کد خبر: ۴۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۵
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کنترل کیفی پروژه‌ها مغفول مانده است، گفت: رقم اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی نسبت به سنوات قبل کمتر شده است بنابراین با افزایش کیفیت می‌توان عمر پروژه‌ها را افزایش داد و این کمبود هزینه را جبران کرد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از فارس؛مراسم گرامیداشت هفته بسیج امروز در آزمایشگاه مکانیک خاک با حضور برخی از نمایندگان مجلس، معاونت علمی سپاه حضرت رسول (ص) و مدیران و کارکنان این شرکت‌ برگزار شد.

در این مراسم علیرضا خسروی با تأکید بر لزوم توجه به ‌فرهنگ و روحیه بسیجی در ساخت و سازهای پروژه‌های عمرانی، بیان کرد: در حال حاضر‌ حدود 250 میلیون مترمربع ساخت و ساز در کشور داریم.

وی گفت: اگر ارزش هر متر مربع متوسط 10 میلیون ریال در نظر بگیریم، مبلغ هنگفتی ‌در کشور هزینه می‌شود اما متأسفانه عمر ‌ساخت و سازها کوتاه است‌ که می‌توان با کنترل کیفی از هدر رفت آن جلوگیری کرد.

خسروی‌ اظهار داشت: در ایران افراد برای ساخت و ساز به سرعت به دنبال مجوز هستند ولی در کشورهای دیگر به دنبال مجوز برای تخریب هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه امروزه شاهد کم و کاستی در پروژه‌های عمرانی هستیم و کنترل کیفیت یک امر مغفول مانده در پروژه‌ها است.

عضو کمیسیون عمران مجلس‌ گفت: به نظر می رسد‌ شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک، جایگاه اصلی خود را در میان دولت و مردم به دست آورده و مراجع ‌تصمیم‌گیرنده، وظیفه دارند از آن حمایت کنند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ساخت و ساز یک علم است، نباید بدون علم وارد شد و‌ به ساخت ‌مجموعه‌ای بر اساس اطلاعات قبلی پرداخت؛ ‌وظیفه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است که به عنوان یک ارگان و نهاد دولتی ورود پیدا کند و در تمامی مراحل ناظر بر اجرای پروژه‌ها باشد.

وی گفت: به عنوان مثال امروزه با پیشرفت تکنولوژی و متنوع‌ شدن سازه‌ها، دیگر نمی‌توان‌‌ تنها از یک نوع جوش استفاده کرد بلکه صدها نوع جوش مختلف در وضعیت‌های جوی مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و تنها این آزمایشگاه هست که می تواند وضعیت آن‌ را تشخیص دهد.

خسروی ‌ادامه داد: با توجه به برگزاری همایش‌ها و سمینارهای زیاد در حوزه راه‌ و مسکن شاهد عمر کوتاه پروژه‌های عمرانی هستیم، علت اصلی این است که نقش آزمایشگاه‌ها جدی ‌نمی‌گیرند‌ در صورتی که اگر در انجام پروژه از شروع تا پایان و حتی نگهداری آن از آزمایشگاه‌ استفاده کنیم دچار مشکل نخواهیم شد.

وی گفت:‌ می‌توان‌ برای افزایش طول عمر یک پروژه به نگهداری آن پرداخت که این بخش در حال حاضر مغفول مانده است و اهمیت لازم و کافی به بخش آزمایشگاه‌ها داده نمی‌شود.

خسروی گفت: اعتقاد کمیسیون عمران این است که ‌واگذاری آزمایشگاه مکانیک خاک به بخش خصوصی به منزله پاک کردن مسأله است در حالی که در پروژه‌های عمرانی عدم رعایت کیفیت صدمات و لطمات جبران ناپذیری برای کشور به همراه دارد.

وی با توجه به امکانات و توانمندی‌های آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سطح کشور گفت‌: فعلاً بخش خصوصی نمی‌تواند جایگزین این شرکت شود و اگر قرار به واگذاری باشد باید تمامی جوانب را در نظر گرفت.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: این کمیسیون دغدغه‌های خود را در بخش اصل 44 اعلام کرده است و در بعضی موارد همانند واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نگاه خود را اعلام کرده است و در این عرصه باید به گونه ای برخورد شود که منافع ملی نیز در آن لحاظ شود.

وی اظهار داشت: کشور ایران در مسیر زلزله قرار دارد و نمی توان از آن فرار کرد بنابراین رعایت کیفیت در ساخت و سازها الزامی است که آزمایشگا‌ه یکی از ارگان‌ها و نهادهایی است که در این باره باید از آن تبعیت کرد.

نماینده مردم سمنان بیان کرد: ‌رقم اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی نسبت به سنوات قبل کمتر شده است بنابراین با بالا بردن و افزایش کیفیت می‌توان عمر پروژه‌ها را افزایش داد و این کمبود هزینه را جبران کرد که در این بخش آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک می تواند به عنوان بازوی اجرائی کمک شایانی کند.

انتهای پیام/


نام:
ایمیل:
* نظر: