کد خبر: ۲۳۲۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
اما چطور می‌توان برای دریافت کد اقتصادی ثبت نام کرد؟ برای ثبت نام لازم است به سایت مورد نظر مراجعه کرد و مراحل چندگانه‌ای را طی کرد تا در نهایت اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان کد را صادر کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، کد اقتصادی به مانند کد ملی است البته با این تفاوت که کد ملی برای معرفی یک فرد است اما کد اقتصادی یا شماره اقتصادی برای یک واحد اقتصادی و کسب و کار صادر می‌شود. بنابراین کد اقتصادی یک عدد منحصر‌به‌فرد است که باعث شناخته‌شدن و تفاوت هر واحد اقتصادی با دیگر واحدهای اقتصادی می‌شود.

مراحل ثبت نام برای کد اقتصادی

اما چطور می‌توان برای دریافت کد اقتصادی ثبت نام کرد؟ برای ثبت نام لازم است به سایت مورد نظر مراجعه کرد و مراحل چندگانه‌ای را طی کرد تا در نهایت اداره دارایی در مرکز استان یا شهرستان کد را صادر کنند.

مراحل هشت‌گانه شامل موارد زیر می‌شود.

در ابتدا برای ثبت نام باید به سایت سازمان امور مالیاتی به آدرس gov.ir  مراجعه کنید.

بر روی ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی که در قسمت راست صفحه قرار دارد کلیک کنید.

وارد صفحه پیش ثبت نام کد اقتصادی شوید.

اطلاعات درخواستی در این صفحه را وارد کرده و آن را ثبت کنید.

بعد از طی کردن این مراحل باید صبر کنید تا رمز و کد کاربری شما از امور مالیاتی ارسال شود. درصورتی‌که اطلاعاتی نظیر آدرس، کد پستی و اطلاعات دیگر را اشتباه وارد کرده باشید ممکن است این اطلاعات برای شما ارسال نشود.

مجدداً مراحل 1 و 2 را تکرار کنید و به مرحله 7 بروید.

گزینه ثبت نام کد اقتصادی را انتخاب کنید. اطلاعات خواسته‌شده را طبق اسناد و مدارک ثبتی تکمیل و در پایان آن را ذخیره کنید.

درصورتی‌که مشکلی در مراحل قبلی رخ نداده باشد در این مرحله کد اقتصادی برای شما صادر می‌شود.

چه گروه‌هایی باید کد اقتصادی بگیرند؟

در واقع وقتی کسب و کاری دارای کد اقتصادی است میزان درآمد ان قابل شناسایی است و بنابراین راه‌های فرار مالیاتی برای اشخاص حقوقی و حقیقی بسته می‌شود. همه افرادی که برای دریافت پول و درآمدشان از دستگاه کارتخوان یا پوز استفاده می‌کنند موظف به گرفتن کد مالیاتی هستند. مشاغلی مثل کسب و کارهای خانگی،کسب و کارهای اینترنتی،مدرسان دوره‌های آموزشی آنلاین و مجازی، طراحان سایت، برنامه‌نویسان، تولیدکنندگان محتوا و فریلنسرها، استریمرها و گیمرها از جمله مشاغلی هستند که نیازمند کد اقتصادی‌اند.

دریافت‌کنندگان کد اقتصادی را می‌توان به سه گروه طبقه‌بندی کرد.

گروه اول، کسانی که دارای پروانه کسب هستند و اقدامات اولیه مانند ثبت نام کد اقتصادی و غیره را انجام داده‌اند این گروه فقط کافی است اطلاعات پرونده کد اقتصادی خود را پرینت بگیرند.

دوم، کسانی هستند که تازه مشغول به کسب و کار اقتصادی شده‌اند و باید کلیه مراحل برای صدور پروانه اقتصادی و ثبت نام کد اقتصادی را انجام دهند.

سوم، کسانی که هیچ گونه شناسنامه و کد اقتصادی ندارند ولی صاحب کسب و کار اقتصادی هستند مانند دستفروشان و یا صاحبان کسب وکارهای خانگی و غیره. سازمان امور اقتصادی باید این افراد را مجاب کند که برای تشکیل پرونده اقتصادی و دریافت کد مالیاتی و شناسه اقتصادی خود اقدام کنند.

 

برچسب ها: مالیات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار