کد خبر: ۲۳۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:
بازدهی بازارها در هفته سوم اسفند بیشترین رشد قیمت را در بازارها طی یک سال اخیر داشت. قله قیمت ابتدا با رشد قیمت دلار فتح شد و در بازارهای داخلی اثر مستقیم گذاشت و با التهابات بازارهای جهانی صعودی‌تر شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در روزهای میانی اسفند بیشترین رشد قیمت را طی یک سال اخیر در بازارهای مالی  داشت. در پی رشد دلار، بازار طلا نیز صعود چشم‌گیری داشت و بورس نیز سهم قابل توجهی از رشد ارزش شاخص کل را کسب کرد. باید توجه داشت روند صعودی قیمت در بازارهای جهانی در التهابات بازارهای داخلی بی‌تاثیر نبود. رشد طلای جهانی و بیت‌کویین اثر صعودی قیمت دلار را تقویت کرد و بازارها به شکل‌ شارپی‌تری در روند افزایشی قرار گرفتند.

Screenshot 2024-03-07 at 4.57.07 PM

چرا دلار گران شد؟

در هفته اخیر اولین و دومین حراج ربع‌ سکه‌های بانک مرکزی به ترتیب در روز یکشنبه ۱۳ و چهارشنبه ۱۶ اسفند برگزار شد. در حراج اول ربع سکه با قیمت ۱۱ میلیون و ۴۶۱ هزار و ۲۰۸ تومان و در دومین حراج با قیمت ۱۲ میلیون و ۵۵۰ هزار و ۶۲۰ تومان عرضه شد. این قیمت‌ها مهر تاییدی شد تا فتیله قیمت دلار که مد‌ت‌ها بود با سیاست‌های بانک مرکزی فریز شده بود روشن شود و انفجار قیمت را در بازارهای مالی رقم زد. طلای ربع سکه‌ها در حراج‌های اول و دوم با دلار ۹۴ و ۹۹ هزار تومانی محاسبه شد و معامله‌گران این اقدام را سفته‌بازی با عاملیت بانک مرکزی عنوان کردند. به اعتقاد آنها این همین موضوع مهر تاییدی بر افزایش قیمت دلار در روزهای آتی نیز هست.

دلار در کریدور جدید جا خوش کرد

قیمت دلار  از نهم تا امروز ۱۷ اسفند و طی پنج روز معاملاتی هفته اخیر نوسانات افزایشی شارپی داشت. این اسکناس در مدت یاد شده رشد بازدهی ۳.۲۴ درصدی و افزایش قیمت دو هزار تومانی داشت. در آخرین معامله روز جاری اسکناس آمریکایی در پله پنجم و در کف کریدور ششم معامله شد.

بازدهی طلا ۱۰ درصد صعود کرد

روز پنجشنبه ۱۷ اسفند هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت سه میلیون و ۱۹۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید و با افزایش ۲۹۷ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته، به کار خود پایان داد. این هفته طلا بازدهی مثبت ۱۰.۲۸ درصدی داشت و این مقدار رشد بیشترین افزایش بازدهی در بازارهای مالی طی یک سال اخیر است. در هفته سوم اسفند هر مثقال طلای ۱۸ عیار روی رقم ۱۳ میلیون و ۸۰۸ هزار تومانی ایستاد.

گفتنی است این هفته انس جهانی طلا با رشد قیمت بی‌سابقه‌ای همراه شد. طلای جهانی در یک هفته اخیر ۱۲۷ دلار گران شد و در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۲۱۵۸ دلاری در حال معامله است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل رشد بازدهی ۶.۳۶ درصدی داشت.

سکه‌های سنگین ۳ کانال صعود کردند

در هفته اخیر سکه امامی افزایش بازدهی ۹.۱۲ درصدی داشت. این قطعه در آخرین معامله روز پنجشنبه ۱۷ اسفند با قیمت ۳۷  میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به کار خود پایان داد و افزایش قیمت سه میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به هفته گذشته داشت.

روز پنجشنبه قیمت سکه بهار آزادی در سطح ۳۵ میلیون و ۲۰ هزار تومانی قرار گرفت. در آخرین معامله این هفته نیم‌سکه با قیمت ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ربع سکه با رقم ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شدند. سکه گرمی روی رقم ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی ایستاد. گفتنی این هفته قطعات سنگین سکه سه کانال و سایر قطعات سکه یک کانال صعود کردند.

سقوط ۱۶ درصدی سدشت در هفته مثبت بورس

 کندل هفتگی شاخص‌های بورسی در هفته جاری پس از مدت‌ها صعودی شد. بررسی بازارهای مالی در این هفته نشان می‌دهد که تحرکات صعودی در بازار دلار موتور محرکه فعلی بورس است.

قیمت ارز از هفته گذشته تا کنون بر مدار افزایش قرار گرفته است و همین موضوع نیز سبب شد تا سهامداران شاهد تحرکات صعودی در بازار سهام شوند. به نحوی که شاخص کل طی پنج روز کاری این هفته 5.4 درصد بازدهی داشته و از دو میلیون و 54 هزار واحد به دو میلیون و 165 هزار واحد رسیده است.

معاملات سهم‌های کوچک نیز در این هفته افزایش نسبتا خوبی را پشت سر گذاشت. به نحوی که شاخص هم‌وزن از 714 هزار واحد، با رشد 3.43 درصدی به 738 هزار واحد رسیده است.

در طرف ارزش معاملات نیز ارقام قابل توجهی به چشم می‌خورد. چرا که با شارژ بازار سهام، حجم و ارزش معاملات نیز صعودی شد و پس از مدت‌ها رقم بالایی را به ثبت رساند. به طوری که در این هفته، بازار سهام به صورت میانگین، روزانه 10 میلیارد و 340 میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزش معاملات خرد 6 هزار و 324 میلیارد تومانی را رقم زد.

همچنین باید گفت بازار سهام در این مدت پس از چندین هفته شاهد ورود پول حقیقی بود. به صورتی که طی پنج روز کاری این هفته بیشتر از 1.8 همت پول به بازار سهام تزریق شده است.

بیشترین بازدهی نمادها در هفته دوم اسفند

بیشترین بازدهی

بررسی معاملات بورس در هفته ابتدایی اسفند 1402 نشان می‌دهد که سهام پارسیان توانسته است در این هفته با رشد 38 درصدی، بیشترین بازدهی را به ثبت برساند و با ارزش 487 تومان معامله شود.

وبانک و وپارس نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی مثبتی از خود بر جای گذاشتند؛ به نحوی که این دو سهم در این هفته 25 درصد افزایش قیمت داشتند. به این ترتیب در پایان معاملات این هفته وبانک به قیمت 1,274 و وپارس به 235 تومان رسیدند.

کمترین بازدهی نمادها در هفته دوم اسفند

کمترین بازدهی

در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده پایین‌تر بود؛ به طوری‌که سدشت افت 16 درصدی بیشترین کاهش قیمت را میان رقبای خود در بازار سهام ثبت کرده است. توسن  و شرنگی نیز دیگر سهم‌های کم‌بازده این هفته بود که با افت 14 درصدی به قیمت 1,459 و 1,730 تومانی رسیدند. همچنین سدبیر و وحکمت نیز با کاهش 12 درصدی دیگر سهم‌های کم‌بازده بورس در هفته دوم اسفند بودند. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار