کد خبر: ۲۸۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
کیمو تی ایلیکاینن وزیر کشاورزی و محیط زیست فنلاند فردا شنبه هشتم اسفند ماه (27 فوریه) در راس یک هیات تجاری این کشور برای دیداری 5 روزه به تهران می آید.
 هدف از این سفر که تا 12 اسفند(2 مارس ) طول خواهد کشید، حمایت از تلاش های گروهی فنلاند برای افزایش صادرات فناوری پاک، فناوری کشاورزی و صنایع غذایی به ایران پس از لغو تحریم ها و گشایش بازار 80 میلیون نفری این کشور برروی کشورهای خارجی است.
این پایگاه افزود: ایران به تخصص و سرمایه گذاری خارجی به ویژه در زمینه زیرساخت های زیست محیطی، کشاورزی، جنگلداری و تولید مواد غذایی نیاز دارد.
این پایگاه خبری پیش بینی کرد: اقتصاد ایران در چند سال آتی به میزان 5 تا 8 درصد رشد داشته باشد.
طبق این گزارش، 'تی ایلیکاینن ضمن حضور در نمایشگاه بین المللی محیط زیست تهران «انویرو 2016»، در مراسم افتتاحیه به عنوان یکی از سخنرانان اصلی، صحبت خواهد کرد. وی همچنین در این سفر با معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران ملاقات و با وی یک توافقنامه همکاری در باره حفاظت از محیط زیست، امضا خواهد کرد.همچنین قرار است تی ایلیکاینن با محمود حجتی و حمید چیت چیان وزیران کشاورزی و نیرو و محمد باقر قالیباف شهردار تهران ملاقات کند.'
** سابقه روابط ایران و فنلاند به نقل از سایت سفارت ایران در هلسینکی
به گزارش ایرنا از وبسایت سفارت ایران در هلسینکی :روابط ایران با فنلاند در سال های اخیر تابع روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی ایران بوده است. هلسینکی که تا پنج سال پیش تحولات داخلی ایران را کمتر به روابط دوجانبه ربط می داد، پس از تصویب قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه برنامه های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران و بدنبال آن طرح تحریم های پیشنهادی آمریکا علیه کشورمان و پیوستن اتحادیه اروپا به این تحریم ها، خود را به رعایت مقررات اتحادیه اروپا ملزم نمود.
روابط بازرگانی ایران و فنلاند به صورت سنتی محدود و در سال های اخیر تابع تحولات در روابط کشورمان با 28 کشور عضو اتحادیه اروپا بوده است.
روابط تعریف شده اقتصادی و بازرگانی دو کشور تا سال 1381 شمسی بصورت رسمی از طریق برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی و سرفصل های تعیین شده در آن از نظم خوبی برخوردار بود، اما از آن سال طرف فنلاندی، شیوه برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی را روشی قدیمی برای همکاری های بازرگانی دو کشور دانست و افزایش ارتباط ها میان بخش های خصوصی دو کشور را راه حل مناسب تری برای توسعه روابط اقتصادی و بازرگانی دانست.
از این رو در سال های اخیر چند هیات تجاری متشکل از صاحبان بخش های خصوصی دو کشور، به پایتخت های یکدیگر سفر کرده اند و در این سفرها همایش توسعه روابط تجاری دو کشور نیز برگزار شده است.
مهمترین سفرهای متقابل انجام شده بین دو کشور در بخش اقتصادی طی ده سال گذشته بشرح ذیل بوده اند:
- سفر لینتو معاون قائم مقام در امور اقتصادی وزارت امور خارجه فنلاند به ایران بمنظور برگزاری دور پنجم کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در سال 1381
- سفر خسروتاج رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به فنلاند در سال 1381
- سفر ویلن وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند به ایران بمنظور امضای موافقتنامه حمایت از سرمایه گذاری مشترک در سال 1381
- سفر خاموشی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران به فنلاند در سال1383
- سفر هیات بازرگانی و بانکی 22 نفره از فنلاند به ایران در سال 1385
- سفر غضنفری رئیس وقت سازمان توسعه تجارت ایران در راس یک هیات از بخش خصوصی به فنلاند در سال 1387
حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال های اخیر تحت تاثیر رکود اقتصاد جهانی و محدودیت های ایجاد شده اخیر به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران، با نوساناتی همراه بوده است.
مهم ترین کالاهای صادراتی ایران به فنلاند در سالیان اخیر، کالاهای مصرفی، مواد شیمیایی، مواد دارویی و درمانی، محصولات نساجی، پارچه و نخ، پلاستیک خام، تجهیزات حمل و نقلی، تجهیزات اداری و مسکونی، عطرجات و مواد پاک کننده، مواد غذایی و حیوانات زنده، آهن و فولاد، مواد خام غیر سوختی، سبزی و میوه، قهوه و کاکائو و کودشیمیایی بوده است.
اهم کالاهای وارداتی ایران از فنلاند در سال های اخیر، تجهیزات حمل و نقلی، سامانه ها و تجهیزات مخابراتی، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی، کالاهای مصرفی، کاغذ، خمیر کاغذ و مقوا، مواد نفتی، مواد خام غیرخوراکی، پلاستیک، مواد شیمیایی و ابزار و تجهیزات بوده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: