کد خبر: ۲۳۲۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۴
عجایب بازار موبایل ایران!
همزمان با ورود پرچمداران جدید سامسونگ به کشورمان یکبار دیگر ماجرای معروف ممنوعیت واردات آیفون مورد توجه افکار عمومی و فعالان بازار قرار گرفته است. این وسط جدایی موبایل از دلار را باید به فال نیک بگیریم.

از آیفون ممنوعه تا فرش قرمز برای پرچمدار سامسونگ

فرارو نوشت: قیمت موبایل در روز‌هایی که دلار سر ناسازگاری گذاشته، مسیرش را از بازار ارز جدا کرده است. جدایی موبایل از دلار تنها اتفاق عجیب این روز‌های بازار نیست و با ورود پرچمداران جدید سامسونگ به کشورمان یکبار دیگر ماجرای معروف ممنوعیت واردات آیفون مورد توجه افکار عمومی و فعالان بازار قرار گرفته است. بااینکه با عرضه گوشی جدید انتظار پایین آمدن ارزش مدل‌های قدیمی را داریم، اما حداقل تا الان دقیقا عکس این اتفاق برای S23 اولترا رخ داده و از اول بهمن دو، سه میلیون تومان به قیمت پرچمدار قدیمی سامسونگ اضافه شده است. گران‌تر بودن مدل‌های قدیمی نسبت به نسخه جدید یکی دیگر از عجایب بازار موبایل است و از همه عجیب‌تر اینکه امثال A32 و پوکو X3 پرو که سال ۹۹ معرفی شدند و جزو پیرمرد‌های بازار به‌حساب می‌آیند، همچنان خریدار دارند.

جدایی موبایل از دلار

قیمت موبایل مسیر و ارتباطش را با بازار ارز و نرخ دلار جدا کرده است. همانطور که از وقایع روز‌های گذشته بازار ارز احتمالا خبر دارید، قیمت دلار برای اولین بار وارد محدوده جدیدی شده، اما حداقل تا الان به‌جز گوشی‌های گرانقیمت آیفون بقیه مدل‌های معروف و سرشناس بازار از گزند افزایش قیمت‌ها جان سالم به در برده‌اند.

 

گلکسی A14 که درحضور A15 هنوز فروش خوبی را تجربه می‌کند، مثل هفته‌های قبل همچنان حداقل پنج میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. گلکسی A54 که جزو بهترین میان‌رده‌های بازار است و تا چند هفته دیگر نسل جدید آن روانه بازار می‌شود کماکان نهایتا ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد و مدل‌های محبوب شیائومی مثل ردمی نوت 12 بدون اینکه نسبت به هفته‌های قبل گران شوند، در ویترین موبایل‌فروشی‌ها به‌چشم می‌خوردند.

گلکسی S24 بله، آیفون هرگز!

گلکسی S24 و رفقای گرانقیمت آن چند روزی است پا به بازار موبایل ایران گذاشتند تا یکبار دیگر ماجرای ممنوعیت واردات آیفون مورد توجه افکار عمومی و فعالان بازار موبایل قرار بگیرد.

ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار که از یکی، دو سال قبل به میان آمد، از اول هم برای گوشی‌های آیفون طراحی شد و حالا گلکسی S24 نسخه پایه که ۷۹۹ دلار ارزش دارد، بدون هیچ مانعی سر از موبایل‌فروشی‌ها درآورده است.

قیمت گلکسی S24 پلاس نسخه پایه به ۹۹۹ دلار می‌رسد و بدنیست بدانید قیمت گلکسی S24 اولترا تقریبا از هزار و ۳۰۰ دلار یعنی (دست‌کم ۷۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان) شروع می‌شود.

افزایش قیمت مدل‌های قدیمی با عرضه نسخه جدید

قیمت گوشی‌های موجود در بازار معمولا با تزریق نسخه جدید، کاهش پیدا می‌کند. اتفاقی که شگرد دسته‌ای از خریداران موبایل است و آن‌ها برای خرید مدل موردنظرشان تا زمان عرضه نسخه جدید صبر می‌کنند.

گلکسی S23 اولترا یکی از همان مدل‌هایی است که انتظار داشتیم با عرضه گلکسی S24 اولترا ارزان شود. گلکسی S24 اولترا تقریبا از اولین روز بهمن امسال در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل و چهارسو و ... موجود شده است. چقدر؟ حدود ۸۵ میلیون تومان با ۵۱۲ گیگ فضای ذخیره‌سازی. قیمت گلکسی S23 اولترا نسخه ۲۵۶ گیگ با این حال از زمان ورود S24 اولترا با رشد تقریبا دو میلیون تومانی از ۵۰ به ۵۲ میلیون تومان تبدیل شده است. یک جای کار ایراد ندارد؟

گران‌تر بودن مدل‌های قدیمی نسبت به نسخه جدید

گلکسی A14 ، گلکسی A24، گلکسی A34 و گلکسی A54 میان‌رده‌های سرشناس سال گذشته سامسونگ محسوب می‌شوند که شیوه قیمت‌گذاری آن‌ها یکی دیگر از عجایب بازار موبایل است.

گلکسی A14 قاعدتا ارزان‌تر از A15 فروخته می‌شود، اما A13 که دو سال قبل راهی بازار شده و اصطلاحا دمده شده، قیمت بیشتری دارد. طوریکه در یکسری از مغازه‌های موبایل و فروشگاه‌های آنلاین سرشناس قیمت A13 نسخه ۶۴ گیگ تا یک میلیون بیشتر از A14 نسخه ۶۴ گیگ اعلام می‌شود.

قیمت گلکسی A23 با شدت و حدت دیگری نسبت به A24 بیشتر است و همین اتفاق را برای A33 و A34 شاهد هستیم. A54 هم که تا چند هفته دیگر جایگاه مهمش را به A55 واگذار می‌کند، تقریبا معادل A53 به‌فروش می‌رسد.

بازار موبایل؛ جایی برای پیرمردها!

بازار موبایل نسبت به یک ماه پیش سروشکل جدیدی پیدا کرده و با عرضه مدل‌های جدید سامسونگ و بخشی از نوبرانه‌های امسال شیائومی، آرایش متفاوتی نسبت به هفته قبلی مشاهده می‌کنیم. با این حال در فهرست مدل‌های فروخته شده در فروشگاه‌های اینترنتی و جست‌وجو‌های کاربران ایرانی در گوگل، همچنان ردپای مدل‌های قدیمی به‌چشم می‌خورد.

گلکسی A32 سامسونگ یکی از همین گوشی‌هاست. مدلی که رسما از سال ۹۹ در بازار موجود است و از آن موقع تا الان شاهد عرضه A33 و A34 بودیم و احتمالا به زودی با A35 هم ملاقات می‌کنیم. یا مثلا پوکو X3 پرو که اوایل سال ۱۴۰۰ پا به بازار گذاشت و الان پوکو X6 پرو به‌عنوان جدید‌ترین عضو این خانواده در بازار حضور دارد. با این حال هنوز هم عبارت‌هایی مثل قیمت پوکو X3 پرو نسخه ۱۲۸ گیگ جزو جست‌وجو‌های ایرانی‌ها به‌شمار می‌رود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار