کد خبر: ۲۳۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
رئیس دولت سیزدهم گفت: اندیشه آیت‌الله مصباح در همه جا از جمله مراکز فکری و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیسی: اندیشه آیت‌الله مصباح باید در همه مراکز مورد استفاده قرار گیرد

رئیس دولت سیزدهم گفت: اندیشه آیت‌الله مصباح در همه جا از جمله مراکز فکری و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز (۹ دی ۱۴۰۲) در «در کنگره ببین المللی اندیشه های علامه مصباح یزدی»، آن مرحوم را فقیهی نستوه، فیلسوفی بزرگوار و متفکری اندیشمند خواند و گفت: در این مدت بعد از رحلت آیت‌الله مصباح یزدی، مقام معظم رهبری جامعه علمی، فکری، اندیشه‌ای و انقلابی کشور را در چند نوبت به شخصیت، جامعیت و ظرفیت وجودی ایشان که می‌تواند برای مراکز علمی، فکری و فرهنگی ما چراغ راه و مصباح باشد، توجه دادند.

وی ادامه داد: باید از موسسه نشر آثار ایشان، موسسه امام خمینی و فرزندان، داماد، وابستگان و شاگردان آیت‌الله مصباح تشکر کنم که مطالب ایشان را جمع‌آوری و منقح و به مراکز حوزوی و دانشگاهی عرضه می‌کنند و این همان تاکید مقام معظم رهبری است که اندیشه آیت‌الله مصباح در همه جا از جمله مراکز فکری و فرهنگی مورد استفاده قرار گیرد.

رئیسی در ادامه یادآور شد: من قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دوره نوجوانی که طلبه در مشهد بودم جزواتی برای طلبه‌ها می‌آمد و آنجا با موسسه در راه حق آشنا شدم. نگاه آیت‌الله مصباح در آن زمان، باز کردن گره‌های ذهنی بود. برای بنده طلبه تازه به حوزه آمده، این توجه به خواست طلاب و دانشجویان بسیار اهمیت داشت. امروز این روش و مدل الگویی برای صاحبان اندیشه و تفکر است که نگاهشان به شبهات و گره‌های ذهنی باشد.

وی افزود: دفاع عقلانی و منطقی از عقاید وباورهای اسلامی که این شاید به عنوان کلان‌پروژه فکری آیت‌الله مصباح است، نکته محوری است که باید برای همه صاحبان اندیشه و خرد مورد توجه باشد. همیشه امواجی وجود دارد؛ قبل از پیروزی انقلاب، اوایل انقلاب و در ادامه همینطور این امواج همیشه هست اما مهم آن ایستادگی بر مواضع و مبانی و دفاع از این اصول است.

رئیس‌ دولت سیزدهم ادامه داد: این که انسان هم بشناسد، گرایش پیدا کند، در مسیر ایستادگی و استقامت داشته باشد و حقایق را برای جامعه بشری تبیین کند، شرط اثربخشی در عرصه یک فکر و اندیشه بالنده است. کسانی که مقابل امیرالمونین (ع) ایستادند که کفار نبودند بلکه بصیرت نداشتند. آنها که در مقابل امام حسن (ع) و اباعبدالله (ع) ایستادند که کفار نبودند بلکه مسلمانان بی‌بصیرت بودند.

وی همچنین بیان کرد: جریان کفار و مشرکین جریانی هستند که دشمند و مشخصند. اما مراقبتی که اینقدر به ما هشدار داده شده و رهبری انقلاب اسلامی در جریان فتنه بیار به همه ما هشدار دادند که بدانیم فتنه، امر را غبارآلود می‌کند و نمی‌گذارد حقایق را بشناسیم.

رئیسی در ادامه خاطرنشان کرد: گروهی که در جنگ احزاب مقابل اسلام ایستادند هم منافقین و هم یهود و هم کفار و مشرکان بودند و در کنارشان شایعه‌سازان و فضاسازان مدینه بودند. فضاسازان گاهی که حق را هم می‌فهمند، میدان نمی‌دهند که حق بیان شود. می‌گویند یک حرف را بزنیم که فردا شهره شویم و انسان‌های حق‌فهم را از میدان به در می‌کنند و میدان را برذای بیان حق از آنها می‌گیرند.

وی همچنین اظهار کرد: این حرکت نمادین که رهبر انقلاب اسلامی انجام می‌دهند و خودشان می‌نشینند و عزیزانی پشت تریبون می‌روند و نقطه نظرات خود را بیان می‌کنند و ایشان هم با همه عنایتشان به حرف آنها توجه می‌کنند، برای من طلبه و شمای فرهیخته درس است.

رئیس قوه مجریه با اشاره به این‌که «امروز بیش از همیشه نیازمندیم تا چهره‌ای متفکر، اندیشمند و اثرگذار را به جامعه معرفی و اندیشه بلند آنهار را برای جامعه تبیین کنیمن، اظهار کرد: امروز جامعه تشنه نگاه‌های نو اندیشه‌های بلندی است که می‌تواند در جامعه اثرگذار باشد. این نشست خوب است اما حرکت نمادینی است و اگر در جهت معرفی و تبیین شخصیت آیت‌الله مصباح و نگاه‌های علمی و اندیشه انقلابی ایشان تداوم داشته باشد بسیار موثر خواهد بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود یادآور شد: اوایل سال ۵۹، که من در سنین ۱۸، ۱۹ سالگی بودم، در دادستانی کرج عکس مرحوم آیت‌الله دکتر بهشتی را کنار دستم گذاشته بودم. خوبان می‌آمدند به من اعتراض می‌کردند که شما دیگر چرا عکس آقای بهشتی را کنار دستتان می‌گذارید؟ نه بدان بلکه خوبانی که هیچ انتظاری از آنها نداشتم. از بس شرایط را به نحوی شکل داده بودند که شخصیت اثرگذاری مثل دکتر بهشتی که دلسوز ملت و شخصیتی تشکیلاتی، انقلابی، عقلانی و منطقی داشت اینطوری جلوه کرده بود.

رئیسی هم‌چنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به روز نهم دی، خاطرنشان کرد: در روز بصیرت حقیقتا مردم نشان دادند که فتنه را خوب شناختند و غبار را کنار زدند و به تبعیت از رهبری فرزانه انقلاب به صحنه آمدند و به صورت خودجوش اعلام موضع کردند و در روز نهم دی جریان فتنه را خاتمه دادند.

وی اضافه کرد: این روز حقیقتا یک حماسه بزرگ است و باید همواره در تاریخ ملت ما بماند که مردمی یک روز احساس کردند که جریانی آمده و می‌خواهد انحراف ایجاد کند و باید حضورشان به این انحراف و فتنه خاتمه دهد. این حضور بسیار اثربخش مردم در عرصه، فتنه را تمام کرد و این روز بیاد به عنوان روز بصیرت برای بصیرت‌آفرینی در جامعه ما همواره بماند و ابعاد این روز و حرکت بزرگ جامعه ایران، بیش از پیش تبیین شود.

رئیس دولت سیزدهم همچنین تاکید کرد: ان‌شاءالله بتوانیم در این روز بصیرت و میثاق با ولایت تا آخرین نفسمان در مسیر ولایت گام برداریم و کار و فعالیتمان مورد عنایت امام عصر (عج) قرار بگیرد. یقین و باور داریم با این بصیرت و روشن‌بینی، حتما جریان بدخواه و معاند به حاشیه رانده شده و بیشتر رانده خواهد شد.

وی با اشاره به اتفاقاتی که این روزها در غزه جریان دارد هم گفت: امروز آن‌چه شما از مقاومت و حماسه‌آفرینی مردم عزیز فلسطین می‌بینید و این ایستادگی و مقاومت مثال‌زدنی‌شان، در پرتوی دین و قرآن و در پرتوی «حسبنا الله و نعم الوکیل» است. همین الان بعد از 80 روز اگر بخواهیم در صحنه سیاسی و تحلیلی عرصه را درست ببینیم از نظر همه صاحبان اندیشه و خرد و سیاسیون در دنیا، پیروز میدان فلسطین است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار