کد خبر: ۲۳۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۷
باشگاه خبرنگاران جوان : معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: در ابتدای ۱۴۰۳ اعلام می کنیم که روند تولید به رغم تمامی محدودیت‌ها و چالش‌ها به رشد مستمر و باثبات رسیده است.

محمدمهدی برادران، معاون امور صنایع وزارت صمت در گفت و گوی ویژه با اشاره به شعار سال مبنی بر نقش ویژه مردم بر مشارکت تولید گفت: با توجه به شعار سال و نامگذاری سال های اخیر و مطالبه مقام معظم‌ رهبری که مطالبه عموم مردم است، تنها راه نجات کشور تولید است.

وی افزود: ما در فرآیندی قرار گرفتیم که فرصت ها و تهدید هایی در سال گذشته و سنوات قبل داشتیم، می توانیم به یک نگاه راهبردی برسیم که به پایداری در امر تولید و اقتصاد می رسیم. طی ۴ تا ۵ سال قبل در شب عید مشکل شوینده و کمبود لوازم خانگی داشتیم. آنجا تولید به آن‌منزله بود که امروزه نیاز کشور را تامین کنیم، اما سال گذشته را که نگاه می‌کنیم به رغم مشکلاتی که جامعه صنعتی تحمل کرد، روند صادرات محور بود و هدفگذاری متفاوت با سال های قبل شد و تولید صادرات محور است. مشکل محدودیت ارزی و تکانه های اقتصادی پیدامی کنیم و تولیدکنندگان به سمت دانش بنیان ها می روند.

خبر مرتبط
رئیس بانک مرکزی: تداوم کاهش تورم و نقدینگی تا رسیدن به نقطه مطلوب برنامه قطعی ماست

رئیس‌کل بانک مرکزی هدف‌گذاری برنامه ریزی شده برای تداوم کاهش تورم و نرخ رشد نقدینگی به همراه هدایت هدفمند اعتبارات بانکی به سمت تولید را سیاست قطعی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد و گفت: تحقق این اهداف قطعا با مشارکت مردم و در کنار تقویت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی به ویژه در منطقه، دستاوردهای مهمی را در عرصه اقتصادی برای مردم رقم می‌زند.

برادران همچنین گفت: بنابر گزارش منتشر شده بانک مرکزی در ۹ ماهه سال قبل  ۴.۹ درصد رشد تولید داشتیم که این امر نشان می دهد تولید  به رشد پایدار رسیده است. در ابتدای ۱۴۰۳ اعلام می کنیم که روند تولید به رغم تمامی محدودیت ها و چالش ها به رشد مستمر و باثبات رسیده است.  نمودار رشد فصلی نشان می دهد که به رشد ۴.۹ درصد رسیدیم و تولیدکنندگان مدیریت قیمت تمام شده داشتند.  براساس گزارش مرکز آمار در بهار ۱۴۰۰، ۷۸.۵ درصد تورم تولید و در ابتدای دولت به ۸۰ درصد رسیده بود، الان به زیر ۳۰ درصد رسیده است چراکه صنعت تلاش می کند تولید را انبوه و کیفی و مواد اولیه تامین کند و با کمک بانک‌ مرکزی ارز مناسبی تخصیص داده شد.

وی در جواب سوالی با این مضمون که «رهبر تاکید دارند که امسال جهش تولید داشته باشیم برنامه جهش تولید چیست؟» گفت: فضایی که ایجاد شده مثبت است و جامعه انقلابی بدنبال همراهی فرمایشات رهبری هستند، اینکه مردم چیزی را مطالبه کنند یک نقطه قوت است. ما انجمن های صنفی داریم و در قالب قرارگاه های مردمی باید مردم را به میدان بیاوریم تا جهش حاصل شود. برای جهش باید دید منابعی که در اختیار داریم‌چیست؟

وی افزود: برای سهولت کسب و کار اقدامات خوبی صورت گرفته و با نقشه هدایت گری باید به مردم گفت هر کسب و کاری راه نیندازید و نقش هدایت گری باید داشته باشیم. در سرمایه گذاری که مردم می کنند نظر کارشناس ملی باید اخذ کنند. نقشه راهی به عنوان آمایش از استان ها تهیه شده ما به این رسیدیم که در برخی نقاط مشکل کمبود نیروی کار داریم. اگر مردم مایل به سرمایه گذاری هستند، می توانند با نقشه های راهبردی اطلاعات کسب کنند و با فعالان صنعت به تفکیک برنامه هایی تهیه کردیم که بازار صادراتی را هدف گیری کنیم، بصورت فصلی بروز رسانی کنیم و در مقام‌ نظارتی باید تشدید شود تا مناطق تجاری به مناطق وارداتی تبدیل شوند. گفتنی است که آمایش سرزمین انجام دادیم و قرار است به زودی نقشه راه سرمایه گذاری به مردم‌معرفی کنیم.

وی در جواب سوال «نقش بخش خصوصی در جهش تولید چیست؟» هم گفت: جوانی ممکن است امکان سرمایه گذاری نداشته باشد، اما از لحاظ دانش و ایده به بخش خصوصی بفروشد. ۴ سال قبل موضوع جهش را داشتیم اما نه با پسوند مشارکت مردم. اگر دولت در مقطعی از اقتصاد مردمی نام می برد باید به سمت صنعت مردمی حرکت کنیم. الان دغدغه اشتغال کارگر ساده نیست، دغدغه اشتغال نیروهای تحصیل کرده است.

معاون امور صنایع وزارت صمت همچنین گفت: از فردا صبح با آغاز رسمی کار در سال جدید، هیچ واحدی نباید تعطیل شود و از فرصت بهار باید استفاده کرد چراکه همانند تابستان محدودیت برق و زمستان گاز را نداریم و همواره با محدود کردن مونتاژ، تاب آوری خواهیم داشت و این مسیر را با قوت با همراهی عموم مردم دنبال می کنیم. رصدها نشان می دهد که آرام‌ترین اسفند و شب عید را داشتیم. به عنوان مثال در جشنواره ها فروشنده های لباس تا ۵۰ درصد تخفیف دادند و در حوزه مواد شوینده و سلولوزی مشکلی نداشتیم. همچنین با کمک بانک مرکزی ارز صنعت بیش از ۴۴ میلیارد تامین شد. برای پایداری تولید خوشه صنعتی باید ایجاد کرد و آنها را به هم گره زد، سال گذشته بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال ماقبل ماشین آلات وارد کردیم . بیش از ۴.۵ میلیارد دلار ماشین آلات وارد کردیم. پس ما باید نسبت به حرکت های تولیدی فردگرا و بدون ارتباط حساس باشیم.

او در پاسخ به این سوال «امکانات و تسهیلات خاصی به مشاغل خانگی داده می شود؟» نیز گفت: تجربه داریم که یک مقطعی شعاری مطرح شد، اما پیچیدگی موضوع رعایت نشده است. هر اقدام اقتصادی اگر داخل زنجیره نباشد احتمال شکست است. منظور از زنجیره از مواد اولیه تا صادرات است. یکی از پیشنهادات استفاده از ظرفیت تولید بدون کارخانه است. سال گذشته حجم زیادی ماشین الات اوردیم که امسال به بهره برداری می رسد. توصیه ابتدایی این است که مردم از تولید بدون کارخانه شروع کنند که سرمایه در گردش و بازار هدف را حفظ می‌کند. در برخی خطوط تولید ۵۰ درصد ظرفیت خالی داریم که سرمایه در گردش کم داریم و بازار هدف را نشناختیم و بازار هدف را باید خوب بشناسند. ناگفته نماند یکی از نقاط ضعف حوزه بسته بندی است. 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار