کد خبر: ۲۳۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۸
مسابقه با ژاپن را می توان سخت ترین آزمون ایران با مربیگری قلعه نویی دانست.

ایران – ژاپن؛ فینال واقعی جام ملت‌ها

حامد جیرودی؛ ایران و ژاپن از ساعت 15 در ورزشگاه اجوکیشن سیتی دوحه برگزار کننده یکی دیگر از دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا هستند. مسابقه ای که البته می توان آن را فینال زودهنگام این رقابت ها نامید. چرا که این دیدار میان تیم های اول و دوم رنکینگ بهترین تیم های آسیا برگزار می شود و همین موضوع حساسیت این دیدار را به خوبی نمایان می کند. ژاپن که در صدر بهترین تیم های قاره کهن قرار دارد، در جایگاه هفدهم فیفاست و تیم ملی کشورمان هم که در رده دوم آسیا قرار دارد، جایگاه بیست و یکم بهترین تیم های ملی فوتبال جهان را به خود اختصاص داده است. شاگردان امیر قلعه نویی در حالی در این مسابقه به میدان می روند که در گروه C جام ملت‌ها، حضوری قدرتمندانه داشتند و موفق شدند با سه پیروزی 4-1 برابر فلسطین، 1-0 مقابل هنگ‌کنگ و 2-1 برابر امارات، 9 امتیاز کامل را به دست آورند و صعودی مقتدارانه به‌عنوان تیم اول گروه داشته باشند. یوزها در مرحله یک هشتم نهایی این تورنمنت برابر سوریه در شرایطی به میدان رفتند که به نظر می رسید بتوانند پیروزی خوبی را کسب کنند اما پس از اینکه با ضربه پنالتی مهدی طارمی از حریف خود پیش افتادند، در نیمه دوم از روی نقطه پنالتی دروازه شان باز شد و در دقیقه 91 هم طارمی با دریافت کارت زرد دوم اخراج شد تا ایران در وقت های تلف شده و اضافه، دقایق بسیار سختی را سپری کند و کارش به ضربات پنالتی بکشد. با این حال، ایران در ضربات پنالتی و به لطف مهار یکی از ضربات سوری ها توسط علیرضا بیرانوند و گل شدن همه ضربات ملی پوشان 5-3 به برتری رسیدند تا راهی مرحله یک چهارم شوند. اما ژاپن در شرایطی گام به این مرحله گذاشت که در گروه D جام ملت ها، 4-2 ویتنام را شکست داد ولی در بازی دومش 2-1 مغلوب عراق شد تا معادلات جام ملت ها به هم بریزد. شاگردان هاجیمه موریاسو در بازی سوم شان موفق شدند 3-1 اندونزی را شکست دهند و به عنوان تیم دوم گروه صعود کنند. مردان سرزمین آفتاب تابان، در یک هشتم نهایی بحرین را هم 3-1 از پیش رو برداشتند تا در این مرحله حریف ایران شوند.

پرقدرت ترین حریف تیم ملی

نکته ای که در خصوص این دیدار تیم ملی وجود دارد این است که این مسابقه را می توان سخت ترین آزمون ایران با مربیگری قلعه نویی دانست. او توانسته به رکورد 17 بازی بدون باخت با تیم ملی دست پیدا کند. 14 برد و سه تساوی (برد مقابل سوریه در ضربات پنالتی در آمارها مساوی محسوب می شود) دست پیدا کرده که آماری بسیار خوب است اما بدون تعارف باید به اشاره کرد که هیچ کدام از حریفان قبلی ایران، جزو تیم هایی نبوده اند که تیم ملی نتواند آنها را شکست دهد و همه کارشناسان و طرفدارن و حتی خود ملی پوشان و مربیان تیم ملی هم انتظار برد در این بازی ها را داشته اند. اما ژاپن حریفی کاملا متفاوت نسبت به سایر تیم هاست. تیمی که حالا در کلاسی جهانی برابر رقبای خود به میدان می رود و در سال 2023 هم به غیر از دو باخت و یک مساوی 13 برد به دست آورده است. بردهایی مانند 6-0 برابر السالوادور، 4-1 مقابل پرو، 4-1 برابر آلمان، 4-2 مقابل ترکیه و 4-2 مقابل کانادا. ژاپن برابر سوریه حریف قبلی ایران هم در مرحله مقدماتی جام جهانی 2026 به پیروزی 5-0 در دمشق رسید و این نتایج به خودی خود نشان دهنده این است که تیم ملی باید با چه حریف دست و پنجه نرم کند. آنچه مشخص است این است که باخت این تیم برابر عراق جزو اتفاق های فوتبال بود و بنابراین باید با تمام توان، انرژی و دقت برابر این تیم به میدان رفت. تیمی که 22 لژیونر دارد که در تیم های بزرگی مانند آرسنال (تاکهیرو تومیاسو) و لیورپول (واتارو ادو – کاپیتان ژاپن) در آن بازی می کنند.

بدون طارمی پیروز شوید

مشکلی که تیم ملی در این مسابقه با آن مواجه است، در اختیار نداشتن طارمی است. ستاره ای که حضورش می توانست کمک بسیار زیادی به خط حمله ما کند. با این حال، باید این را پذیرفت که ستاره پورتو را در این مسابقه نخواهیم داشت و قلعه نویی باید روی عناصر هجومی دیگر تیمش یعنی سردار آزمون، کریم انصاری فرد و مهدی قایدی حساب باز کند. ضمن اینکه باید دید دیگر ملی پوشان مانند علیرضا جهانبخش، سامان قدوس و علی قلی زاده چه عملکردی خواهند داشت. در این بازی، محمدحسین کنعانی زادگان می تواند دوباره در کنار شجاع خلیل زاده به میدان برود و جای خالی سید مجید حسینی که او هم مانند صادق محرمی ادامه جام ملت ها را از دست داد پر کند. آنچه مشخص است این است که تیم ملی ما در برهه های حساس نشان داده که می تواند به موفقیت برسد و حالا همه عاشقان ایران در انتظار این هستند تا شاگردان قلعه نویی با ارائه یک بازی خوب و منطقی این گردنه سخت را پشت سر بگذارند و به موفقیت برسند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار