کد خبر: ۲۳۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۹
تجارت آنلاین بررسی می‌کند
مدیرعامل غول نفتی آرامکو پیش‌بینی کرد که بازارهای نفت جهان در کوتاه مدت با اختلالات پیش آمده در مسیر دریای سرخ، کنار خواهند آمد اما طولانی شدن این وضعیت، به کمبود نفتکش‌هایی منجر می‌شود که مجبورند سفرهای طولانی‌تری داشته باشند و با تاخیر به مقصد برسند.

دورنمای افزایشی قیمت طلای سیاه

گروه انرژی: تحولات اخیر دریای سرخ، بسیاری از شرکت‌ها را وادار کرده است مسیر کشتی‌های خود را به سمت جنوب آفریقا تغییر دهند. مدیرعامل غول نفتی آرامکو پیش‌بینی کرد که بازارهای نفت جهان در کوتاه مدت با اختلالات پیش آمده در مسیر دریای سرخ، کنار خواهند آمد اما طولانی شدن این وضعیت، به کمبود نفتکش‌هایی منجر می‌شود که مجبورند سفرهای طولانی‌تری داشته باشند و با تاخیر به مقصد برسند.
به گزارش تجارت امین ناصر در گفتگویی با رویترز اعلام کرد: انتظار دارد بازار نفت پس از کاهش ۴۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر در ۲ سال گذشته، دچار محدودیت عرضه شود و ظرفیت مازاد تولید اوپک، منبع اصلی عرضه اضافی برای تامین تقاضای رو به رشد خواهد بود. ناصر در مصاحبه‌ای در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت: در کوتاه مدت، ممکن است نفتکش‌ها در دسترس باشند. اما اگر بلندمدت باشد، ممکن است مشکل ساز شود.

نیاز به نفتکش‌های بیشتری وجود خواهد داشت و این کشتی‌ها، سفر طولانی‌تری خواهند داشت. ناصر گفت: آرامکو می‌تواند تنگه باب المندب در نزدیکی یمن را از طریق خط لوله‌ای که تاسیسات نفتی شرق این کشور را به سواحل غربی آن متصل می‌کند و دسترسی سریع‌تری به کانال سوئز می‌دهد، دور بزند. وی پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، به ۱۰۴ میلیون بشکه در روز می‌رسد که به معنای رشد تقریبا ۱.۵ میلیون بشکه در روز پس از رشد ۲.۶ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ است. امین ناصر افزود: رشد تقاضا همراه با ذخایر اندک، به محدودیت بیشتر عرضه در بازار کمک خواهد کرد. ناصر گفت: ذخایر جهانی پس از کاهش ۴۰۰ میلیون بشکه‌ای ذخایر فراساحلی و داخلی توسط مصرف کنندگان در ۲ سال گذشته، به پایین‌ترین حد میانگین پنج ساله کاهش یافته است. تنها اتفاق مثبت در حال حاضر، ظرفیت مازاد تولید است که معادل حدود ۳.۵ درصد عرضه جهانی است. وی اظهار کرد: نمی‌تواند پیش‌بینی کند چه زمانی، تقاضا برای نفت به اوج خود می‌رسد زیرا مصرف سوخت فسیلی از کشورهای توسعه ‌یافته، به کشورهای در حال توسعه مهاجرت می‌کند که در حال ثروتمندتر شدن هستند. مدیرعامل آرامکو خاطرنشان کرد رشد خوب و تقاضای بسیار مطلوبی در چین وجود دارد.

علت واقعی کاهش قیمت فروش نفت عربستان
بر اساس این گزارش تحلیلگران و منابع صنعتی می گویند کاهش قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی به آسیا، ارتباطی به تغییر سیاست اوپک پلاس برای حفظ سهم بازار ندارد و تحت تاثیر تقاضای ضعیف‌تر، انجام شده است. عربستان سعودی در هفتم ژانویه، قیمت فروش رسمی فوریه گرید نفتی عرب لایت خود را به آسیا، به پایین ترین حد در ۲۷ ماه گذشته کاهش داد. آسیا بزرگترین بازاری است که بخش عمده نفت عربستان سعودی را خریداری می کند. این کاهش قیمت فروش، نگرانی‌هایی را نسبت به تقاضای منطقه‌ای و جهانی در بازار ایجاد کرد و باعث شد که شاخص جهانی نفت برنت در هشتم ژانویه، سه درصد سقوط کند. از نظر برخی از ناظران بازار، تعدیل قیمت، خاطرات تغییر سیاست عربستان در مارس سال ۲۰۲۰ و نوامبر سال ۲۰۱۴ زنده کرد که این کشور در تلاش برای افزایش سهمش در بازار نفت، قیمت‌ها را کاهش داد و تولید را بالا برده بود. به گفته تحلیلگران و منابع صنعتی، این بار، کاهش قیمت مذکور، قیمت فروش نفت عربستان را با قیمت سایر تولیدکنندگان همسو کرد. عربستان سعودی قیمت فروش نفت خود را به مدت پنج ماه متوالی تا نوامبر ۲۰۲۳، افزایش داده بود. هلیما کرافت از شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس در این باره اظهار کرد: کاهش اخیر قیمت فروش نفت عربستان را نشان‌دهنده تغییر سیاست این کشو نمی‌دانیم و این اقدام، قیمت‌ها را تا حد زیادی مطابق با سایر گریدهای جهانی نگه می‌دارد که منعکس‌کننده بازار ضعیف‌تر هستند. عرضه نفت خام با افزایش تولید کشورهای غیراوپک نظیر برزیل و آمریکا که تاثیر کاهش تولید توسط عربستان سعودی و متحدانش در اوپک را تضعیف کرده، بالاتر رفته است.

نفت سنگین ایران زیر ۸۰ دلار ایستاد
این در حالی است که جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد قیمت نفت سنگین ایران در دسامبر، همسو با سایر گریدهای نفتی سبد نفتی این گروه، برای سومین ماه متوالی کاهش پیدا کرد. جدیدترین گزارش بازار نفت سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) نشان داد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در دسامبر به ۷۹ دلار و ۶ سنت رسید که ۵ دلار و ۹۴ سنت معادل ۷ درصد در مقایسه با قیمت ۸۵ دلار در نوامبر، کاهش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران در سال ۲۰۲۳، به ۸۳ دلار و ۱۳ سنت در مقایسه با میانگین ۹۹ دلار و ۹۲ سنت در سال ۲۰۲۲ رسید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار