داوود کشاورزیان امروز در نشست خبری درباره جابجایی زائران اربعین اظهار داشت: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، رئیس کمیته حمل و نقل و مصرف سوخت در ستاد اربعین است که ارگانهایی نظیر سپاه پاسداران، شهرداری، شرکت نفت و نیروی انتظامی نمایندگانی در این کمیته دارند.وی اظهار داشت: امسال برای ایام اربعین هیچ مشکلی در حوزه تامین سوخت نخواهیم داشت.وی با بیان اینکه 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران اربعین در نظر گرفته شده است اظهار داشت: یکی از وظایف ذاتی ما نگهداری و بهسازی راهها است که در این راستا نگهداری و بهسازی مسیرهای منتهی به مرزهای مهران و شلمچه را در دستور کار قرار دادیم تا برای این ایام آماده شوند.کشاورزیان افزود: به زودی سالن مسافری پایانه مرزی شلمچه با حضور وزیر راه و شهرسازی تا قبل از ایام اربعین به بهرهبرداری میرسد و ضمن آنکه گیتهای مورد نیاز در پایانههای مرزی برای عبور زائران افزایش مییابد.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در مرز مهران روزانه حداکثر 15 هزار نفر مسافر میتوانند تردد کنند اما در ایام اربعین این رقم به روزانه 250 هزار نفر میرسد و با این حجم افزایش تقاضا نمیتوان هیچ شرایط خدماترسانی مطلوبی را فراهم کرد.وی افزود: با آنکه 96 گیت عبور در مرز مهران تامین شده است اما زائران انتظار خدمات مطلوب نداشته باشند و خدمات آنجا حداقلی است و قطعا مناسب نخواهد بود زیرا هر چه از زائران درخواست میکنیم که از مرزهای دیگر برای اربعین تردد کنند گرایش به مرز مهران به دلیل نزدیکی مسیر زیاد است.کشاورزیان گفت: سال گذشته 62 درصد زائران از پایانه مهران و 38 درصد از پایانه شلمچه و چزابه در بخش جادهای استفاده کردند.معاون وزیر راه و شهرسازی درباره قیمتهای بلیت اتوبوس برای ایام اربعین گفت: طی توافق با انجمن تعاونی شرکتهای مسافری قیمتهای بلیت اتوبوس برای این ایام حداکثر 2 برابر خواهد شد و این به دلیل ترددهای یک سر خالی است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال افزایش قیمت بیش از نرخهای تعیین شده گفت: ممکن است واسطههایی در این میان پیدا شوند و قصد سوء استفاده داشته باشند اما ما تلاش کردهایم زائران بین هر سه مرز توزیع شوند و برخی از مرز شلمچه، برخی چزابه، برخی مهران اعزام شده و برگردند اما پیشبینی میکنیم زائران این تقسیمبندی را رعایت نکنند.کشاوزیان بیان کرد: امسال 5 هزار دستگاه اتوبوس برای جابجایی زائران در نظر گرفتهایم که 3 هزار دستگاه آن در مسیر مهران و 2 هزار دستگاه اتوبوس به دو پایانه دیگر میرود.کشاورزیان بیان کرد: اصلاح آییننامه تاسیس شرکتهای اتوبوسرانی را در دستور کار قرار دادهایم.وی ادامه داد: در حال حاضر 2500 شرکت تعاونی اتوبوسرانی داریم که در کشور فعالیت میکنند و نباید اینگونه باشد،بنابراین هدفگذاری کردهایم که تعداد شرکتهای تعاونی مسافری را در راستای برندسازی کاهش دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متاسفانه هر فردی با دو سند اتوبوس، مجوز شرکت گرفته در حالی که در راستای برندسازی و ارتقای کیفیت خدمات باید تعداد شرکتها کاهش یابد.
وی افزود: در این راستا برنامهریزی کردهایم که هر شرکتی برای خود مجوزی اخذ کند و در قالب همکاری با شرکت اصلی و برندها نمایندگان آنها را کسب و با آنها فعالیت کند.وی گفت: این شرکت میتواند اتوبوس نداشته باشد اما باید یک غرفه در شهری که خط راهاندازی میکند داشته باشد.کشاورزیان افزود: بدین ترتیب تغییری کوچک در آییننامه تاسیس شرکتهای تعاونی ایجاد کردیم و هدفمان این است 2500 شرکت موجود به 40 شرکت تعاونی دارای برند کاهش یابد و بقیه به عنوان زیرمجموعه و طرف قرارداد این شرکتهای اصلی فعالیت کنند،بنابراین اتوبوسهای هر شرکت شکل و رنگ واحد مییابد، پرسنل لباس متحدالشکل خواهند داشت ضمن آنکه خدمات هر شرکت مثلا کترینگ و وایفای ایجاد میشود.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اعتبار نگهداری راهها بسیار محدود است،بهترین منابع برای تامین نگهداری راهها وضع عوارض بر سوخت است. اگر به سوخت عوارض وضع کنیم و بودجه کافی نگهداری راه تامین شود مزایای مادی بعدی خواهد داشت و مردم آثار وجودی آن را لمس میکنند.معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در قانون تنظیم مقررات دولت تنظیم ماده 70 بندی پیشبینی شد مبنی براینکه 20 درصد عوارض گازوئیل به راه آهن و راهداری اختصاص یابد. این مورد سال گذشته و امسال اجرایی نشده است اما معتقدیم بالاخره روزی قانون اجرا میشود تا اعتبار کافی به نگهداری راهها اختصاص یابد.کشاورزیان گفت: برای نگهداری 215 هزار کیلومتر از انواع راهها 6 الی 7 هزار میلیارد تومان در سال اعتبار میخواهیم اما سالانه حداکثر 3500 میلیارد تومان اعتبار ملی و استانی داریم.
وی بیا کرد: سال گذشته میزان تخصیص پروژههای عمرانی در این حوزه 20 درصد نقدی، 230 درصد اسناد خزانه اسلامی و 15 درصد در قالب قیر بود که امسال نیز شبیه سال قبل است.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در استانها این اعتبارات عمدتا جاری است و صرف پرداخت حقوق میشود؛ در استانها 6 الی 7 هزار نفر از پرسنل ما از محل طرحهای عمرانی و تملک دارایی حقوق میگیرند.وی بیان کرد: پیمانکاران توان کار کردن نسیه را ندارند و دولت باید منابع پایداری برای نگهداری راهها اختصاص یابد.کشاورزیان افزود: معتقدیم اگر صد تومان عوارض به نرخ گازوئیل اضافه شد سالانه 5 هزار تومان اعتبار برای نگهداری راهها خواهیم داشت.معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: 60 درصد رقم جرایم برون شهری نیز باید به نگهداری راهها اختصاص یابد که به دلیل کمبود منابع دولت این رقم تاکنون اختصاص نیافته است.وی بیان کرد: در گذشته به دلیل اختلافات سازمان راهداری و پلیس راه فقط در طول سالها 400 دستگاه دوربین در جادهها نصب شد اما تلاش کردیم طی قراردادی هزار دستگاه دوربین هوشمند ثبت تخلف در 34 هزار و 500 کیلومتر از محورهای مواصلاتی نصب کنیم،ضمن آنکه شرکتهای دانشبنیان در این زمینه موضوعات اپراتوری و نگهداری آن را برعهده میگیرند و از این پس در جادهها شاهد وجود دوربینهای مختلف نخواهیم بود.
منبع:فارس