کد خبر: ۲۳۲۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
نوسان نرخ ارز، بهانه‌ای شده است تا عرضه و فروش لوازم خانگی ریز و درشت از سوی برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان بازار کاهش پیدا کند و یا به صورت کامل متوقف شود.

به گزارش شهرآرانیوز، این عدم عرضه در شرایطی حادث شده که تولیدکنندگان و واحد‌های صنفی از رکود بازار صحبت می‌کنند و می‌گویند خرید لوازم خانگی به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

در کنار عدم عرضه، گرانی لوازم خانگی هم این روز‌ها بلای جان خریداران شده است. طی چند روز اخیر، برخی از فروشندگان، با قیمت‌های بالاتر کالا‌های موجود در انبار و مغازه خود را به فروش می‌رسانند و همین امر سبب شده قیمت اکثر کالا‌ها افزایشی شود و مردم به اجبار از بازار لوازم خانگی عقب‌نشینی کنند.

یکی از تولیدکنندگان لوازم خانگی که خواست نامش عنوان نشود گفت: برخی از تولیدکنندگان عامدانه، عرضه لوازم خانگی به واحد‌های صنفی را کاهش داده‌اند و کالا‌ها را در انبار‌های خود نگه داشته‌اند تا ببینند وضعیت ارزی کشور چگونه خواهد بود. آن‌ها در صورت ادامه افزایش نرخ ارز، می‌خواهند با قیمت‌های جدید محصولات خود را به فروش برسانند، اما برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی قربانی قطعه‌سازان این حوزه شده‌اند. وقتی یک کارخانه لوازم خانگی با بیش از هزار قطعه‌ساز همکاری می‌کند، این احتمال وجود دارد که برخی از آن‌ها بهانه‌تراشی کنند و قطعات مورد نیاز تولید را ندهند.

او افزود: طی چند روز اخیر برخی از قطعه‌سازان لوازم خانگی، قیمت قطعات تولیدی خود را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد گران کرده‌اند و اگر تولیدکننده لوازم خانگی از پرداخت وجه بیشتر امتناع کند، خط تولید دچار مشکل خواهد شد؛ لذا این گرانی باعث شده خطوط تولید هم با مشکل روبه‌رو شود.

این تولیدکننده لوازم خانگی با تأکید بر اینکه صنعت لوازم خانگی نیازمند ارز است و ضرورت دارد بانک مرکزی نشستی با تولیدکنندگان لوازم خانگی داشته باشد، گفت: اگر ارز نیمایی مورد نیاز تولیدکنندگان لوازم خانگی تأمین شود، مشکلات و عدم عرضه لوازم خانگی با سرعت حل خواهد شد.

او با تأکید بر اینکه ما می‌دانیم وضعیت پیش آمده و نوسان نرخ ارز مقطعی است، تصریح کرد: متأسفانه برخی از تولیدکنندگان و فعالان بازار از هر فرصتی می‌خواهند استفاده کنند تا سود ببرند و قطعاً چنین راه و روشی باعث می‌شود مردم نسبت به کالای ایرانی بدبین و دلخور شوند.

روز گذشته بازار امین‌حضور هم با رفتار‌های سودجویانه روبه‌رو شده بود. برخی از واحد‌های صنفی با آنکه لوازم خانگی مورد نیاز اسفندماه (به دلیل افزایش تقاضا‌های مردمی) را از ماه‌های پیش خریداری کرده بودند، از عرضه کالا به مردم اجتناب می‌کردند.

آن‌ها این‌گونه مدعی شدند که اگر ما کالا را به فروش برسانیم، نمی‌توانیم با همان قیمت قبلی جایگزین کنیم لذا باید صبر کنیم نرخ ارز به ثبات گذشته خود بازگردد و بعد از آن کالای درخواست شده مردم را به فروش برسانیم. طی حداقل یک هفته اخیر تقاضا برای خرید لوازم خانگی هم بیشتر شده است، خیلی از کسانی که برنامه خرید در اسفندماه یا سال گذشته داشتند این روز‌ها به بازار مراجعه کرده‌اند، اما خیلی از این افراد نتوانستند خریدی داشته باشند چرا که قیمت‌ها از نظر آن‌ها با منطق فاصله دارد.

البته این نخستین باری نیست که مردم با چنین وضعیتی در بازار و فعالان بازار هم با سودجویی دلالان روبه‌رو می‌شوند. سنت چنین سوء‌استفاده‌ای از دولت گذشته به ارث رسیده است. در دولت روحانی هر زمان که نرخ ارز دچار نوسان می‌شد، بازار هم دچار بهم‌ریختگی می‌شد؛ کالا‌ها نایاب می‌شدند و فعالان بازار هم از فروش هر کالایی پرهیز می‌کردند چرا که اعتقاد داشتند، دولت روحانی توانایی کنترل بازار ارز و نرخ‌ها را ندارد، اما دولت سیزدهم این اطمینان را داده است که افزایش نرخ ارز در بازار، مقطعی است و به‌زودی حل خواهد شد.

منبع: ایران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار