده‌های نفتی غیراستاندارد در این کلانشهر در حالی از سوی برخی افراد مطرح می‌شود که هیچ سند و مدرکی در این زمینه تاکنون ارایه نشده و این موضوع همواره از سوی وزارت نفت، سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد تکذیب می‌شود و تکرار این دروغ باعث شده تا متهم اصلی آلودگی هوا پنهان بماند. ابتدا در پالایشگاه‌ها این روند بررسی می‌شود، سپس در انبار‌های نفت، کیفیت و استاندارد فرآورده‌های نفتی آزمایش می‌شود و در نهایت در جایگاه‌های سوخت توسط سازمان‌هایی مانند سازمان محیط زیست و سازمان ملی استاندارد به صورت دوره‌ای، سوخت عرضه شده نمونه‌گیری می‌شود. در هیچ کدام از این مراحل تاکنون استدلالی مبنی بر غیراستاندارد بودن سوخت‌های تولیدی در کشور وجود ندارد.

تایید افزایش مصرف مازوت از طرف کمیسیون اصل ۹۰
بر اساس این گزارش تیر امسال در شرایطی که وضعیت آلودگی هوا هنوز به اوج خودش نرسیده بود، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با اشاره به گزارش این کمیسیون درباره آلودگی هوا گفت که «وزارت نیرو در تامین برق مورد نیاز کشور نه تنها از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده نکرده که به دلیل شرایط خاص تحریمی کشور، مصرف مازوت در حال افزایش است و طبق اعلام مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند. برای حل مساله آلودگی هوا در کل کشور به حداقل بودجه‌ای برابر ۲۰۶ هزار میلیارد تومان نیاز است. البته این رقم صرفا سهم دولت از کل بودجه مورد نیاز است و با فرض تامین باقی بودجه از منابع مربوطه و عدم وجود هیچ اشکالی در فراهم بودن سایر ملزومات اجرای راهکار‌های کاهش آلودگی هوا دولت سالانه باید ۴۱ هزار میلیارد تومان بودجه برای کاهش آلودگی هوا در نظر بگیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار