کد خبر: ۲۳۲۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
اداره کل هواشناسی استان تهران از بارش برف و باران از فردا شب (۲ بهمن‌ماه) و کاهش دما از چهارشنبه (۴ بهمن‌ماه) در سطح استان خبر داد.

برف و باران در راه تهران

بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت هوای استان طی امروز و فردا (۱ و ۲ بهمن‌ماه) آسمان صاف تا قسمتی ابری و با توجه به پایداری نسبی و عدم وزش باد قابل ملاحظه در مناطق پرتردد شهری در بعضی ساعات غبار محلی و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

از دوشنبه شب تا چهارشنبه (۲ تا ۴ بهمن‌ماه) با نفوذ و فعالیت سامانه بارشی به‌ویژه در بخش‌های شمالی و غربی استان، در بعضی ساعات بارش باران، در نیمه شمالی بارش برف و باران و در ارتفاعات بارش برف گاهی وزش باد شدید و کولاک برف و پدیده مه مورد انتظار است.

از چهارشنبه عصر تا اواخر وقت پنجشنبه (۴ و ۵ بهمن‌ماه) در بیشتر نواحی استان در بعضی ساعات وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه کاهش دما و برای روز پنجشنبه کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین ۶ تا ۱۰ درجه سانتیگراد مورد انتظار است.

در روز سه شنبه علیرغم فعالیت سامانه بارشی با توجه به عدم وزش باد قابل ملاحظه، رطوبت نسبی بالا و انباشت آلاینده‌ها از روزهای گذشته در نواحی پرتردد شهری در بعضی ساعات کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، توچال با کمینه دمای ۱۱- درجه سانتیگراد سردترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۲ بهمن‌ماه) صاف و غبار محلی، در بعد از ظهر قسمتی ابری تا نیمه ابری و گاهی وزش باد ملایم با حداقل دمای ۶  و حداکثر دمای ۱۵ درجه سانتیگراد و طی سه‌شنبه‌ (۳ بهمن‌ماه) نیمه‌ابری تا ابری، در بعضی ساعت‌ها بارش باران، در شمال شهر بارش باران و برف و گاهی مه رقیق با حداقل دمای ۵ و حداکثر دمای ۱۲  درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

هشدار نارنجی هواشناسی

اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به فعالیت گسترده سامانه بارشی، کاهش قابل ملاحظه دمای هوا و وزش باد شدید هشدار داد و اعلام کرد: در این شرایط جوی احتیاط در فعالیت‌های عمرانی ، استفاده از ضد یخ در خودروها و اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها توصیه می‌شود.

اداره کل هواشناسی استان تهران با صدور هشدار نارنجی‌رنگ با اشاره به فعالیت گسترده سامانه بارشی آورده است: از سه شنبه تا پایان چهارشنبه (۳ تا ۴ بهمن‌ماه) بارش باران و برف ، رخداد مه و در مناطق کوهستانی کولاک برف در استان تهران به‌ویژه نیمه شمالی و مناطق غربی پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی لغزندگی معابر و جاده‌ها، اختلال در تردد به‌ویژه در نواحی کوهستانی،‌وقوع مه و محدودیت دید در نواحی پرتردد شهری، گاهی با انباشت آلاینده‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی بعضی معابر،‌کولاک برف در دامنه‌ها و ارتفاعات، احتمال انسداد بعضی مسیرهای کوهستانی، امکان لغزش سنگ از ارتفاعات و ریزش بهمن، احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد، امکان اختلال فعالیت‌های ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی دور از انتظار نیست.

به توصیه سازمان هواشناسی خودداری از توقف در بستر مسیل‌ها و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در تردد خودروها و همراه داشتن تجهیزات زمستانی به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی، پرهیز از سفرهای غیر ضروری به‌ویژه در گردنه‌های برفگیر، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی و عدم تردد از کنار سازه‌های نیمه‌کاره، پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آبروها و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر در دستور کار قرار گیرد.

اداره کل هواشناسی استان تهران در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش قابل ملاحظه دمای هوا از چهارشنبه تا جمعه (۴ تا ۶ بهمن‌ماه) آورده است: در نیمه شمالی استان کاهش قابل ملاحظه دما به‌طور میانگین ۹ تا ۱۳ درجه سلسیوس و در نیمه جنوبی استان به‌طور میانگین ۶ تا ۹ درجه سلسیوس دور از انتظار نیست.

از اثرات مخاطره این وضعیت جوی می‌توان به یخ‌زدگی سطح زمین در بخش‌های شمالی استان، یخ‌زدگی بعضی تاسیسات و لوله‌های آبرسانی، وزش سوزباد در نواحی کوهستانی و ارتفاعات بالادست، افزایش مصرف حامل‌های انرژی، ماندگاری توده هوای سرد در دامنه‌ها و ارتفاعات اشاره کرد. اداره کل هواشناسی استان تهران نسبت به احتیاط در تردد در معابر نواحی شمالی، استفاده از ضدیخ در خودروها و تاسیسات آبی، استفاده از پوشش محافظتی برای تاسیسات و لوله‌های آبرسانی، پرهیز از صعود به ارتفاعات و مدیریت توزیع و مصرف حامل‌های انرژی توصیه می‌کند.

در بخش دیگری از این هشدار به  وزش باد شدید و در نیمه جنوبی و ارتفاعات گاهی وزش باد شدید  در همه مناطق استان به‌ویژه نیمه جنوبی و ارتفاعات از چهارشنبه تا جمعه اشاره شده و آمده است: در این وضعیت آب و هوایی امکان سقوط اجسام از ارتفاع و خسارت به سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها و خطر شکستن درختان کهنسال وجود دارد بنابراین نسبت به  اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و پوشش گلخانه‌ها، احتیاط در انجام امور عمرانی و عدم استقرار در مکان‌های مرتفع، اجتناب از پرواز با گلایدر و هواپیماهای سبک توصیه می‌شود.

 به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار