کد خبر: ۲۳۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
حماس گفت که آنچه توسط یکی از کانال‌های خبری در مورد دریافت پیشنهاد بین‌المللی برای آتش‌بس طولانی در غزه، بازگشت تدریجی آوارگان یا سفر هیئتی به قاهره برای بحث درمورد جزئیات این پیشنهاد منتشر شده‌است، صحت ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، این جنبش از رسانه‌ها خواست تا از صحت و اعتبار در گزارش اخبار اطمینان حاصل کنند و احساسات مردم را که در معرض تجاوزات رژیم صهیونیستی و جنگ نابودی نازی‌ها قرار دارند، به بازی نگیرند.

این در حالی است که منابع مصری مطلع از روند مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه روز سه‌شنبه گفتند که مصر از جنبش مقاومت اسلامی حماس دعوت کرده‌است تا ظرف چند روز آینده به قاهره سفر کند تا از آنچه «طرح تعدیل شده آمریکایی» درباره دستیابی به توافقنامه آتش‌بس توصیف می‌کند، مطلع شود.

منابع مصری و منابع در جنبش حماس احتمال دادند هیئتی از جنبش به دعوت میانجی مصری ظرف چند روز به پایتخت مصر می‌رود تا «در تلاش برای بهره برداری از ماه رمضان جهت دستیابی به یک توافق آتش‌بس به عنوان فرصتی برای غلبه بر نقاط برجسته اختلاف در مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا رایزنی کند». این پیشنهاد همچنین به شهروندان نوار غزه این فرصت را می‌دهد تا کمی رنگ آرامش ببینند و به وضعیت خود را در روزهای اول ماه مبارک رسیدگی کنند.

موسی ابومرزوق، از رهبران جنبش حماس نیز گفت: «من هیچ اطلاعی از هیئتی که طی چند روز آینده عازم قاهره پایتخت مصر خواهد شد، ندارم، اما وی خاطرنشان کرد که «با وجود این، هنوز فرصت برای دستیابی به توافق در دسترس است.»

به گفته یک منبع مصری، «احتمالاً یک هیئت رهبری از جنبش حماس طی چند روز آینده به قاهره سفر خواهد کرد تا جزئیات تماس‌های انجام شده توسط میانجی‌گران در ساعات گذشته را به امید رسیدن به توافقی بررسی کند، توافقی که قابل توصیف به عنوان یک «آتش بس بشردوستانه»، نه یک «آتش‌بس» برای کاهش شدت درگیری و آرامش برای شهروندان نوار غزه، با توجه به تشدید تنش‌های منطقه‌ای باشد».

این منبع مصری توضیح داد: «دیدگاه تغییر یافته با انگیزه دولت آمریکا همراه است که می‌خواهد با توجه به وخامت شرایط زندگی در نوار غزه، شرایط اسرای اسرائیلی را بهبود بخشد و از ورود موقت دارو و مواد غذایی اطمینان حاصل کند.»

این منبع خاطرنشان کرد: «تغییر جزئی در موضع دولت آمریکا رخ داده که نسبت به موضع تداوم جنگ و برخی از شروط تعیین شده توسط مقاومت برای دستیابی به توافقی که منجر به آزادی اسیران صهیونیست شود، انعطاف‌پذیری نشان می‌دهد.»

وی افزود: «مقامات در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواهان دستیابی به یک پیشرفت در بحران هستند که به عنوان انگیزه‌ای برای مبارزات انتخاباتی رئیس جمهور ایالات متحده خواهد بود.»

وی اشاره کرد: «فشار زیادی از جانب قاهره بر واشنگتن برای پیشرفت در مذاکرات وجود دارد.»

این منبع خاطرنشان کرد: برجسته‌ترین جنبه تحرکات کنونی منطقه‌ای در خصوص تلاش‌های میانجی‌گری بر تضمین وضعیت زندگی و سلامت نسبتاً باثبات برای اسرای اسرائیلی در غزه پس از تاکید جنبش حماس مبنی بر اینکه وضعیت آنها به شدت تحت تأثیر محاصره قرار گرفته، متمرکز است.

این منبع فاش کرد: «فرانسه گام‌های فعالی در میانجی‌گری کنونی برمی‌دارد تا از سوی خود در تلاش برای احیای توافق قبلی برای انتقال دارو به اسیران، در ازای انتقال داروهای مورد نیاز بیمارستان‌ها در نوار غزه گامی برداشته باشد.»

 

منبع : ایسنا
برچسب ها: حماس ، غزه ، اسرائیل و حماس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار