کد خبر: ۲۳۳۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
«تجارت آنلاین» گزارش می‌دهد؛
معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور گفت: در سال گذشته فقط ۴ استان در شرایط بحرانی کم آبی قرار داشتند، ولی پیش بینی می شود سال پیش رو حداقل ۱۶ استان با بحران کم آبی روبرو باشند.

بحران کم‌آبی در سال آینده تشدید می‌شود

گروه انرژی- امیر مهدی نعمتی: معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور گفت: در سال گذشته فقط ۴ استان در شرایط بحرانی کم آبی قرار داشتند، ولی پیش بینی می شود سال پیش رو حداقل ۱۶ استان با بحران کم آبی روبرو باشند.به گزارش تجارت، علیرضا جز قاسمی، معاون راهبری و نظارت بر بهره برداری آبفای کشور در نشست تخصصی بومی سازی عملیات بازسازی شبکه های جمع آوری فاضلاب و انتقال تجارب، با بیان اینکه هم اکنون 54 درصد جمعیت کشور تحت پوشش خدمات شبکه فاضلاب قرار دارند، گفت: توسعه و اجرای تاسیسات شبکه فاضلاب بسیار هزینه براست که براین اساس باید محل مطمئنی برای تامین مالی لازم در این بخش در نظر گرفته شود؛ این درحالیست که علاوه بر سرمایه گذاری در بخش پساب می توان به سرمایه گذاری در بخش لجن نیز پرداخت.وی با اشاره به سرمایه گذاری در بخش توسعه تاسیسات فاضلاب در کشور افزود: استان اصفهان در بخش سرمایه گذاری توسعه تاسیسات فاضلاب در کشور بسیار موفق عمل کرده است و توانسته قرارداد های قابل توجهی در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای اجرا و بازسازی تاسیسات فاضلاب منعقد کند.وی به فرسودگی شبکه فاضلاب در اصفهان پرداخت و تصریح کرد: بررسی ها حاکی از فرسودگی تاسیسات فاضلاب در اصفهان است و همه دستگاه های اجرایی باید برای رفع این چالش نهایت همکاری را با صنعت آبفای کشور مد نظر قرار دهند.جز قاسمی استفاده از پساب را یکی از راه های غلبه بر چالش های کم آبی دانست و یادآور شد: امسال هم با پدیده خشک سالی مواجه شدیم بطوریکه میزان بارش ها در کشور نسبت به میانگین بلند مدت 38 درصد و نسبت به سال قبل 34 درصد کمتر بوده است به گونه ای که در سال گذشته فقط 4 استان در شرایط بحرانی کم آبی قرار داشتند ولی پیش بینی می شود سال پیش رو حداقل 16 استان با بحران کم آبی روبرو باشند.وی به بحران کم آبی در استان اصفهان اشاره کرد و گفت: بارندگی ها در استان اصفهان 61 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است که انتظار می رود با مساعدت شرکت آب منطقه ای سامانه دوم آبرسانی در استان اصفهان هر چه زودتر در مدار بهره برداری قرار گیرد.

شرایط خاص ایران
براساس این گزارش،کمبود آب یکی از نگرانی های رو به افزایش در سراسر جهان از جمله کشور ما است. ایران به دلیل قرار گیری در موقعیت جغرافیایی خاص خود، با کمبود آب مواجه است. این مشکل در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است و در حال حاضر بسیاری از نقاط کشور مخصوصا نیمه شرقی و مرکزی با بحران بی آبی مواجه هستند. کم شدن میزان بارندگی و خشکسالی های پی در پی از مهم ترین عوامل کمبود آب در ایران است. در حال حاضر بیشتر مناطق کشور ما مشکلات بسیار جدی در زمینه کمبود آب دارند. بررسی ها و شرایط منابع آبی موجود در کشور نشان می دهند که تقریبا اغلب نقاط کشور در مرز تنش های آبی قرار گرفته اند.یکی از شاخص های مهم برای تشخیص کمبود آب، وجود میزان کم تر از ۱۷۰۰ متر مکعب آب در سال به ازای هر نفر است؛ به این معنا که اگر کشوری به ازای هر نفر در یک سال، ۱۷۰۰ متر مکعب آّب داشته باشد، در شرایط عادی قرار دارد. ایران در سال ۱۳۰۰ جزء کشور های پر آب به حساب می آمد و قادر به تامین این میزان از آب برای شهروندان خود بود اما در چند دهه اخیر و با توجه به افزایش جمعیت وکاهش بارندگی ها، این میزان تا حد قابل توجهی کاهش یافته است.
کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در منطقه خاورمیانه از جمله کشور های خشک به حساب  می آید که برای تامین آب مورد نیاز خود نیازمند بارندگی های سالانه است. طبق نقشه ها، ۸۵ درصد از وسعت کشور در نواحی خشک و نیمه خشک قرار دارند. این مناطق خشک برای تغذیه آبی خود وابسته به برف و یخی هستند که در فصول سرد در دو رشته کوه البرز و زاگرس جمع می شوند. در سال های اخیر با کاهش بارندگی ها و کاهش این ذخایر، کمبود آب در کشور بیشتر نمایان شده است.یکی از بزرگ ترین چالش های زیست محیطی کمبود آب است. با کم شدن ذخایر آب های زیر زمینی و خشک شدن رودخانه های فصلی، بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری نیز در معرض نابودی قرار می گیرند. باید توجه داشت که حیات انسان نیز تا حد بسیار زیادی وابسته به همین گونه های گیاهی و جانوری است و انقراض آن ها و تغییر در اکوسیستم، زندگی انسان ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.یکی از بزرگ ترین و مهم ترین اثرات کمبود آب بر جامعه، در دسترس نبودن آب آشامیدنی سالم است. کم آبی مشکلات جسمی زیادی را برای انسان به بار می آورد. علاوه بر این نبود آب، باعث از بین رفتن محصولات کشاورزی و نابودی حیوانات است که در پی آن مواد غذایی مورد نیاز برای مصرف انسان نیز کم شده و گرسنگی در بیشتر نقاط جهان غالب می شود. افزایش قیمت مواد غذایی نیز از دیگر پیامد های کمبود آب در جامعه است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار