کد خبر: ۲۳۱۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
«تجارت» از خطر خانه های فرسوده و ناامن در کشور گزارش می دهد
ناامن بودن سازه های مسکونی – تجاری در کشور بارها به وقوع فجایعی در کشور منتهی شده است که به جنجال های رسانه های و واکنش التهابی جامعه نسبت به آن ها شده است که مصداق عینی و بارز آن حادثه متروپل است که با تلفات مالی و جانی بسیاری همراه بود.

فاجعه یک میلیون و 400 هزار بمب ثابت در کشور

گروه راه و مسکن: ناامن بودن سازه های مسکونی – تجاری در کشور بارها به وقوع فجایعی در کشور منتهی شده است که به جنجال های رسانه های و واکنش التهابی جامعه نسبت به آن ها شده است که مصداق عینی و بارز آن حادثه متروپل است که با تلفات مالی و جانی بسیاری همراه بود. اما این حادثه نیز مانند دیگر فجایع در پرونده های خاک گرفته قرار گرفت و به فراموشی سپرده شد. بناهای فسوده از جمله مواردی هستند که به مانند بمبی خاموش هر لحظه آماده انفجار است. مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بیش از ۶۰درصد سکونتگاه‌های حاشیه‌ای خاکی است، گفت: در کشور بیش از ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده و یک میلیون و۴۰۰ هزار بنای ناپایدار در این مناطق داریم و بافت فرسوده آماده انفجار برای ما به حساب می‌آید.

مخازن آماده انفجار در سطح شهرها
به گزارش «تجارت»، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه بازآفرینی در سند ملی دارای ۶ موضع است که عملیات در هرکدام از آن‌ها متفاوت است، عنوان کرد: در کشور بیش از ۷۵ هزار هکتار بافت فرسوده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار بنای ناپایدار در این مناطق داریم یعنی بافت فرسوده بمبی خاموش برای ما به حساب می‌آید. وی بیان کرد: قریب به ۹۵۰ هزار واحد ناپایدار داریم که در ادامه مشکلات معیشتی وارد این مناطق شده است. یینی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد سکونتگاه‌های حاشیه‌ای خاکی است که باعث ازدیاد بیماری‌های تنفسی می‌شود؛ کمترین بهره‌مندی یک کودک یک کوچه برای بازی کردن است که این ساکنان از این بهره‌مندی محروم‌اند.

2میلیون و 700 هزار بنای ناپایدار
وی عنوان کرد: در سطح کشور ۲ میلیون و ۷۰۰هزار بنای ناپایدار داریم که از این تعداد یک میلیون و۴۰۰ بنا در بافت فرسوده وجود دارد. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در بافت فرسوده راهبردمان روشن است، گفت: راهبرد ما در دولت سیزدهم اجرای اسناد یعنی نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن است که به شخصه خود را مأمور این کار می‌دانم یعنی این موضوع را به‌عنوان مسئله اصلی خود قرار داده‌ایم. وی با بیان اینکه راهبرد در بافت فرسوده نوسازی است چرا که بناها از ارزش شهرسازی برخوردار نیستند اما در این روند سرعت کم است، مطرح کرد: در این مسیر چالش اصلی ما آن است که در دولت و شهرداری‌ها آگاه‌سازی‌های لازم را انجام ندادیم و در این راستا راهی جز ارتباط مستقیم و چهره به چهره با مردم نداریم.

ناتوانی مالی مردم در بازسازی بافت فرسوده
آئینی اظهار کرد: مشکل دیگر آن است که مردم توان مالی لازم را ندارند که در این مورد باید به آن‌ها سرمایه‌گذار و سازنده معرفی کرد البته در این مسیر نباید شعار داد بلکه باید بخش خصوصی توانمند را وارد کرد و در این راستا دولت، شهرداری و نظام بانکی باید بسته‌های تشویقی را فراهم کند تا نامعادله، تبدیل به معادله شود. وی خاطرنشان کرد: در موضوع بافت فرسوده تا پیش از این خطر جانی و مالی بین و روشن برای افراد مطرح نشده بود اما امروزه این مورد مطرح شده و حق مردم است که شهرداری تخفیف پروانه بدهد، حتی خارج از نوبت پروانه صادر کند و از سویی مردم حق دارند در بافت فرسوده وام ارزان بگیرند و در قانون نیز این مورد ذکر شده است.

بسته های تشویقی برای ایمن سازی خانه های فرسوده
آئینی عنوان کرد: در دولت سیزدهم، مردمی‌سازی را دستورکار قرار دادیم و بسته‌های تشویقی را اضافه کردیم و در ادامه نیز اضافه می‌کنیم. وی در خصوص سکونتگاه‌های حاشیه‌ای اظهار کرد: راهبرد در این مورد ساماندهی است چرا که ادامه زیست انسانی ممکن نیست و تکلیف سند ملی در این‌باره جابه‌جایی است که حدود۱۰ تا ۱۵ درصد مناطق حاشیه‌ای شامل این موضوع می‌شوند، مابقی باید ساماندهی شوند و اولین گام در این مسیر سنددار کردن آن‌ها است. معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قبل از جهاد نوسازی باید جهاد سنددار کردن در دستورکار قرار بگیرد، عنوان کرد: در گام بعدی سنددار کردن باید میزان بهره‌مندی محلات از خدمات روبنایی و زیربنایی به متوسط محلات برخوردار برسد. وی بیان کرد: در ۲ سال اخیر بیش از۲ هزار و ۵۰ کیلومتر (طول) از معابر خاکی آسفالت شده و امید است تا دو سال آینده ادعا کنیم معابر خاکی نداریم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار