کد خبر: ۲۳۲۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۳
گزارش «تجارت آنلاین» از برنامه تل‌آویو برای حمله به آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در غزه:
امکان حمله رژیم اسرائیل به رفح در شرایطی است که صد و بیست و هشت روز از حنگ غزه سپری می‌شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه از هفتم اکتبر تاکنون در نتیجه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه ۲۸ هزار و ۱۷۶ نفر شهید و ۶۷ هزار و ۷۸۴ نفر دیگر مجروح شدند. حالا سران رژیم اسرائیل قصد دارند به آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در غزه حمله کنند. ادعای سران صهیونیست این است که شاخه‌های نظامی حماس در رفح حضور فعال دارند.

نتانیاهو در سودای خلق جنایت بزرگ در رفح

گروه سیاسی: اخیرا موضوع حمله نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در مقام یک احتمال جدی مورد توجه رسانه‌ها، سران سیاسی کشورهای مختلف و نیز ناظران سیاسی قرار گرفته است. روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت شامگاه جمعه فاش کرد که طرح عملیات زمینی در شهر رفح در مجاورت مرز مصر با نوار غزه از حدود سه هفته پیش تهیه شده است. همچنین، برخی شواهد دیگر می‌گویند نتانیاهو به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا گفته که عملیات در رفح ممکن است طی دو هفته آینده آغاز شود.
به گزارش «تجارت»، امکان حمله رژیم اسرائیل به رفح در شرایطی است که صد و بیست و هشت روز از حنگ غزه سپری می‌شود. بر اساس اعلام وزارت بهداشت غزه از هفتم اکتبر تاکنون در نتیجه تجاوزهای رژیم صهیونیستی به غزه ۲۸ هزار و ۱۷۶ نفر شهید و ۶۷ هزار و ۷۸۴ نفر دیگر مجروح شدند. حالا سران رژیم اسرائیل قصد دارند به آخرین پناهگاه فلسطینی‌ها در غزه حمله کنند. ادعای سران صهیونیست این است که شاخه‌های نظامی حماس در رفح حضور فعال دارند.

تصمیم قاطع نتانیاهو برای حمله به رفح
در آخر هفته بنیامین نتانیاهو بیانیه‌ای از ارتش خواست، طرحی را به منظور کوچاندن فلسطینی ها از رفح و نابود کردن حماس در این منطقه در دستور کار قرار دهد، ابعاد واقعی و جدی به خود گرفت. در جدیدترین موضع‌گیری نیز نخست وزیر رژیم صهیونیستی بر عزم خود برای حمله به شهر رفح تاکید کرد. «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد که عدم ورود ارتش به رفح به مفهوم شکتست در جنگ و اقی ماندن حماس در آنجاست». نتانیاهو افزود: «کسانی که می‌گویند ما هرگز نباید وارد رفح شویم، در واقع به ما می‌گویند که باید جنگ را باخته و حماس را در آنجا رها کنیم». او مدعی شد که نیروهای ارتش اسرائیل در راستای آماده سازی برای تهاجم زمینی به شهر رفح، یک گذرگاه امن را برای تخلیه ساکنان این شهر فراهم خواهند کرد. نتانیاهو در ادامه ادعاهای خود افزود: « من به نیروهای خود دستور داده‌ام تا پیش از تهاجم زمینی صدها هزار نفر از ساکنان رفح را تخلیه و مسیر امنی را برای تخلیه غیرنظامیان فراهم کنند».

دوگانگی در کابینه جنگ اسرائیل برای حمله به رفح
موضوع حمله به رفح در شرایطی مطرح می‌شود که رسانه‌های اسرائیلی از دودستگی بزرگ در کابینه جنگ این رژیم حکایت دارد. کانال دوازدهم تلویزیون عبری در گزارشی ادعا کرد که رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی به نتانیاهو گفته است که طرح ارتش در رفح مستلزم شرایط مناسب از جمله تخلیه (آوارگان) و هماهنگی با مصر است.

هشدار بی‌سابقه قاهره به تل‌آیو
تمامی شواهد خاکی از آن هستند که مصر در حال حاضر بزرگ‌ترین مخالف حمله ارتش اسرائیل به رفح است. منابع خبری از آماده‌باش ارتش مصر همزمان با احتمال یورش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه خبر دادند. منابع مصری مدعی شدند همزمان با افزایش احتمال حمله ارتش رژیم صهیونیستی به رفح، خبر‌ها از افزایش تعداد نیرو‌های نظامی مصر در مرز‌های این کشور با منطقه رفح در نوار غزه حکایت دارد. همچین، حمدین صباحی، دبیرکل کنفرانس ملی عربی و از سیاستمداران برجسته مصری در گفت‌وگو با المیادین تاکید کرد: کل مصر تجاوز به رفح را نخواهد پذیرفت و این تجاوز به مثابه تجاوز به مصر است. اگر ارتش اسرائیل به رفح تجاوز کند به معنای تجاوز به اراده مصر خوهد بود.
وی گفت: ورود ارتش اشغالگر به رفح نقض توافق «کمپ دیوید» خواهد بود، اگر عملیات نظامی به سمت رفح گسترش یابد معاهده کمپ دیوید را پاره خواهیم کرد. اخبار منتشر شده درمورد هشدار مقامات مصری به رژیم صهیونیستی مبنی بر توقف معاهده کمپ دیوید در صورت تجاوز به رفح درست است. قاهره تجاوز بیشتر و خونریزی در رفح فلسطین را نمی‌پذیرد. پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» آمریکا نوشت قاهره تهدید کرده که در صورت عبور فلسطینی‌های غزه از مرز مصر یا انجام عملیات زمینی توسط رژیم صهیونیستی در شهر رفح، معاهده صلح با این رژیم را به حالت تعلیق در می‌آورد. این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ارشد غربی در قاهره نوشت مقامات مصری از همتایان غربی خود خواستند به رژیم صهیونیستی اطلاع دهند که هر گونه اجبار برای کوچ مردم غزه به سینا مصر یک تخلف محسوب می‌شود که عملا توافق با رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق در می‌آورد.

مخالفت آمریکا و اروپا با حمله اسرائیل به رفح
تمامی ظواهر از مخالفت شدید آمریکا با اسرائیل حکایت دارند. در نخستین موضع رسمی، ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه اعلام کرد که ایالات متحده از عملیات بد برنامه‌ریزی شده رژیم صهیونیستی در رفح حمایت نمی‌کند چراکه چنین تحولی فاجعه‌بار خواهد بود. وی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی فوق‌العاده دقیقی انجام نگرفته باشد، از چنین عملیاتی حمایت نخواهیم کرد. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در اظهاراتی کم سابقه، روز جمعه (20 بهمن) تاکید کرد: «پاسخ اسرائیل به حملات حماس از حد خود فراتر رفت. بسیاری از بی‌گناهان در غزه از گرسنگی و در پی حملات می‌میرند.» علاوه بر آمریکا، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس توییتر سابق نوشت: ۱.۴ میلیون فلسطینی در حال حاضر در رفح هستند و جایی برای رفتن ندارند. آن‌ها با گرسنگی مواجه‌ هستند. وی افزود: گزارش‌ها پیرامون حمله نظامی اسرائیل به رفح نگران کننده است. این تبعات فاجعه‌باری خواهد داشت که وضعیت انسانی وخیم کنونی و تلفات غیرنظامی را تشدید خواهد کرد.

نتانیاهو از حمله به رفح چه می‌خواهد؟
نتانیاهو به عنوان سیاست‌مداری کهنه‌کار و جنجالی، اهداف خاص خود را ماجرای حمله به رفح دنبال می‌کند. در مقطع کنونی بخش بزرگی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که نخست‌وزیر اسرائیل، به دلیل اطمینان از امکان استیضاح در آینده نزدیک و افزایش سطح اقبال عمومی نسبت به حزب لیکود، در پی خرید زمان و فرار از مسئولیت پاسخ‌گویی به پیامدهای جنگ غزه است. یکی دیگر از اهداف حمله نتانیاهو از طرح احتمال حمله به رفح را می‌توان نقشه اخراج فلسطینی‌ها از غزه عنوان کرد. این موضوع مساله‌ای است که از سوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز مورد تایید قرار گرفته است.
عباس معتقد است، طرح حمله به شهر رفح تهدیدی واقعی بوده و این بخشی از برنامه این رژیم برای بیرون راندن فلسطینی‌ها از سرزمینشان است. برخی از ناظران سیاسی بر این باور هستند که مطرح شدن طرح حمله به رفح در شرایطی صورت می‌گیرد که موضوع آتش‌بس و صلح در غزه بیش از هر زمان دیگری جدی شده بود. لذا به نظر می‌رسد سران تل‌آویو قصد دارند با لشکرکشی به رفح در آینده مذاکرات دست بالا را داشته باشند. بدین معنا که کمترین امتیاز را بدهند و بیشترین امتیاز را بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار