کد خبر: ۲۳۳۷۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
سدان اسپرت و کامپکت کیا برای ورود به ایران، در سامانه یکپارچه ثبت سفارش شده است. این محصول، احتمالا مشابه کیال ۵ اپتیما وارد کشورمان خواهد شد.

کیا سراتو ۲۰۲۴ در بازار خودروی ایران + قیمت

براساس گزارش پدال، امسال هم برخلاف وعده‌ی نهادهای مختلف، نابسامانی بازار خودرو بهبود نیافت. واردات کم‌تعداد و سود بسیار بالا حاصل از پیش‌خرید مدل‌های خارجی، کاهش قیمت برای مصرف‌کننده را نشان نمی‌دهد. حالا با نرخ دلار ۶۰ هزار تومان در بازار آزاد، خودروهای چینی مونتاژ داخل هم گران‌تر از قبل هستند. ضمن اینکه، میانگین درآمد پایین برای عامه‌ی مردم ایران، دسترسی به خودروی باکیفیت را، بسیار سخت کرده است.

کیا از قدیمی‌ترین خودروسازان کره‌ای در بازار ایران محسوب می‌شود. مردم ما، این برند را با پراید شناختند و حالا با حسرت به پیشرفت بسیار خوب کیا در ساخت مدل‌های متنوع نگاه می‌کنند. این مجموعه، در سال ۱۹۴۴ حدود ۸۰ سال پیش بنیان نهاده شد؛ اما در بیست سال اول، بر تولید کامیون و موتورسیکلت با مونتاژ محصولات ژاپنی تمرکز داشت. اولین خودروی تولید انبوه کیا، بر اساس مدلی از مزدا در سال ۱۹۷۳ شکل گرفت و حالا با کارخانه‌های متعدد در سراسر دنیا، مستقل از برندهای خارجی فعالیت می‌کند. بیش از ۴۵ درصد از سهام کیا، در اختیار هیوندای است تا عضو مهم یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروسازی دنیا، محسوب شود. مجموع تولیدات سالانه‌ی کیاموتورز ۳/۵ تا ۴ میلیون دستگاه برآورد می‌شود.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای اصلی

اولین سراتو، سال ۲۰۰۳ معرفی شد و به بازار ایران هم رسید. نسل‌های دوم و سوم این خودرو هم در کشورمان فروخته شدند؛ اما رونمایی از نسل چهارم در سال ۲۰۱۸، هم‌زمان با ممنوعیت واردات به ایران بود. حالا در موج جدید ورود خودروهای خارجی، نام کیا سراتو دیده می‌شود که حتی با قیمت غیرمنصفانه، احتمالا مشتریان پرتعداد جذب خواهد کرد.

سراتو جدید، هم‌زمان در کره جنوبی، ویتنام و چین مونتاژ می‌شود. ۸ نوع پیشرانه و ۵ مدل گیربکس دستی یا اتوماتیک برای سراتو ۲۰۲۴ وجود دارد. این محصول با دو تیپ بدنه‌ی سدان و هاچبک تولید شده است که البته برای ایران، قطعا سدان دنده اتوماتیک عرضه خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بسیار از قطعات فنی کیا سراتو وارداتی، مثل موتور و گیربکس، مشابه کیا K۵ باشد.

در تصاویر مطلب پیش‌رو، از نسخه‌ی ۲۰۲۴ مونتاژ چین که احتمالا وارد ایران خواهد شد، استفاده شده است. مدل مخصوص بازار امریکا و کانادا، چراغ جلو متفاوت دارد.

طراحی بیرونی و نمای بدنه‌ی کیا سراتو ۲۰۲۴ وارداتی

سراتو جدید، همچنان به سبک جلوپنجره‌ی دماغ ببر (Tiger nose) وفادار مانده است. سبک چراغ‌ها و سپر نیز، شباهت زیاد به مدل‌های قدیمی دارد.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای جلو

حالت برجسته در روشنایی اصلی، حس اسپرت و تهاجمی سراتو ۲۰۲۴ را تقویت می‌کند. برای دی‌لایت (روشنایی روز) از ۴ ال‌ای‌دی کوچک داخل کاسه چراغ استفاده شده است و رشته‌ یا خط بلند ندارد. فضای خالی در نمای روبرو به وفور دیده می‌شود و عملا ادوات پلاستیکی، نقش پررنگ برای ظاهر سراتو بازی می‌کنند. حتی در نسخه‌های سفارشی مثل GT لاین هم، قطعات با جزئیات لوکس استفاده نشده‌اند.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای جانبی

در نمای جانبی، حجم‌دهی بدنه با خطوط ملایم و هوشمندانه انجام شده است. چراغ جلو و عقب در راستای پنجره‌ها وصل شده‌اند و پایین درهای ورود به کابین، موج چشم‌نواز وجود دارد. رینگ‌ ۱۶ یا ۱۷ اینچ اسپرت و شیب مناسب سقف تا انتهای صندوق، دیگر نکات مثبت در طراحی سراتو ۲۰۲۴ هستند.

نمای پشت خودرو، بهبود چشمگیر نسبت به نسل‌های قدیمی را نشان می‌دهد. حجم‌دهی قسمت‌های مختلف سپر و درپوش صندوق، به خوبی انجام شده است. حتی چراغ‌های عقب با ساختار پیوسته، هماهنگی مناسب با دیگر اجزا دارند. سراتو در کلاس سدان‌، یک خودروی اقتصادی بازار اروپا و امریکا محسوب می‌شود؛ اما در نمای عقب، چندان وابسته به ادوات پلاستیکی نیست و کمی لوکس به نظر می‌رسد.

سراتو ۲۰۲۴ با طول ۴,۶۶۰ و عرض ۱,۷۸۰ و ارتفاع ۱,۴۵۰ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲,۷۰۰ میلی‌متر تولید می‌شود. با این شرایط، مدل جدید نسبت به نسخه‌های قدیمی موجود در ایران، بزرگ‌تر است و خصوصا از نسخه‌ی مونتاژ سایپا، ۱۳ سانتی‌متر طول بیشتر دارد.

طراحی داخلی و نمای کابین کیا سراتو ۲۰۲۴ وارداتی

ورود به اتاق سراتو جدید، حس یک خودروی اسپرت ژاپنی ساخت ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ را تداعی می‌کند. دسته‌ دنده‌ی بزرگ، نمایشگر ایستاده روی داشبورد و پنل پشت فرمان سنتی با ساختار سیلندری پیوسته، هماهنگ با سبک طراحی مدرن نیستند؛ اما علاقه‌مندان به سیویک و ایمپرزا را جذب می‌کنند.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای داخلی

مانیتور لمسی ۱۰/۲۵ اینچ، نسبتا بزرگ و کاربردی به نظر می‌رسد. کیلدهای زیر نمایشگر، شلوغ و پرتعداد هستند. خروجی‌های تهویه مطبوع در مرکز داشبورد، ساده و کم‌هیجان طراحی شده‌اند؛ ضمن اینکه برای کنترل درجه حرارت یا شدت باد، کلید گردان سنتی با دکمه‌های فیزیکی استفاده شده است.

پلاستیک خشک داشبورد و فرمان ساده کاملا دایره‌ای، چندان جذاب و مدرن نیستند؛ اما ظاهرا مهم‌ترین نکته‌ی منفی در کابین، دسته‌ی دنده‌ی قدیمی با چرم مصنوعی پایه و ترمز دستی اهرمی باشد. این تجهیزات، حتی در بسیاری از سدان‌های ارزان‌قیمت چینی هم، منسوخ شده است. نسخه‌ی جی‌تی لاین بازار امریکا و اروپا، ترمز دستی دکمه‌ای و فرمان D شکل دارد؛ اما احتمالا برای بازار ایران ارایه نمی‌شود.

کیا سراتو وارداتی 2024 کوشا خودرو نمای صندلی

صندلی مدل پایه، ساده است و تمام چرم نیست. بخش اصلی برای نشیمنگاه و پشت کمر، از پارچه ساخته شده است. سراتو ۲۰۲۴ برای ۴ سرنشین بلندقد، فضای کافی فراهم می‌کند و صندوق عقب ۵۰۰ لیتر فضا دارد. همچنین صندلی‌های عقب، قابلیت جمع شدن دارند.

پیشرانه و تجهیزات فنی کیا سراتو ۲۰۲۴ وارداتی

باوجود نسخه‌های متنوع، از نظر فنی دو مدل اصلی سراتو در بازار جهانی دیده می‌شوند. تمام این خودروها، دیفرانسیل جلو با پیشرانه ۴ سیلندر هستند. طبیعتا مدل ضعیف‌تر برای ورود به ایران انتخاب شده؛ اما واردات نمونه‌ی جی‌تی لاین با پیشرانه‌ی قوی‌تر برای سال آینده، محتمل است.

موتور ۲ لیتر تنفس طبیعی مشابه کیا K۵ وارداتی است. این محرک بنزینی برای سراتو ۲۰۲۴، قدرت ۱۵۲ اسب بخار و گشتاور ۱۹۲ نیوتن‌متر فراهم می‌کند. سراتو ۲ لیتر در اکثر کشورهای دنیا مثل امریکا CVT است اما برای ایران، همراه گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک ارایه می‌شود و سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۸/۵ ثانیه دارد. میانگین مصرف سوخت این مدل، حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر است.

سراتو GT لاین از موتور ۱/۶ لیتر توربو مجهز به اینترکولر، ۲۰۵ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ نیوتن‌متر گشتاور می‌گیرد. این محصول، سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۷/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت دارد. میانگین مصرف سوخت سراتو GT لاین ۲۰۲۴، حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است.

قیمت سراتو ۲۰۲۴ در بازار جهانی و هزینه خرید مدل وارداتی

برای سراتو موتور ۲ لیتر CVT ساخت چین، آستانه قیمت ۲۰ هزار دلار وجود دارد که با احتساب دلار ۶۰ هزار تومانی و هزینه‌های جانبی مربوط به واردات خودرو برای شهروندان ایرانی، تقریبا ۲/۵ میلیارد تومان خواهد بود. البته این رقم، احتمالا قیمت پیشنهادی کوشا خودرو به مشتریان است و برای متقاضیان بازار آزاد، سود میلیارد تومانی خریدار اولیه، اضافه خواهد شد. هم‌اکنون برای کیا سراتو ۲۰۱۷ موتور ۲ لیتر کم‌کار در نمایشگاه‌های تهران، حدود قیمت ۳ میلیارد تومان وجود دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار