کد خبر: ۲۳۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹
گزارش «تجارت آنلاین» از تنهایی زلنسکی در میدان جنگ با روسیه ؛
این روزهای تمامی نشانه‌ها از در موضع ضعف قرار گرفتن اوکراین در جنگ با روسیه حکایت دارند. زلنسکی و ارتش او در سایه اعتماد تمام و کمال به غرب، در جنگ با روس‌ها که دومین قدرت نظامی جهان به شمار می‌روند، تنها مانده‌اند.

اوکراین در آستانه پذیرش شکست در برابر مسکو

گروه سیاسی: پس از ماه‌ها نبرد، ارتش اوکراین روز شنبه هفته جاری (26 یهمن) از شهر آودیوکا در نزدیکی دونتسک عقب‌نشینی کرد و کنترل این شهر راهبردی به دست نیروهای روسیه افتاد. این نخستین پیروزی میدانی روس‌ها در جبهه جنگ با اوکراین بعد از گذشت چند ماه بود تا آژیرهای خطر برای کی‌یف و متحدان غربی‌اش به صدا در آید.

بی‌پناهی زلنسکی و ارتش اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز دوشنبه عنوان کرد که روسیه در حال بهره‌برداری از تاخیر بوجود آمده در ارسال کمک به اوکراین است و شرایط در محل‌هایی که نیروهای روسیه در آن تمرکز کرده‌اند «بسیار دشوار» است. این اظهارات زلنسکی در شرایطی ابراز شد که روز شنبه هفته جاری، کاخ سفید بعد از تماس تلفنی بایدن با ولودمیر زلنسکی همتای اوکراینی خود، اعلام کرد: «ارتش اوکراین به این دلیل ناچار به عقب‌نشینی از آودیوکا شد که سربازان این کشور به‌خاطر کمبود تسلیحات ناشی از کوتاهی کنگره [آمریکا] ناچار به سهمیه‌بندی سلاح‌ شدند و درنتیجه آن، روسیه بعد از ماه‌ها پیروزی میدان را به دست آورد». اکنون وضعیت اوکراین در میدان نبرد با روسیه در وضعیتی قرار دارد که اخیرا «دیمیترو کولبا» از کشورهای اتحادیه اروپا درخواست کرده که تمامی قراردادهای صادراتی گلوله‌های توپ را لغو و همه آنها را برای اوکراین ارسال کنند. در جبهه خارج از اروپا نیز حمایت‌ها از اوکراین هر روز در حال ضعیف‌تر شدن است. برای نمونه اخیرا، «گابریلا سامرفِلد» وزیر خارجه اکوادور به‌رغم برنامه‌های پیشین دولتش گفت این کشور تجهیزات نظامی قدیمی متعلق به دوران شوروی را به اوکراین ارسال نخواهد کرد.

اختلاف بزرگ داخلی در آمریکا درباره حمایت از اوکراین
در همین ارتباط، سی‌ان‌ان، امتناع نمایندگان جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا از تصویب حمایت نظامی از اوکراین در کنار لحن ضدناتوی دونالد ترامپ، عامل شکل‌گیری تصوری شده است مبنی‌بر اینکه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا و نامزد اصلی جمهوری‌خواهان در انتخابات سال جاری، قبل از قطعی شدن بازگشت خود به کاخ سفید در حال بازپردازی مواضع ژئوپلتیک این کشور است. نگرانی نسبت به مواضع ترامپ در صورت انتخاب مجدد شامل هراس از ترک ائتلاف قدیمی با اروپا و در نتیجه، از هم گسیختن ساختار امنیتی پس از جنگ سرد است که خود عامل صلح و امنیت ۸۰ ساله قاره اروپا شناخته می‌شود. تمایل برخی از جمهوری‌خواهان کنگره برای دوری گزیدن از بحران اوکراین و توجیه انتقادات تند ترامپ از متحدان اروپایی حاکی از تحولاتی در ساختار سیاسی آمریکاست که سی‌ان‌ان آن را به شعار «اول آمریکا»ی ترامپ و البته دلزدگی افکار عمومی این کشور از ۲ دهه جنگ و بحران‌های اقتصادی نسبت می‌دهد. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا لحن ترامپ را ناقض جایگاه رهبری آمریکا دانسته و نمایندگان جمهوری‌خواه را به‌خاطر پشت کردن به اوکراین سرزنش کرده است.

تاکید ماسک بر حتمی بودن شکست اوکراین
علاوه بر منازعات داخلی در صحنه سیاسی آمریکا پیرامون جنگ اوکراین، «ایلان ماسک» کارآفرین و میلیاردر آمریکایی در شبکه اجتماعی ایکس که خود مالک آن است با اشاره به مخالفت جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا برای کمک به اوکراین، نوشت: اضطراب حامیان اوکراین در آمریکا افزایش می‌یابد. خیلی از افراد معتقدند این آخرین پرداخت سنگینی است که اوکراینی‌ها خواهند داشت. آنها هر کاری می‌کنند تا این مبلغ را دریافت کنند. طبق گزارش راشا تودی، این میلیاردر آمریکایی که پیشتر هم اظهار نظرات مشابهی داشت، افزود: زمان آتش‌بس و مذاکرات صلح بین اوکراین و روسیه فرا رسیده است. اوکراین در این جنگ شکست خواهد خورد و هیچ چیز این مسئله را تغییر نخواهد داد. ایلان ماسک در پایان نوشت: چند نفر دیگر باید بمیرند، تا این حقیقت پذیرفته شود؟ قرارداد صلح یک سال پیش باید منعقد می‌شد. از آن موقع تا الان هزاران مرد برای هیچ کشته شده‌اند و موضع اوکراین روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.

سرگردانی غرب برای جنگ اوکراین
اکنون موضوع اوکراین به چالشی بزرگ برای جهان غرب تبدیل شده است. این چالش حتی بر تمامی نشست‌های رهبران غربی در کنفرانس امنیتی مونیخ نیز سایه افکنده بود. حتی قبل از آغاز کنفرانس امنیتی مونیخ، چشم‌انداز اوکراین رو به وخامت بود، زیرا جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا بسته کمک‌های نظامی به کی‌یف را مسدود کردند که کمبود شدید مهمات حیاتی را تشدید و توانایی اوکراین برای جنگ را با مشکل مواجه کرد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از تلاش‌های اروپا برای پر کردن خلأ ناشی از تأخیر کمک‌های آمریکا استقبال کرد اما هشدار داد «توانایی‌های نظامی گسترده» آمریکا به این معناست که پر کردن کامل این شکاف برای آن‌ها غیر ممکن است. پیش از کنفرانس مونیخ نیز توسط اظهارات تکان دهنده «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین و نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ در ماه جاری (میلادی) تحت‌الشعاع قرار گرفته بود که گفت «روسیه می‌تواند هر کاری که می‌خواهد با کشورهای عضو ناتو انجام دهد که نتوانستند حتی ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف دفاع کنند.» این مداخله در حالی انجام شد که رهبران غربی از قبل نگران این بودند که ریاست جمهوری دوباره ترامپ ممکن است برای آینده اتحاد فراآتلانتیک و حمایت غرب از اوکراین به چه معنا باشد.

زلنسکی خسته‌تر از همیشه
آخرین امید زلنسکی به نظر می‌رسد به کنفرانس امنیتی مونیخ معطوف شده بود که از تاریخ ۱۶ الی ۱۸ فوریه (۲۷ الی ۲۹ بهمن) برگزار شد. در این کفرانس زلنسکی با ظاهری خسته و دردمند ظاهر شد. به نظر می‌رسد برای ولودیمیر زلنسکی ظاهرا اعتراف تلخی بود که بگوید روسیه برتری نظامی دارد و اوکراین به هیچکدام یک از تسلیحات پیشرفته‌ای که روسیه از آنها بهره‌مند است، دسترسی ندارد. نشریه آلمانی اشپیگل می‌نویسد این «رئیس‌جمهور خسته» ادعا می‌کند که اگر این تسلیحات تماما در اختیار اوکراین قرار بگیرند، کی‌یف پیشروی حائز اهمیتی در میدان نبرد خواهد داشت اما ایالات متحده آمریکا، به عنوان حامی درجه یک اوکراین با بن‌بستی بر سر کمک‌های ارسالی به اوکراین مواجه شده است. مجلس سنا آمریکا اخیرا بسته کمکی ۶۰ میلیارد دلاری را برای اوکراین تصویب کرد اما جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با چنین کمکی مخالفت کرده و مایل نیستند چنین بودجه‌ای را به کی‌یف سرازیر کنند. ذکر این نکته حائز اهمیت است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا و چهره پیشتاز حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ۲۰۲۴ ایالات متحده، جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان را به مخالفت با این بسته کمکی تشویق می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار