کد خبر: ۲۳۳۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۲
مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیمه گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون موتورسیکلت و دو میلیون خودروی سواری در کشور بیمه شاخص ثالث ندارند که امیدواریم با ابزارهای مختلف از جمله سوخت و اعمال جریمه، این عدد کاهش پیدا کند:

به گزارش صدای بورس،مهدی قمصریان با اشاره به عملکرد صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیمه گفت: از ابتدای ۱۴۰۲ تا پایان بهمن‌ماه بیش از ۵۳۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم که بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان مربوط‌به تعهدات ماده ۱۳ شخص ثالث است.

وی درباره تعهدات ماده ۱۳ بیمه شخص ثالث توضیح داد: تا قبل از ۱۳۹۵ وقتی شب عید نرخ جدید بیمه اعلام می‌شد، افراد باید برای بیمه‌های خود الحاقیه می‌فرستادند که با نرخ جدید بیمه‌نامه تناسب داشته باشد. اما امسال بیش از ۷۰۰۰ پرونده تصادف داشتیم که با بیمه‌نامه‌های پارسال آمده و سقف پوشش تعهدشان با امسال متفاوت بود. سال گذشته نرخ دیه برای ماه حرام ۸۰۰ میلیارد تومان بود، اما دیه برای سال جاری در ماه عادی ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه حرام ۱۲۰۰ میلیون تومان است و این مابه‌التفاوت عدد قابل توجهی است.

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیمه ادامه داد: به همین دلیل از ریاست قوه قضاییه خواستیم که در سال آینده افزایش نرخ دیه نهایتا به اندازه سقف ماه حرام امسال باشد برای اینکه بار ملی به ما تحمیل نشود.

قمصریان گفت: برآورد ما از خسارات باقی‌مانده صندوق تا پایان سال ۶۰۰۰ میلیارد تومان است و اگر همین روند تصادفات و قربانیان حوادث و افزایش نرخ دیه را در نظر بگیریم، صندوق باید سال آینده بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت کند.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۲ قانون مجازات اسلامی اصلاح و تبصره‌ای به ماده ۵۵۱ اضافه شد که بر اساس آن مابه‌التفاوت دیه خانم‌ها و آقایان در همه حوادث توسط صندوق تامین پرداخت می‌شود.

مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی بیمه ادامه داد: ما تا امروز بیش از ۳۰۰۰ پرونده داشتیم که ۴۸۳ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت دیه زن و مرد توسط صندوق پرداخت شد. آخرین مورد به حادثه متروپل آبادان برمی‌گردد که هفت نفر از قربانیان حادثه از زنان بودند. مالک متروپل به پرداخت دیه شرعی محکوم شده و مابه‌التفاوت دیه را صندوق پراخت کرد که حدود دو میلیارد تومان بود.

قمصریان با بیان اینکه تا سال گذشته، وسایل نقلیه ریلی مشمول بیمه شخص ثالث بودند اما اقدام به خرید پوشش بیمه نمی‌کردند، گفت: از این رو بحث عدم تعیین نرخ و تعرفه مطرح بود. با پیگیری‌های ما از وزارت اقتصاد و مجموعه بیمه مرکزی، این مصوبه در دولت پس از سال‌ها به تصویب رسید و ابلاغ شد. باوجود این تا امروز، هنوز شبکه ریلی، چه برون‌شهری و چه درون‌شهری، پوشش بیمه شخص ثالث ندارند و تنها پوشش بیمه مسئولیت با سقف محدود دارند.

به گزارش ایسنا،وی با ارائه آماری از وسایل نقلیه ‌فاقد شخص بیمه ثالث گفت: در حال حاضر ۱۰ میلیون موتورسیکلت و دو میلیون خودروی سواری در کشور بیمه شاخص ثالث ندارند که آمار نگران‌کننده‌ای است. البته در صورت صدور بیمه‌نامه این مبلغ از سوی صندوق پرداخت می‌شود و مردم نیازی به خرید الحاقیه ندارند. اما امیدواریم با ابزارهای مختلف از جمله سوخت و اعمال جریمه، این عدد کاهش پیدا کند و بیمه شخص ثالث مورد توجه همه قرار گیرد، زیرا با توجه به نرخ بیمه، کاملا منطقی و اقتصادی است.

کد خبر 490371
برچسب ها: بیمه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار