کد خبر: ۴۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۱
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: از اول سال 94 عملیات نصب یکهزار و 900 دوربین ثبت سرعت در شبکه راه های شریانی کشور آغاز می شود.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛شهرام آدم نژاد روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: هم اکنون 400 دوربین ثبت سرعت در شبکه راه های شریانی کشور نصب شده که 200 دوربین آن به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و 200 دوربین دیگر به پلیس راهور اختصاص دارد. 

وی با بیان اینکه سیاست سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کنترل بیشتر سرعت خودروها در راه های کشور است، افزود: سازمان راهداری قصد دارد با افزایش سیستم های هوشمند، ایمنی و روانسازی ترافیک را در تمام راههای شریانی و غیرشریانی کشور عملی کند. 

وی بااشاره به طول راه های شریانی کشور، افزود: هم اکنون 34 هزار و 633 کیلومتر از راه های کشور به راه های شریانی اختصاص دارد و بیشترین رفت و آمد خودروها در این محورها انجام می شود. 

وی تصریح کرد: برآوردها نشان می دهد نصب یکهزار و 900 دوربین کنترل سرعت در راه های شریانی کشور 950 میلیارد تومان هزینه دارد که شامل نصب، بهره برداری، پشتیبانی و انتقال دیتا است و از سال 94 تا 8 سال دیگر تمام این روند در راه های شریانی کشور عملیاتی خواهد شد. 

وی بر ضرورت استفاده از سیستم های حمل و نقل هوشمند در جاده های کشور تاکید کرد و گفت: به منظور توسعه این سیستم ها قرار است نخستین همایش سیستم های حمل و نقل جاده ای 30 تا اول بهمن ماه سال جاری برگزار شود. قرار است مدیریت هوشمند ایمنی وکنترل ترافیک، استفاده از تکنولوژی و تجهیزات هوشمند و الگوهای رفتاری رانندگان در این همایش توسط متخصصان و کارشناسان بررسی شود. 

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: جمع آوری اطلاعات تردد خودروهای مختلف در راه های کشور برای ما بسیار اهمیت دارد و هم اکنون 1200 دستگاه ترددشمار در راه های شریانی کشور نصب شده و درصدد هستیم تمام شبکه شریانی کشور را با نصب 700 دستگاه تردد شمار دیگر زیر پوشش قرار دهیم. 

آدم نژاد از آغاز به کار سایت جدید www.141.ir خبر داد و گفت: با راه اندازی این سایت همه مردم می توانند به سهولت به این سایت مراجعه و آخرین اطلاعات محورهایی که در نظر دارند در آن تردد کنند را مشاهده نمایند.

وی تصریح کرد: دوربین های نظارت تصویری این سایت در محورهایی نصب شده است که با عکسبرداری از تمام محورها به فاصله 15، 10 و 5 دقیقه آخرین وضعیت ترافیکی را به رانندگان نشان می دهد. 

معاون سازمان راهداری در ادامه بر کاهش سرعت خودروها در محورهای مهم مواصلاتی کشور تاکید کرد و افزود: دوربین های ثبت سرعت راه های شریانی از اول اردیبهشت تا اول آذرماه سال جاری در مجموع یک میلیون و 900 هزار تخلف سرعت را ثبت کرده اند که به تدریج این تخلف به آدرس رانندگان ارسال شده است. 

وی با بیان اینکه استفاده از سیستم های هوشمند در راه های مواصلاتی کشور سبب شده طی یک دهه گذشته هفت کیلومتر بر ساعت میانگین سرعت خودروها در راه های کشور کاهش یابد، اظهار داشت: تلاش خواهیم کرد در آینده نزدیک مردم بتوانند با استفاده از تلفن همراه خود از آخرین وضعیت راههای کشور مطلع شوند. 

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، افزود: خودرو، راننده و جاده سه عامل در حوادث رانندگی هستند و تا آنجا که امکان دارد در صدد هستیم برای کاهش آسیب ها، خودروها را از درون و برون کنترل کنیم تا حوادث رانندگی در راههای کشور به حداقل ممکن کاهش یابد. 

وی با اشاره به حوادث رانندگی در راههای کشور خاطرنشان کرد: از سال 83 که میزان تلفات رانندگی در راههای کشور 28 هزار نفر بود پس از یک دهه به 18 هزار نفر کاهش یافته، اما معتقدیم که این آمار نیز بسیار بالاست و باید با استفاده از روش های مناسب و سیستم های هوشمند میزان آن را هرچه بیشتر کاهش دهیم. 

وی از طرح آمارگیری تردد خودروهای مختلف در راههای موصلاتی کشور خبر داد و گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است برای نخستین بار آمار تردد خودروها در راههای کشور در سال 94 انجام شود زیرا معمولا هر پنج سال یکبار در کشورهای جهان این آمار جمع آوری می شود تا مدیریت صحیحی در حوزه حمل و نقل اعمال شود. 

وی بر کنترل بیشتر حمل بار جاده ای کشور تاکید کرد و گفت: به منظور حفظ رویه راههای کشور پس از اجرای بارنامه برخط قرار است صدور صورتحساب برخط نیز در سطح کشور اجرایی شود تا هرگونه اطلاعات مورد نیاز از ناوگان حمل و نقل عمومی به سهولت از سیستم های هوشمند استخراج شوند. 

آدم نژاد افزود: بدون شک تردد کامیون با بار زیاد رویه جاده های کشور را تخریب می کند و از این موضوع سازمان راهداری متحمل هزینه های زیادی می شود، لذا درصدد هستیم طرح توزین در حال حرکت را برای کامیونهای کشور به اجرا درآوریم تا کنترل تناژ کامیونها با ساختار نظام مندی انجام شود و برای همین منظور تعداد دستگاههای موجود در سطح برخی از راههای شریانی کشور از 17 دستگاه موجود، طی سال جاری به 30 دستگاه و پس از مدتی به 54 دستگاه افزایش خواهد یافت. 

وی از امضای تفاهم نامه ای بین سازمان راهداری و با پلیس راهور کشور خبر داد و گفت: طبق این تفاهم نامه هرگونه نصب سیستم های هوشمند در راههای کشور تنها با مجوز سازمان راهداری خواهد بود. 

آدم نژاد از اجرای طرح کنترل مصرف سوخت کامیونها در کشور خبر داد و گفت: در این طرح با همکاری وزارت نفت درصدد هستیم رانندگانی که بیشتر کار می کنند، سوخت بیشتری و رانندگانی که کار کمتری دارند از سوخت کمتری برخوردار شوند، زیرا تحویل سهمیه یکسان گازوییل برای ناوگان حمل ونقل جاده ای را عادلانه نمی دانیم. 

وی با اشاره به افزایش باجه عبور الکترونیکی از محل پرداخت عوارضی در بزرگراه های کشور، گفت: برای کاهش توقف خودروها در پشت باجه های عوارضی با فعال سازی این سیستم تلاش خواهیم کرد حداقل 50 درصد باجه های عوارضی بزرگراه های کشور با استفاده از پرداخت الکترونیکی خودروها را عبور دهد تا صف خودروها در پشت عوارضی ها به تدریج کاهش یابد. 

معاون سازمان راهداری در پایان نصب سیستم های مدیریت حوادث، ایجاد پنجره واحد برای انجام امور مراجعه کنندگان به سازمان راهداری و سامانه برخط معاینه فنی را از دیگر سیستم های هوشمند نام برد که در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر: