کد خبر: ۲۳۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۸
به‌نظر می‌رسد که مهم‌ترین چالش کادرفنی تیم ملی ایران بعد از پایان جام ملت‌ها، تغییر نسل در تیم باشد و 5 نفر باید از تیم ملی خداحافظی کنند.

زلزله در تیم ملی فوتبال؛ این ۵ نفر باید بروند!

تیم ملی ایران در ادامه سریال ناکامی‌های خود در جام ملت‌های آسیا، بازهم ناکام در طلسم‌شکنی بود و با وجود کنار زدن رقیب سرسختی، چون ژاپن، شاگردان امیر قلعه‌نویی نتوانستند طلسم نرسیدن به مرحله فینال را بشکنند و در مرحله نیمه‌نهایی با پذیرش شکست برابر قطر به کار خود پایان دادند. بعد از پایان کار تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، شاگردان قلعه‌نویی شب گذشته به ایران بازگشتند و تا فیفادی ماه مارچ (فروردین ۱۴۰۳)، اردو‌های ملی تعطیل خواهد بود.

ملی‌پوشان فوتبال ایران باید خود را برای حضور در مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ آماده کنند؛ رقابت‌هایی که البته پیش از شروع جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ آغاز شد و شاگردان قلعه‌نویی از دیدار مقابل تیم‌های ملی هنگ‌کنگ و ازبکستان، ۴ امتیاز به‌دست آوردند. یکی از بزرگ‌ترین انتقادات به فهرست تیم ملی برای حضور در جام ملت‌ها، موضوع عدم اعتقاد به استفاده از بازیکنان جوان و میانگین سنی بالای تیم بود؛ به‌طوری‌که تیم ملی ایران، دومین میانگین سنی بالای این تورنمنت را بعد از تیم ملی لبنان داشت!

امیر قلعه‌نویی در شرایطی احتمالاً به کار خود ادامه خواهد داد که بدون‌شک چالش بزرگ این سرمربی برای آماده‌کردن تیمش در مسیر حضور در جام جهانی ۲۰۲۶ و حتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷، تغییر نسل باشد؛ چرا که با توجه به شرایط سنی تیم ملی ایران، اکثریت بازیکنان نمی‌توانند به لحاظ سنی در دوره بعدی رقابت‌ها در شرایط مناسبی باشند و همین مسئله باعث شده تا بحث تغییر نسل در تیم ملی مطرح شود؛ موضوعی‌ای که پیشتر در آغاز دوره سرمربی کارلوس کی‌روش مطرح شده بود و این سرمربی پرتغالی توانست کارنامه قابل‌قبولی را از خود در زمینه تغییر نسل به جای بگذارد.

امید پیش قدم شد!
امید ابراهیمی یکی از مسافران غیرمنتظره تیم ملی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بود. هافبک ۳۶ ساله فوتبال ایران که چهره موردعلاقه و مورداعتماد امیر قلعه‌نویی است، در جام ملت‌ها فرصت بازی هم به‌دست آورد و بهترین نمایش او در دیدار با ژاپن بود که توانست کارنامه قابل‌قبولی را از خود به جای بگذارد. ابراهیمی که در چند نوبت موردتمجید قلعه‌نویی قرار گرفته بود، بعد از پایان جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، رسماً پایان حضورش در تیم ملی را اعلام کرد تا یکی از اعضای نسل قبل فوتبال ایران باشد که خودجوش تصمیم به خداحافظی از تیم ملی می‌گیرد.

۴ ستاره در مسیر خداحافظی؟
شجاع خلیل‌زاده در دوران ۳۴ سالگی خود به سر می‌برد و به نظر می‌رسد که این مدافع باتجربه هم به‌زودی باید به دوران حضورش در تیم ملی پایان بدهد. احسان حاج‌صفی، کاپیتان ۳۳ ساله تیم ملی ایران هم برای جام جهانی ۲۰۲۶، ۳۶ ساله خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد که بتواند در این تورنمنت حضور یابد و خداحافظی او از عرصه ملی، قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد. در کنار این ۲ بازیکن، به نظر می‌رسد که امیر قلعه‌نویی برای تغییر نسل در تیم ملی احتمالاً باید با چهره‌هایی مانند رامین رضاییان و کریم انصاری‌فرد که هر ۲ بازیکن ۳۳ ساله هستند هم خداحافظی کند.

۳۰ ساله‌هایی که کم‌کم به خداحافظی فکر می‌کنند!
تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، در فهرست ۲۶ نفره خود، ۱۲ بازیکن بالای ۳۰ سال داشت! از میان این بازیکنان به نظر می‌رسد که چهره‌هایی مانند علیرضا جهانبخش، مهدی طارمی، سامان قدوس و روزبه چشمی هم در سراشیبی رسیدن به روز‌های پایانی حضورشان در تیم ملی هستند. البته که بدون‌شک در مسیر تغییر نسل تیم ملی، اولویت با مهره‌های باتجربه‌تر است، اما این بازیکنان باتجربه هم برای حفظ فرم ایده‌آل خود کار دشواری دارند و باید دید در چند سالگی به نقطه پایان حضورشان در تیم ملی می‌رسند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار