کد خبر: ۳۳۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱
مدیرجهاد کشاورزی چالوس گفت: پیش بینی می‌شود بیش از 15 هزار تن کیوی از باغات شهرستان برداشت شود.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایسنا؛یزدانقلی خزائی پول با اشاره به آغاز برداشت کیوی در باغات شهرستان چالوس، اظهار کرد: برداشت کیوی همانند تولید تخم‌مرغ ظریف و حساس است. وقتی میوه را از درخت برداشت می‌کنیم، همانند این است که موجود زنده را از وسیله حیاتش جدا می‌کنیم. باید نسبت به جنبه‌های برداشت و مراحل بعد آن نیز توجه داشته و به این امر واقف باشیم که این محصول باید بعد از برداشت توانایی ماندگاری تا 8 ماه را داشته باشد.

مدیرجهاد کشاورزی چالوس خاطرنشان کرد: اولین شرط ماندگاری محصول، استفاده از کارگران مجرب و آموزش دیده است. در زمان برداشت کیوی باید نهایت دقت شود تا ناخن دست کارگران بلند نباشد چرا که کیوی گیاهی زنده است که ایجاد کوچکترین پارگی بر روی آن سبب پوسیدگی و خرابی آن می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بهترین وسیله برای حمل کیوی، استفاده از جعبه پلاستیکی است، افزود: جعبه‌های چوبی به دلیل زبری سبب وارد آمدن آسیب‌های جدی به این محصول شده و این امر منجر به نابودی آن می‌شود.

خزائی پول ادامه داد: بهترین زمان برای برداشت کیوی از باغات، صبح است. بهتر است بعد از برداشت، محصول مستقیم وارد انبار نشود، چرا که میوه کیوی به دلیل داشتن پوستی تیره به دلیل اختلاف دمای محیط و درون انبار، دچار شوک شده و رو به خرابی می‌رود.

وی تصریح کرد: در زمان برداشت کیوی از روی درخت، زخمی در انتهای آن ایجاد می‌شود. عمدتا ورود میکروب از طریق این زخم سبب پوسیدگی و خرابی میوه می‌شود لذا باغداران می‌توانند پس از برداشت، میوه را 3 تا 4 چهار روز نگه داشته و بعد از طی این دوره محصول را به انبار انتقال دهند چرا که در این صورت محل زخم ترمیم شده و در محیط انبار و سردخانه دچار مشکلات میکروبی نمی‌شود.

مدیرجهاد کشاورزی چالوس با اشاره به اینکه متوسط برداشت کیوی در هکتار 25 تن است، خاطرنشان کرد: 700 هکتار از باغات شهرستان را باغات کیوی تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه برف و سرمای سال گذشته در کاهش محصول باغات تاثیر نگذاشته است، افزود: درختان کیوی برخلاف بسیاری از درختان قدرت تحمل سرما تا 24- درجه را دارد. عملا برف و سرمای سال گذشته تاثیر سویی بر این درختان نداشته است.

انتهای پیام/

برچسب ها: کیوی ، برداشت ، چالوس
نام:
ایمیل:
* نظر: